Jak fotit svatby

Mnohými trochu odsuzovanou fotografickou disciplínou bývá fotografování svateb. Ovšem pravdou zůstává, že fotografování svateb patří k nejkomplexnějším typům focení. Dobrý svatební fotograf totiž musí umět fotit jednak reportáž, ale také portréty a figurální fotografii, krajinu a také makro.U fotografování svateb je pro fotografa ale ještě jedna věc, kterou musí mít neustále na paměti: nesmí udělat chybu.

Přípravy na focení

Už z úvodu je jasné, že fotografování svateb vyžaduje od fotografa skutečně plné nasazení. Nic nesmí selhat, takže se velmi vyplatí věnovat důkladnou péči přípravám na vlastní fotografování.  Vždy myslete na to, abyste měli plně nabité všechny akumulátory, aby na snímači nebyly žádné nečistoty a aby vše fungovalo jak má.

Vaše technika  by měla být maximálně spolehlivá, aby nehrozilo její selhání. Pokut to s focením svateb myslíte skutečně vážně, je určitě vhodné používat dvě těla fotoaparátu.


foto: Jiří Vacek

Úplně stejně důležité je sejít se ještě pár dní před svatbou s nevěstou a ženichem a dohodnout se s nimi na tom, jaké fotky vlastně očekávají a jak bude celá svatba probíhat. Je dobré je dopředu upozornit na to, že například  focení portrétů a skupinových fotek zabere klidně dvě hodiny a je tedy potřeba s tím při plánování svatby počítat.

Volba místa

Místo konání svatby fotograf nemůže ovlivnit, ale většinou rozhoduje o tom, kde budou fotografovány portréty a skupinové snímky.

Když se s místem svatby seznámíte předem, můžete si udělat jasnou představu o tom, odkud pořídíte ty nejlepší záběry, ale také si už předem můžete vyfotit pár zkušebních snímků kvůli vhodnému nastavení expozice.

Je tedy vždy ku prospěchu věci přijít na místo konání akce klidně o pár hodin dřív (ještě lépe několik dní předem) a v klidu si vybrat místa, odkud bude dobré fotografovat.


 

Technika

I když technika není to nejdůležitější, je evidentní, že při focení reportáže využijeme především rychlost a pohotovost digitálních zrcadlovek nebo kompaktů s výměnnými objektivy, stejně jako možnost zvolit ten nejvhodnější objektiv.

Právě vhodný objektiv dokáže nejlepším způsobem zprostředkovat dojem a svatební atmosféru. Hodně využijete především širokoúhlé objektivy, které jsou schopny zdůraznit hlavní objekt, ale také zachytit okolí. Navíc se skvěle hodí na focení ve stísněných prostorách obřadních místností. Širokoúhlými objektivy ovšem pořizujte především celkové záběry. Nefoťte portréty, dochází totiž k silné deformaci obličejů.


foto: Jiří Vacek

Na záběry z větší vzdálenosti pak samozřejmě využijete i teleobjektiv. Zejména na portréty a aranžované fotografie můžete využít přirozeně malé hloubky ostrosti  a příjemně rozostřeného pozadí.

Objektivy by měly mít co možná nejlepší světelnost, protože ne vždy je dost světla a zpravidla je důležité především použití relativně krátkého expozičního času kvůli zachycení pohybu.

Velmi často se může hodit i použití externího blesku, protože blesk nám pomůže projasnit stíny v tvářích fotografovaných osob. Na svatebních fotkách by  mělo být dobře vidět do tváře všem, kdo se ocitne před objektivem.

Expozice     

 

Expoziční režimy

Možností máme několik: priorita čas (režimy S, Tv), priorita clony (režimy A, Av) a plný manuál (M). Ideální je plně manuální nastavení expozice, ovšem především při focení v interiéru s bleskem.  Je dobré nastavit si expoziční hodnoty tak, jako bychom fotili bez blesku. Pravděpodobně bude potřeba nastavit vyšší ISO, například 400-800, ale klidně i vyšší, pokud je to potřeba, dnes prodávané zrcadlovky zvládají ve skvělé kvalitě i daleko vyšší hodnoty.

Čas by neměl být delší než cca 1/100s, protože jinak by byli lidé na fotkách rozmazaní vlivem jejich pohybu. Clonové číslo by v tomto případě mělo být co nejnižší.
Pokud nastavíme expozici tímto způsobem, budeme mít pozadí exponováno na všech snímcích stejně. O správnou expozici popředí se postará externí blesk. Ten by měl být nastaven v režimu TTL( I-TTL, A-TTL) a v případě potřeby můžeme pomocí korekce zábleskové expozice upravit sílu záblesku.

V případě, že fotíme v často se měnících světelných podmínkách, tedy venku před obřadní místností, můžeme využít poloautomatických režimů priority clony a času. Velmi pohodlně můžeme využít režim priority clony, protože nám umožní kontrolovat hloubku ostrosti a je vhodná při focení s externím bleskem . Tady můžeme ISO snížit na takovou hodnotu, aby vycházely dostatečně krátké expoziční časy při clonovém čísle nastaveném na střední hodnotu (např. f/5,6-8)

Clona a hloubka ostrosti

Clona a hloubka ostrosti spolu úzce souvisí, čím menší nastavíte clonové číslo, tím menší bude hloubka ostrosti a tím rozmazanější tedy bude pozadí. Tohoto efektu se u svatební fotografie může využívat poměrně často, ale většinou využíváme spíše větší hloubky ostrosti širokoúhlých objektivů.


foto: Jiří Vacek

Míru rozostření pozadí totiž do největší míry ovlivní  ohnisková vzdálenost zvoleného objektivu. Nejvíce rozostřené pozadí poskytují teleobjektivy, zatímco u širokoúhlých objektivů je hloubka ostrosti přirozeně velká, takže pozadí je zobrazeno také ostře (především při nastavení vyššího clonového čísla).

Jak při špatném světle – ISO a jeho význam

Při focení svatby zpravidla potřebujeme používat poměrně krátké expoziční časy kvůli ostrému zachycení pohybu svatebčanů. Toho ovšem můžeme využít především při dobrém světle. Jestliže je světla málo, musíme v první řadě nastavit menší clonové číslo, aby objektivem procházelo co možná nejvíce světla. Pokud to ale nestačí pro nastavení požadovaného času, nezbývá nic jiného, než zvýšit citlivost ISO.

To nám sice umožní nastavit krátký čas, ale zároveň se díky zvýšené citlivosti ve snímcích objeví šum. U svatebních snímků to nebývá nijak velký problém, pokud používáte dostatečně kvalitní fotoaparát. Jinak je potřeba s vyššími citlivostmi zacházet velmi opatrně, protože nároky na kvalitu svatebních snímků bývají vysoké.



foto: Jiří Vacek