Recenze Sony FE 12-24 mm f/4 G
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Sony FE 12-24 mm f/4 G od členů naší Galerie
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | 16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | 1/60 s |
Clona: | 6.3 |
ISO: | 250 |
Ohnisko: | 21 mm |
Tělo: Sony Alpha A7R IV A tělo |
Exp. Čas: | 67 s |
Clona: | 16 |
ISO: | 80 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/5 s |
Clona: | - |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | - |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | 2.5 s |
Clona: | 11 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 18 mm |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | 30 s |
Clona: | 8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/8 s |
Clona: | 11 |
ISO: | 50 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | 1/6 s |
Clona: | 8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: Sony Alpha A7 III tělo |
Exp. Čas: | 0.3 s |
Clona: | 16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Snímky vytvořené s pomocí Sony FE 12-24 mm f/4 G
Exp. Čas: | 30 s |
Clona: | f/16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/125 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 20 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1000 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 0,5 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 800 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/9 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 15 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1000 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 18 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 12 mm |
Tělo: - |
Představení Sony FE 12-24 mm f/4 G
Představení Sony FE 12-24 mm f/4 G
Je to sympatické, extrémně širokoúhlé ohnisko. Jedna z takových nepsaných vizitek pro výrobce objektivů, možná i proto je laťka kvality konkurenčních značek poměrně vysoko. G řada je již od dob Minolty v nadprůměrných kvalitách. Prostě spousta důvodů, proč se na testování Sony FE 12-24/4,0 G těšit.
Fyzické zpracování těla a jeho ergonomie
U FE 12-24 mne hned příjemně překvapila hmotnost a rozměry objektivu. Oproti zmiňovaným ekvivalentům jiných výrobců jde o podstatně lehčí sklo. Zpracování je „géčkově“ klasické. Tzn. vnitřní tubus a centrální vodící soustava je ze slitiny hliníku. Povrch je pak zaplášťován vysoce kvalitním plastem. Zoomovací a ostřící prstenec je potažen gumou. Ta by podle dlouhodobých zkušeností nemusela enormně trpět po pár letech na vytahání. Přední optický člen se vzhledem k vypouklé čočce pohybuje v prostoru. Celkově je chráněn pouze po obvodu v krycím tubusu s integrovanou sluneční clonou. Od clony f/12 couvá a při cloně f18 se vysouvá. Přechod na zmíněné cloně f/18 je plynulý. Tzn. nehrozí cukání při nuančním zoomování.
Vzhledem k tvaru přední pupily se neočekává možnost filtru. Bohužel tato možnost není ani na druhé straně objektivu v podobě želatinových filtrů. Kvůli těsné blízkosti zadních optických členů a čipu se dá tato absence obhájit.
Přední krytka je vzhledem k vestavěné cloně atypická. Standardní pro ultraširoké objektivy. Je sice z měkčího plastu, což může po týdnu používání zamrzet nejednoho silně esteticky cítícího fotografa, ale výborně drží a nehrozí ochození ani po měsících užívání. Zamyká se v jakékoli poloze o obrubu předního optického členu.
Celou tuto krásu máme zabalenou v prachu a vlhku odolném provedení. Tak nějak je to už nepsané pravidlo u této třídy objektivů Sony.
Optické vlastnosti
Kresba, ostrost
Kresba a podání detailu se u tohoto typu objektivu hodnotí obtížně. Nejkrizovější je roh u širokých ohnisek na malé clonové číslo. V tomto ohledu se FE 12-24 řadí ke špičkám. Kresba v krajích je velmi dobrá a k nepatrné neostrosti dochází až v nejzazších rozích. Kvalita se stupňuje až k maximu kolem ohniska 20mm. Pak dochází k poklesu. To se dá vyřešit jednoduše zacloněním, ke zlepšení postačuje již přiclonění na f/5,6.
U clony jsem zaznamenal silně měknutí obrazu už kolem hodnot f/11. Difrakce se projevuje nejvíc právě na 12 mm a s přizoomováním se snižuje.
Bezprostředně nemá vliv na kresbu, ale projevuje se pozitivně ve výsledném obrazu. Proto tuto vlastnost uvádím zde. Jako uživatel těchto extrémních ohnisek mohu potvrdit, že výskyt reflexí a odrazů je znatelně nižší. O to se stará povrchová úprava vnitřní části objektivu.
Optické vady
Soudkovitá deformace se dá očekávat. Překvapivě se snižuje už kolem ohniska 14mm. Všeobecně ve srovnání s jinými modely je kvalita nadprůměrná. Popisujeme situaci, kdy je deaktivována kompenzace objektivu v těle fotoaparátu. Pokud korekci spustíme, můžeme v tomto ohledu zařadit Sony FE 12-24mm f/4 G ke špičce.
U takového širokoúhlého extrému je stejnou samozřejmostí i vinětace. Ta logicky klesá s přiblížením. Na 12 mm je silně zřejmá od clony f/4 a slabě patrná ještě na cloně f/10. Jejímu snížení můžeme pomoci zazoomováním nebo focení do JPG. A nebo ji opět můžeme zcela eliminovat korekcí.
Nabízí se otázka „Proč“ ? Ale pokud by někdo záměrně vynechal možnost kompenzace chromatické aberace, obtížně by hledal rozdíl. V tomto ohledu vychází objektiv velmi dobře, je to dáno tak trochu konstrukčně. Nepatrně se aberace projevovala až ke konci rozsahu, tedy na 24 mm. Takže za aberaci jednička s hvězdičkou.
Shrnutí závěrem
Máme tu objektiv s výbornou kresbou a díky propojeným technologiím Sony i s minimálním projevem optických vad. Pokud budeme hledat univerzální maximum kvality tohoto objektivu, zacloníme na f/5,6 a budeme zoomovat ve střední části rozsahu ohniska. Optické kvality nám Sony zabalila do výjimečně lehkého a relativně malého těla. To se nemusíme bát vystavit extrému v podobě nepřízně počasí nebo prostředí. Využití tohoto typu objektivu je poměrně specifické. Určitě jej nenalezneme v každé druhé foto brašně. Lze jej doporučit pro jeho rychlost ostření a kresbu na snímání sportu, “streetovek” atd. Nesporně s ním zachytíte atmosféru. Už protože před takovým sklem se prostě nic neschová.
Hodnocení zákazníků (1)
Popis a parametry
Sony FE 12-24mm f/4 G - čistý obraz vysokým rozlišením v 12mm v celém rozsahu clony. Tento objektiv je lehký, opticky se skládá z 17 prvků ve 13 skupinách, Super ED a ED sklo a Nano AR povrch pro vynikající kvalitu bokehu a extrémního rozlišení. Rychlý precizně přesný autofocus používá Direct Drive SuperSonic Motor, s utěsněním proti vlhkosti a prachu. Odlesky a ghosting jsou minimalizované díky Nano AR povrchu i při focení širokého záběru krajiny se sluncem blízko záběru. Tichý AF, konstantní F4 maximální světelnost přes celý rozsah zoomu a responzivní manuální ostřící kroužek je ideální pro natáčení filmů i pro fotografii.
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|---|
Crop faktor | 1 x |
Objektiv
Typ bajonetu | Sony E, Sony FE |
---|---|
Optický zoom | 2 x |
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 12-24 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 12 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 24 mm |
Maximální clona (F) | 22 |
Konstrukce objektivu | 17 členů / 13 skupin |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Typ sluneční clony | Integrovaná |
Délka objektivu | 117,4 mm |
Počet lamel clony | 7 |
Vhodný pro žánr | Krajina, Architektura / Interiér, Reportáže |
Rozdělení podle ohniska | Širokoúhlý |
Vhodný pro formát snímače | Full Frame |
Typ objektivu | Zoom |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 28 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Hmotnost | 565 g |
---|---|
Odolnost | Utesnění proti prachu a vlhkosti |
Ostatní
Číslo produktu | SEL1224G.SYX |
---|---|
Značka | Sony |
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Michal, 02.01.2022
5