Recenze Sony FE 16-35mm f/2.8 GM

Klady a zápory

Klady a zápory

Co se nám líbí?

  • Rozměry
  • Hmotnost
  • Zpracování těla
  • Reakce v protisvětle
  • Kresba
  • Rychlé ostření
  • Světelnost

Co se nám nelíbí

  • Vinětace (konstrukční, bez kompenzace objektivu)

Ukázkové snímky

Ukázkové snímky

Snímky vytvořené s pomocí Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM od členů naší Galerie

Zobrazit fotky z Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM v Galerii

Snímky vytvořené s pomocí Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM

Představení Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM

Představení Sony FE 16-35 mm f/2.8 GM

Objektiv s ohniskem 16-35 mm a kontinuální světelností f/2,8 vyrábí Sony již několik let pro své zrcadlovky s bajonetem A. V případě Sony FE 16-35mm f/2,8 GM se jedná o první objektiv tohoto typu, který je v určen pro systém E. Rozsah i světelnost f/2,8 zůstávají, konstrukce je ovšem jiná – již bez spolupráce se společností Zeiss. V nabídce extrémně širokých skel se jedná o solitéra. Který není součástí žádné pomyslné řady, na kterého nenavazuje ohniskem jiný objektiv.

Fyzické zpracování těla a jeho ergonomie

 

Firma Sony poslední dobou potvrzuje, co již v minulosti předesílala: že jejich objektivy budou menší a lehčí, než u konkurenčních značek. A je tomu tak i v tomto případě. Vychází to v prvé řadě z koncepce těl Sony E, kdy jsou sice použity objektivy zobrazující plné pole velikosti kinofilmu, ale kvůli absenci zrcátka v těle A7 se zmenšila vzdálenost mezi objektivem a čipem. Takže mohlo dojít i ke zmenšení celé konstrukce těla objektivu.

Konstrukce je v tomto případě standardní, tzn. základní vnitřní vodící tubus je kovový, konkrétně jde o kompozit hliníku. Vnější plášť a ovládací prstence jsou z kvalitního plastu. Zoomovací a ostřící prstenec mají zapuštěnou gumu, která, jak ukazuje čas a používání našich zákazníků, nemá výraznou tendenci inklinovat k vytahání a uvolnění. Mezi prstenci je standardně umístěno ostřící tlačítko. Upřímně při kombinaci bezkonkurenčního systému ostření objektivu a “á sedmiček” jsem jej téměř nepoužil. Mezi paticí a zoomem je pak další volič manuálního a automatického ostření. Manuální ostření jsem v rámci testování používal a vzhledem k podání hledáčku (displeje) a možnosti zobrazení kontur bylo velmi příjemné. Při zoomování dochází v vysunutí objektivu asi o 2,5 cm. Přední člen se samozřejmě neotáčí. Ostatní vnitřní optické členy se při práci s ohniskem pohybují plynule jedním směrem. Nedochází k žádným kontra pohybům.

A celá tahle krása je zabalená do do vodě a prachu odolného provedení.

 


Optické vlastnosti

 

K optickým vlastnostem mám dva postřehy. Bokeh se u šestnáct pětatřicítky povedl – je příjemný, s ohniskem krásně proměnlivý a přechází nenásilně bez výrazných kontur.

Při práci s přímou účastí slunce nebo jiného silného zdroje světla nevznikají reflexe a odrazy, respektive musel jsem si dát záležet, abych je vytvořil.


Kresba, ostrost

 

Platí, že k neostrosti a ke ztrátě kontur inklinují rohy. A všeobecně si neostrost lebedí spíš u širokých ohnisek. Na druhou stranu se jedná o výzvu a určitou nepsanou prestiž výrobce. A laťka konkurenčních modelů je poměrně vysoko.Takže, jak si v tomto ohledu stojí Sony FE 16-35mm f/2.8 GM ?

Hledat rozdíl v zachování ostrosti na hranách znamenalo fotit do RAW, vypnout kompenzace objektivu na těle fotoaparátu (mimochodem na ně Sony poměrně dost sází - i když jsou primárně určeny pro potlačení vad, sekundárně se mohou projevit v kresbě). I přesto je ostrost v rozích téměř shodná se středem. Řeč je o ohnisku 16 mm a cloně f/2,8. S přiblížením se pak situace ještě zlepšuje a kresba je perfektní.

 


Optické vady

 

Jak jsem uvedl výše, Sony staví koncept na výpomoci potlačování optických neduhů ze strany fotoaparátu. V případě vinětace je to potřeba. Rohy jsou znatelně tmavší v 16mm f/2,8 projev klesá s vyšší ohniskovou vzdáleností. I na ohnisku 25 mm jsou stále trochu patrná tmavší stínění rohu, ale stačí přiclonit a vinětace mizí.

Když už jsem zkoumal rohy, podíval jsem se na výskyt aberace tu jsem nalezl na snímcích jen zřídka a při velmi podrobném zkoumání.

Výše zmíněné vady však  nejsou příliš relevantní. Jedná se o neduhy, které se v závěrečném výsledku neobjeví, pokud necháme aktivní funkci kompenzace objektivu v těle fotoaparátu. Tato funkce obsahuje právě přesně korekce výše uvedených vad. A to včetně soudkovitosti. Ta se samozřejmě projevuje, ale velmi sporadicky a vzhledem k ohnisku je poduškovitost příjemně nízká. Celá řada konkurenčních objektivů 16-35 mm je na tom podstatně hůř.

 

Shrnutí závěrem


Oprávněně můžeme zařadit Sony FE 16-35mm f/2.8 GM do nejvyšší řady profi objektivů. Pokud někdo žije pro širokoúhlý záběr, street foto, nebo dokument, měl by po tomto sklu sáhnout a minimálně ho vyzkoušet. O zbytek se objektiv postará sám. Přesvědčí vás naprosto ultimátní kresbou, která přesahuje většinu konkurentů s daleko delší tradicí. Ocenil jsem také nízkou hmostnost objektivu a rychlost ostření.

A až moc rychle se nechal rozmazlit kompenzací objektivu na A7III, protože výsledek byl prostě bez optických vad - dokonalý.

Hodnocení zákazníků (6)

Hodnocení zákazníků (6)

4.6667

Lehký, ostrý, rychlý. Skvělý objektiv pro krajinu a architekturu. Rychle a přesně ostří i na mé relativně pomalé A7II a výsledný obraz je ostrý, dynamický a hluboký. Výborný na dlouhé expozice, kde je absence stabilizace výhodou. Difrakční hvězdička je návyková. Kdybych měl mít jediný objektiv, asi by to byl tento.

Ověřený zákazník
Tomáš Vrubel, 11.06.2021

5

Špička

Ověřený zákazník
Pavel Langer, 06.02.2021

5

Ověřený zákazník
Adam Šamšula, 11.11.2020

5

Ověřený zákazník
Pavel Weissberger, 30.08.2020

5

Ověřený zákazník
Pavel Beinhauer, 27.11.2018

3

Ověřený zákazník
Miroslav Baleja, 16.08.2018

5

Popis a parametry

Popis a parametry

Sony FE 16-35mm f/2.8 GM širokoúhlý objektiv je podpořen 2 optickými prvky XA (extreme aspherical), 3 Aspherical a 2 ED čočkami (extra low dispersion), minimalizuje tak chromatické aberace a efektivně potlačuje zkreslení. Kruhová clona s 11 lamelami a 2 XA optické prvky mají za výsledek jemný a krásný bokeh a také ultra vysoké rozlišení - unikátní u G master objektivů. Direct Drive SSM (DDSSM) jednotka ostření zajišťuje precizní, rychlý a tichý autofocus s utěsněním proti vniknutí vlhkosti a prachu. Nano AR povrchové vrstvy odstraňují odlesky a zvyšují kotrast a čistotu barev. Tlačítko udržení ostrosti, manuální ostřící kroužek a AF/MF přepínač dodávaní objektivu extra kontrolu nad jemnými úpravami a efektivní práci v širokém spektru použití.

Širokoúhlý zoom, kvalita značky ZEISS® a krásný kontrast

Tento objektiv ZEISS® Vario-Tessar® Full-Frame s bajonetem E 16-35 mm se zoomem nabízí mimořádný výkon v kompaktním a lehkém provedení. Díky všestrannému rozsahu zoomu ve spojení s vestavěnou stabilizací obrazu je skvělou volbou pro momentky, scény v interiérech, snímky skupin, krajin a mnoho dalšího, obzvláště při použití fotoaparátu Full-Frame řady α7. Konstantní světelnost F2,8 umožňuje ovládání expozice a hloubky ostrosti.

Objektiv

Typ bajonetu Sony E, Sony FE
Optický zoom 2,18 x
Minimální ohnisková vzdálenost 16 mm
Maximální ohnisková vzdálenost 35 mm
Světelnost objektivu zoom 2,8
Světelnost objektivu - nejkratší ohnisko (F) 2,8
Světelnost objektivu - nejdelší ohnisko (F) 2,8
Maximální clona (F) 22
Konstrukce objektivu 16 členů / 13 skupin
Stabilizátor optický Ne
Crop faktor 1 x
Typ sluneční clony ALC-SH149
Délka objektivu 121,6 mm
Počet lamel clony 11
Vhodný pro žánr Krajina, Architektura / Interiér, Reportáže, Street foto
Rozdělení podle ohniska Širokoúhlý
Vhodný pro formát snímače Full Frame
Typ objektivu Zoom

Zaostřování

Minimální zaostřovací vzdálenost 28 cm

Fyzikální specifikace

Hmotnost 680 g
Utěsnění (prach/vlhkost) Ano

Ostatní

Číslo produktu SEL1635GM.SYX
Značka Sony

Filtry

Průměr filtru 82 mm

Zobrazit popis a parametry