Recenze Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Sony FE 16-35 mm f/2,8 GM
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/6 s |
Clona: | f/22 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/6 s |
Clona: | f/22 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 30 s |
Clona: | f/16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2500 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | f/16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | f/16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/16 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2000 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 35 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 20000 |
Ohnisko: | 34 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | f/8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 22 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2000 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 34 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2500 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 17 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/6,3 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/15 s |
Clona: | f/11 |
ISO: | 50 |
Ohnisko: | 33 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/30 s |
Clona: | f/7,1 |
ISO: | 50 |
Ohnisko: | 16 mm |
Tělo: - |
Představení Sony FE 16-35 mm f/2,8 GM
Představení Sony FE 16-35 mm f/2,8 GM
Objektiv s ohniskem 16-35 mm a kontinuální světelností f/2,8 vyrábí Sony již několik let pro své zrcadlovky s bajonetem A. V případě Sony FE 16-35mm f/2,8 GM se jedná o první objektiv tohoto typu, který je v určen pro systém E. Rozsah i světelnost f/2,8 zůstávají, konstrukce je ovšem jiná – již bez spolupráce se společností Zeiss. V nabídce extrémně širokých skel se jedná o solitéra. Který není součástí žádné pomyslné řady, na kterého nenavazuje ohniskem jiný objektiv.
Fyzické zpracování těla a jeho ergonomie
Firma Sony poslední dobou potvrzuje, co již v minulosti předesílala: že jejich objektivy budou menší a lehčí, než u konkurenčních značek. A je tomu tak i v tomto případě. Vychází to v prvé řadě z koncepce těl Sony E, kdy jsou sice použity objektivy zobrazující plné pole velikosti kinofilmu, ale kvůli absenci zrcátka v těle A7 se zmenšila vzdálenost mezi objektivem a čipem. Takže mohlo dojít i ke zmenšení celé konstrukce těla objektivu.
Konstrukce je v tomto případě standardní, tzn. základní vnitřní vodící tubus je kovový, konkrétně jde o kompozit hliníku. Vnější plášť a ovládací prstence jsou z kvalitního plastu. Zoomovací a ostřící prstenec mají zapuštěnou gumu, která, jak ukazuje čas a používání našich zákazníků, nemá výraznou tendenci inklinovat k vytahání a uvolnění. Mezi prstenci je standardně umístěno ostřící tlačítko. Upřímně při kombinaci bezkonkurenčního systému ostření objektivu a “á sedmiček” jsem jej téměř nepoužil. Mezi paticí a zoomem je pak další volič manuálního a automatického ostření. Manuální ostření jsem v rámci testování používal a vzhledem k podání hledáčku (displeje) a možnosti zobrazení kontur bylo velmi příjemné. Při zoomování dochází v vysunutí objektivu asi o 2,5 cm. Přední člen se samozřejmě neotáčí. Ostatní vnitřní optické členy se při práci s ohniskem pohybují plynule jedním směrem. Nedochází k žádným kontra pohybům.
A celá tahle krása je zabalená do do vodě a prachu odolného provedení.
Optické vlastnosti
K optickým vlastnostem mám dva postřehy. Bokeh se u šestnáct pětatřicítky povedl – je příjemný, s ohniskem krásně proměnlivý a přechází nenásilně bez výrazných kontur.
Při práci s přímou účastí slunce nebo jiného silného zdroje světla nevznikají reflexe a odrazy, respektive musel jsem si dát záležet, abych je vytvořil.
Kresba, ostrost
Platí, že k neostrosti a ke ztrátě kontur inklinují rohy. A všeobecně si neostrost lebedí spíš u širokých ohnisek. Na druhou stranu se jedná o výzvu a určitou nepsanou prestiž výrobce. A laťka konkurenčních modelů je poměrně vysoko.Takže, jak si v tomto ohledu stojí Sony FE 16-35mm f/2.8 GM ?
Hledat rozdíl v zachování ostrosti na hranách znamenalo fotit do RAW, vypnout kompenzace objektivu na těle fotoaparátu (mimochodem na ně Sony poměrně dost sází - i když jsou primárně určeny pro potlačení vad, sekundárně se mohou projevit v kresbě). I přesto je ostrost v rozích téměř shodná se středem. Řeč je o ohnisku 16 mm a cloně f/2,8. S přiblížením se pak situace ještě zlepšuje a kresba je perfektní.
Optické vady
Jak jsem uvedl výše, Sony staví koncept na výpomoci potlačování optických neduhů ze strany fotoaparátu. V případě vinětace je to potřeba. Rohy jsou znatelně tmavší v 16mm f/2,8 projev klesá s vyšší ohniskovou vzdáleností. I na ohnisku 25 mm jsou stále trochu patrná tmavší stínění rohu, ale stačí přiclonit a vinětace mizí.
Když už jsem zkoumal rohy, podíval jsem se na výskyt aberace tu jsem nalezl na snímcích jen zřídka a při velmi podrobném zkoumání.
Výše zmíněné vady však nejsou příliš relevantní. Jedná se o neduhy, které se v závěrečném výsledku neobjeví, pokud necháme aktivní funkci kompenzace objektivu v těle fotoaparátu. Tato funkce obsahuje právě přesně korekce výše uvedených vad. A to včetně soudkovitosti. Ta se samozřejmě projevuje, ale velmi sporadicky a vzhledem k ohnisku je poduškovitost příjemně nízká. Celá řada konkurenčních objektivů 16-35 mm je na tom podstatně hůř.
Shrnutí závěrem
Oprávněně můžeme zařadit Sony FE 16-35mm f/2.8 GM do nejvyšší řady profi objektivů. Pokud někdo žije pro širokoúhlý záběr, street foto, nebo dokument, měl by po tomto sklu sáhnout a minimálně ho vyzkoušet. O zbytek se objektiv postará sám. Přesvědčí vás naprosto ultimátní kresbou, která přesahuje většinu konkurentů s daleko delší tradicí. Ocenil jsem také nízkou hmostnost objektivu a rychlost ostření.
A až moc rychle se nechal rozmazlit kompenzací objektivu na A7III, protože výsledek byl prostě bez optických vad - dokonalý.
Hodnocení zákazníků (8)
Popis a parametry
Sony FE 16-35mm f/2.8 GM širokoúhlý objektiv je podpořen 2 optickými prvky XA (extreme aspherical), 3 Aspherical a 2 ED čočkami (extra low dispersion), minimalizuje tak chromatické aberace a efektivně potlačuje zkreslení. Kruhová clona s 11 lamelami a 2 XA optické prvky mají za výsledek jemný a krásný bokeh a také ultra vysoké rozlišení - unikátní u G master objektivů. Direct Drive SSM (DDSSM) jednotka ostření zajišťuje precizní, rychlý a tichý autofocus s utěsněním proti vniknutí vlhkosti a prachu. Nano AR povrchové vrstvy odstraňují odlesky a zvyšují kotrast a čistotu barev. Tlačítko udržení ostrosti, manuální ostřící kroužek a AF/MF přepínač dodávaní objektivu extra kontrolu nad jemnými úpravami a efektivní práci v širokém spektru použití.
Širokoúhlý zoom, kvalita značky ZEISS® a krásný kontrast
Tento objektiv ZEISS® Vario-Tessar® Full-Frame s bajonetem E 16-35 mm se zoomem nabízí mimořádný výkon v kompaktním a lehkém provedení. Díky všestrannému rozsahu zoomu ve spojení s vestavěnou stabilizací obrazu je skvělou volbou pro momentky, scény v interiérech, snímky skupin, krajin a mnoho dalšího, obzvláště při použití fotoaparátu Full-Frame řady α7. Konstantní světelnost F2,8 umožňuje ovládání expozice a hloubky ostrosti.
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|---|
Crop faktor | 1 x |
Objektiv
Typ bajonetu | Sony E, Sony FE |
---|---|
Optický zoom | 2,18 x |
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 16-35 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 16 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 35 mm |
Maximální clona (F) | 22 |
Konstrukce objektivu | 16 členů / 13 skupin |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Typ sluneční clony | ALC-SH149 |
Délka objektivu | 121,6 mm |
Počet lamel clony | 11 |
Vhodný pro žánr | Krajina, Architektura / Interiér, Reportáže, Street foto |
Rozdělení podle ohniska | Širokoúhlý |
Vhodný pro formát snímače | Full Frame |
Typ objektivu | Zoom |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 28 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Průměr filtru | 82 mm |
---|---|
Hmotnost | 680 g |
Odolnost | Utesnění proti prachu a vlhkosti |
Ostatní
Číslo produktu | SEL1635GM.SYX |
---|---|
Značka | Sony |
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
David, Děčín, 12.10.2022
5
Absolutni spicka!
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Stan, Orlova - Lutyne, 12.08.2022
5
Lehký, ostrý, rychlý. Skvělý objektiv pro krajinu a architekturu. Rychle a přesně ostří i na mé relativně pomalé A7II a výsledný obraz je ostrý, dynamický a hluboký. Výborný na dlouhé expozice, kde je absence stabilizace výhodou. Difrakční hvězdička je návyková. Kdybych měl mít jediný objektiv, asi by to byl tento.
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Tomáš, Morávka, 11.06.2021
5
Špička
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Pavel, Olomoiuc, 06.02.2021
5
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Adam, Kostelec n.Č.lesy, 11.11.2020
5
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Pavel, Dubňany, 30.08.2020
5
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Pavel, Brno, 27.11.2018
3
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Miroslav, Lípa (okr. Zlín), 16.08.2018
5