Technika pro fotografování architektury Fotoporadna

Technika pro fotografování architektury

Luděk BouškaVydáno: 7. 4. 2014 v 8:00 • Rubrika: Fotoporadna

Focení architektury patří k technicky náročnějším disciplínám, pokud chcete, aby vaše fotky vypadaly jednoduše perfektně. Technika vám v tom může velice pomoci, ale daleko víc záleží na vás, na vaší fantazii a originálním úhlu pohledu. To je to nejcennější u každé fotky, nejen u snímků architektury.

Je to jako se vším, vždy záleží na tom, jakých výsledků chcete dosáhnout, respektive v jaké kvalitě mají být. Jestliže na dovolené rádi fotíte památky jen tak do rodinného alba, nebo prostě pro radost a nemáte žádné další ambice, můžete krásné fotky pořídit klidně mobilem a nebo kompaktem, proč ne?

Ale jestli se focení architektury chcete věnovat seriozně a záleží vám na tom, aby vaše fotky vypadaly co možná nejlépe, určitě dosáhnete daleko lepších výsledků s fotoaparátem, který je vybavený velkým a kvalitním snímačem a můžete na něj nasadit vhodný objektiv.

Jaký objektiv vybrat

Dobrá fotka architektury se dá pořídit jak teleobjektivem, tak širokoúhlým objektivem, ale záleží hlavně na tom, jaký si při focení můžete dovolit odstup a to bývá problém. Proto jsou objektivy na focení architektury většinou širokoúhlé - z relativně malé vzdálenosti dostanete do záběru celou stavbu.

Problém ale může nastat, když nebude osa objektivu při focení vodorovně. V takovém případě se na výsledném snímku budou kácet svislice. Je samozřejmě pravda, že se to dá jednoduše srovnat při zpracování v počítači, ale s tím musíte počítat už při focení a nechat kolem hlavního objektu dostatek místa. Při srovnávání svislic v počítači totiž dochází k ořezu a také ke ztrátě ostrosti fotky. Na druhou stranu je to ale zdaleka nejjednodušší a také nejméně nákladné řešení, které běžně používá velká spousta fotografů.


Svislice se káceji, pokud není osa objektivu vodorovně.

Jestliže jsou ale vaše nároky na kvalitu fotek skutečně na profesionální úrovni, jednoznačně se vám vyplatí investice do tzv. tilt-shift objektivu. Jená se o objektiv, který dokáže naklopit a také vysunout optickou osu objektivu, čímž můžete dosáhnout dokonale zarovnaných svislic i u staveb, které by se vám do záběru jinak prostě nevešly. Výhodo je, že s takovým objektivem máte pod dokonalou kontrolou i hloubku ostrosti. Respektive rovinu ostrosti, můžete ji nejrůznějším způsobem naklápět a to je efekt, který jde jen velice obtížně nahradit softwarovou úpravou.


Rovina ostrosti je zde zcela nezvykle. Okraje snímku jsou rozostřené díky vyklopení optické osy objektivu.

Tilt-shift objektivy jsou na focení architektury jednoznačně to nejlepší, co si můžete přát ke své digitální zrcadlovce. Nevýhodou je poměrně vysoká pořizovací cena a nutnost manuálního zaostřování a většinou také ručního nastavení expozice. Automatika, respektive priorita clony se sice použít dá, ale většinou nefunguje úplně správně právě kvůli vyosení objektivu.


Canon TS-E 24mm f/3,5 L II 

Výhodou je ale téměř dokonalá kvalita snímků. Objektivy, které mohou posouvat svou optickou osu totiž musí mít daleko větší tzv. obrazový kruh, aby i při posunutí osy objektivu (o až 12mm u některých typů) byly stále ostré i okraje a rohy snímku. Přirozeně, že je zde i skvěle korigováno sférické zkreslení, takže se přímé linie zobrazí skutečně rovně, ne více či méně ohnuté, jak tomu bývá u naprosté většiny “obyčejných” objektivů.

Daleko kvalitnější optická soustava se samozřejmě projeví na už zmíněné vysoké ceně stejně, jako výrazně složitější mechanické provedení, které musí umožnit nejen přesné posunutí a vyklopení osy objektivu, ale také kvalitní a spolehlivou aretaci v nastavené pozici.


Objektiv Samyang T-S 24mm f/3,5 ED AS UMC se vyrábí ve verzi pro Nikon, Canon, Sony i Pentax. Momentálně je to nejdostupnější a při tom velice kvalitní tilt-shift objektiv. 

Tělo

Zrcadlovka je v dnešní digitální době to nejlepší, čím se dá architektura fotit ve vysoké kvalitě a nemusí vás to finančně zrujnovat. Profíci používají středoformátové digitální zrcadlovky, ale to jsme někde úplně jinde… Opět zde samozřejmě platí to o vašich nárocích. Nejrozšířenější jsou dnes zrcadlovky s malým snímačem (APS-C, DX), ale jejich nevýhodou je právě velikost snímače. Pro tuto velikost snímače neexistují širokoúhlé objektivy vhodné pro focení architektury. Nejjširokoúhlejší je Canon TS-E 17mm f/4 L a ten nepatří zrovna k nejlevnějším a navíc byste museli fotit pouze Canonem.

Už vzhledem k nabídce objektivů se jeví jako nejvýhodnější tzv. fullframe zrcadlovky. Dnes je v této oblasti nabídka velice široká, k těm nejvhodnějším patří Canon EOS 5D Mark III, který nabízí rozlišení 22 Mpx, což je většinou dostatečné. Výhodou je nejširší nabídka objektivů. Podobně dobře je na tom také Sony A99, má rozlišení 24 Mpx a nabízí skvělý dynamický rozsah, takže s ním jste schopni zachytit větší rozsah jasů - to je u architektury také velice důležité. Na pomyslném vrcholu momentálně stojí Nikon D800, který nabízí úctyhodné rozlišené 36 Mpx, takže v kombinaci s kvalitním objektivem dosáhnete takové kvality snímků, která se v mnohých ohledech může srovnávat se zmíněnými středoformátovými přístroji. V některých ohledech je dokonce i převyšuje, třeba zrovna v dynamickém rozsahu.


Nikon D800 s objektivem Nikon 24mm f/3,5D ED PC-E Micro

Bez čeho se ještě neobejdete

Rozhodně vám nemůže chybět kvalitní stativ, bez toho to vlastně ani nejde. Z ruky totiž jen velice obtížně udržíte rovně všechny linie obrazu a pokud používáte tilt-shift objektiv, nemáte prakticky žádnou kontrolu nad tím, jak váš záběr vlastně dopadne.

Stativ musí být dostatečně pevný, to je jeho zcela základní vlastnost. Ideální je, když je vybaven vodováhou, abyste dokázali dobře nastavit rovinu. Pokud jde o stativovou hlavu, je každopádně nejvhodnější taková, u které si můžete zaaretovat každou osu zvlášť.

Vhodné stativy:

Vhodné stativové hlavy:

Pro vyrovnání příliš velkého rozsahu jasů se samozřejmě velice dobře hodí přechodové filtry. Nejlépe propracovaný systém nabízí Lee filtry, co do kvality dnes asi nic lepšího nenajdete. Jiný způsob, jak se vyrovnat s příliš vysokým rozsahem jasů je HDR fotografie, o které psal kolega v pěkných článcích (1. díl a 2. díl).

Tím se dostáváme k tomu, jak vlastně architekruru fotit a o tom si víc řekneme příště. Do té doby se ale můžete zúčastnit workshopů na téma Architektura jako odraz dějin. Stejně se totiž jmenuje i dubnové téma naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené produkty

Doporučené stránky

  • Jak fotit architekturu

    Potřeba vylepšovat, zkrášlovat, navrhovat a stavět budovy, navíc tak aby byly nejen funkční a účelové, ale také zároveň aby naplňovala potřeby…

  • Architektura - královská disciplína fotografie

    Architektura patřila k tradičnímu námětu v podstatě již od samotného vynálezu fotografie. Na jednu stranu by se mohlo zdát, že je to žánr poměrně…

  • Geometrie architektury

    Soutěžní kolo na téma architektura patřilo v loňském roce k velmi oblíbeným a proto jsme se rozhodli ho letos zopakovat. Hlavním motivem listopadové…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím