Magazín

Fotoporadna

Technika vhodná pro street fotografii aneb Co nesmí chybět v brašně žádného reportéra

Martin LukešAktualizováno: 10. 8. 2023 v 13:10 • Rubrika: Fotoporadna

Technika vhodná pro street fotografii aneb Co nesmí chybět v brašně žádného reportéra

Fotografování na ulici neboli street fotografie patří k jedné z nejstarších a zároveň nejautentičtějších forem fotografie. Svým způsobem jde o specifický druh reportáže, kdy obvykle fotograf předem neví, jak bude fotografovaná scéna vypadat ani co bude jejím klíčovým prvkem. To vyžaduje nejen dostatečné znalosti a zkušenosti, ale samozřejmě také příslušnou techniku. Dnešní pokročilé digitální fotoaparáty sice umožňují fotografovat jakýkoliv žánr, téměř v jakémkoliv prostředí, ale na druhou stranu čím lépe je vaše fotovýbava přizpůsobena pro dané téma, tím větší máte šanci na úspěch, a tím zajímavější záběry můžete zachytit. A v tomto směru není pouliční fotografování výjimkou.

Obsah

Fotoaparát vhodný pro street fotografii

Osobně nemám rád takové to obecné škatulkování, že ten daný foťák je vhodný pro tento žánr a další typ zase pro jiný. Myslím, že možnosti současných modelů jsou tak naddimenzovány, a tak můžete jakýkoliv fotoaparát použít pro jakékoliv téma. Samozřejmě existují „some little difference“, jak zaznělo v jednom ikonickém rozhovoru kultovního filmového trháku devadesátých let. Například ten, kdo se věnuje fotografování sportu jistě ocení fotoaparát s velmi rychlým sekvenčním snímáním a pro focení reklam s tiskovým výstupem bych určitě volil model s vysokým rozlišením. Reportážní fotografie, do které spadá i subžánr streetfoto, naštěstí není nijak extra náročná na technické parametry fotoaparátu, nicméně je tu pár drobností, díky kterým budeme mít v dané oblasti určité výhody. A na ty byste měli myslet při výběru fotoaparátu, pokud se pouličnímu focení chcete věnovat častěji a vážněji.

 


foto: Martin Včelák

Rozlišení snímače

Současný trend fotografie bohužel směřuje k tomu, že se výstupy netisknou a 99 % z nich skončí na sociálních sítích nebo v horším případě někde v anonymitě na datovém uložišti. Zdálo by se tedy, že vysoké rozlišení vlastně není potřeba a v podstatě postrádá smysl. I přesto, že obvykle neplánujete dělat z vašich záběru velkoformátové tisky, může se paradoxně vysoké rozlišení při street fotografii hodit. Lze totiž díky němu dělat detailnější výřezy. Ty částečně nahrazují zoom, pokud fotografujete na pevné ohnisko nebo jste jednoduše od fotografované scény moc daleko. Dále můžete dodatečným výřezem měnit kompozici, což mnohdy nejde v zápalu boje řešit při samotném focení. No a v neposlední řadě lze výřezem ze záběru vytáhnout detail místa, kde se odehrává klíčový příběh, čímž ho zbavíte balastu okolo a naservírujete ho divákovi v mnohem kultivovanější podobě.


foto: Otakar Metlička

Sekvenční snímání

Podobně jako při sportu se může hodit rychlejší frekvence sériového snímání. Život na ulici přináší mnohdy velmi rychlé situace a mikropříběhy, které se již nikdy nebudou opakovat, a tak není od věci nafotit místo jednoho záběru sekvenci. Z ní si pak můžete vybrat ten nejlépe načasovaný záběr. Navíc zvyšujete pravděpodobnost, že ho nepropásnete.

https://cdn.megapixel.cz/images/article-w1040h585-cover/2/310132.jpg?v=1634286014 | Megapixel

Výklopný a otočný LCD

Jedním z klíčových prvků street fotografie je zajímavá a mnohdy nevšední kompozice. Velmi zajímavé a efektivní jsou například záběry od země nebo z nadhledu. V případě, že bude váš fotoaparát vybaven výklopným případně otočným displejem, budou se vám takové záběry mnohem lépe komponovat. Navíc si nemusíte lehat na chodník nebo lézt někam na lampu. Místo toho stačí naklopit LCD do takové polohy abyste viděli scénu, kterou fotografujete a měli ji tak plně pod kontrolou.

A pak je tu ještě jeden důležitý aspekt. Práce reportéra, zvláště pak toho pouličního, vyžaduje nenápadnost a schopnost splynutí s daným prostředím. Pro tyto potřeby se často vyplatí fotografovat od pasu nebo takříkajíc od boku. No, a to jde s výklopným displejem mnohem lépe, než střílet záběry naslepo.


Polohovatelný displej má dává street fotografii možnosti zajímavé perspektivy - bezzrcadlovka Nikon Z50

Velikost a váha fotoaparátu

A když už je řeč o nenápadnosti, nezapomeňte, že velký foťák přitahuje velkou pozornost. Čím menší fotoaparát na ulici vytáhnete, tím menší vám okolí bude věnovat pozornost. A to je jedním z největších klíčů k úspěchu. Nehledě na to, že ten, kdo si vyzkoušel nosit půl dne po městě kilový fotoaparát a dvoukilový objektiv celý den na krku, vám určitě potvrdí, že mnohdy přemýšlel nad tím, jestli by nebylo jednoduší vykašlat se na celé focení a koupit si raději pastelky.

A teď něco k jednotlivým kategoriím digitálních fotoaparátů. Vždy je to trochu o finančních možnostech, ale také o tom, jak moc se chcete fotografování věnovat a jaké úrovně byste rádi dosáhli. Je zřejmé, že pokud vytáhnete fotovýbavu jednou za rok na dovolené, asi nemá smysl nasypat do ní statisíce. Na druhou stranu tomu, kdo má focení jako koníček nebo počítá s tím, že se svou tvorbou bude prezentovat veřejně, asi nebude od věci trochu si připlatit a pořídit si takovou výbavu, která vás nebude při vaší tvorbě brzdit.

Menší
Malá kompaktní bezzrcadlovka Olympus Olympus PEN E-PL10

Zrcadlovky

Zrcadlovky byly mezi širokou fotografickou veřejností nejvyšší metou, co se digitální techniky týče. Proto není divu, že získaly své fanoušky také mezi street fotografy. Tato kategorie má své přednosti v podobě výměnných objektivů, většího snímače, plně manuálního ovládání, velmi rychlého ostření, dobrého odstupu od šumu při vyšších citlivostech a v neposlední řadě také nabízí velmi dobrou obrazovou kvalitu.

K další výhodou kategorie DSLR je optický hledáček, kterým se fotograf dívá fyzicky skrze objektiv. Obraz tedy vidíte v reálném podání bez jakéhokoliv zkreslení a zpoždění.


Menší zrcadlovka Canon EOS 250D s výklopným displejem

Mezi výhody digitálních zrcadlovek lze považovat také kapacitu a samotnou výdrž baterie. Ta nemusí napájet elektronický hledáček a také díky své velikosti může na jedno nabití vydržet 2× až 7× déle než u bezzrcadlovek

Asi největším hendikepem zrcadlovek ve spojení se street fotografií je jejich velikost. Obecně jde o větší fotoaparáty, které v terénu budí pozornost. I když existuje také celá řada kompaktnějších zrcadlovek, které velikostí odpovídají kompaktním ultrazoomům.


foto: Martin Lukeš

Bezzrcadlovky

V současné době ovládly trh s fototechnikou digitální bezzrcadlovky. U těch byl optický hledáček nahrazen elektronickým, ale to na druhou stranu nabízí jednu zásadní výhodu. Je v něm vidět předem to, jak bude výsledný snímek vypadat z hlediska světla, stínů a barev. Fotograf má tedy plně pod kontrolou náhled, který napovídá, zda nehrozí nějaké riziko přeexponování nebo naopak podexpozice.

O přednosti zrcadlovek, tedy manuální ovládání, velké snímače, výměnné objektivy a špičkovou obrazovou kvalitu bezzrcátkové systémy nepřišly. Naopak v lecčem zrcadlovky předčí. Z hlediska žánru streetfoto stojí určitě za zmínku tichý režim elektronické závěrky. Díky němu můžete fotografovat v něčí těsné blízkosti, ale vzhledem k tomu, že není slyšet žádné protivné cvakání, nikdo neví, že fotografujete. Nestrháváte tedy na sebe pozornost, a navíc nerušíte své okolí. Díky tomu mohou být záběry mnohem autentičtější.


foto: Otakar Metlička

Bezzrcadlovky mohou být navíc o něco menší a mají také trochu jiný systém ostření, který funguje velmi rychle a přesně i ve zmiňovaném živém náhledu. Kromě klasického autofokusu nabízí některé modely navíc pokročilé režimy, jako je například automatické zaostření a následné sledování obličeje, očí lidí i zvířat nebo dokonce nejrůznějších dopravních prostředků. Cílem street fotografie je velmi často zachycení nějakého děje, tedy pohybu, a právě v těchto situacích se podobné vychytávky hodí. Díky nim máte daleko větší jistotu, že bude klíčový objekt zaostřen velmi přesně a hlavně s minimální prodlevou. A o tom reportážní fotografie je.

Bezhlučné fotografování | Megapixel
Tichý režim elektronické závěrky je při street fotografii k nezaplacení

Kompaktní fotoaparáty

V případě, že jsou pro někoho i bezzrcadlovky pořád dost velké, může zabrousit do kategorie kapesních kompaktů. Díky nim budete opravdu nenápadní, ale na druhou stranu je počítat s určitým omezením. Většina kompaktních fotoaparátů má poměrně malý snímač. Ten nenabízí tak kvalitní obrazový výstup a při vyšších citlivostech jsou fotografie často poznamenány šumem. Navíc většina kompaktů není vybavena hledáčkem, takže jste odkázání pouze na hlavní displej. Stejně tak obvykle není tato kategorie vybavena manuálním nastavením clony, a tak je uživatel odkázán pouze na automatiku. A s tou se žádné velké zázraky při reportážní fotografii dělat nedají.


Kompaktní fotoaparát s fixním ohniskem Fujifilm FinePix X100V

Existuje ale určitá skupina kompaktních fotoaparátů vyšší třídy, které kombinují kapesní velikost a technické parametry zrcadlovek a bezzrcadlovek. Ty mají mnohem větší snímač, manuální ovládání expozičních hodnot, možnost fotografovat do nekomprimovaného formátu RAW a navíc jsou také často vybaveny světelnějším objektivem, mnohdy i s pevným ohniskem. Tyto pokročilejší kompakty jsou pro street fotografii velmi dobrou volbou a často je volí i ostřílení reportéři jako záložní, kapesní řešení.


foto: Ondřej Vachek

Mobilní telefony

Vzhledem k technickým parametrům a obrazové kvalitě jsou poměrně dost často k reportážním účelům, včetně street fotografie používány mobilní telefony. Jejich největší výhodou je to, že jsou stále po ruce a k tomu, aby člověk udělal fotku, nepotřebuje žádné fotografické vzdělání.

Nevýhodou obrazu z fotoaparátů v mobilních telefonech je horší obrazová kvalita ve špatných světelných podmínkách. Tato technika také obvykle nemá možnosti manuálního nastavení, takže se hůře fotografuje pohyb. Stejně tak i vzhledem k velikosti senzoru nelze kontrolovat hloubku ostrosti a oddělit hlavní motiv od pozadí. Přesto, že i někteří světově uznávaní reportéři používají občas ke své práci mobilní telefon, má to celkem dost omezení a jde spíše o formu obrazového zápisu, než nějaké serióznější focení.


Mobilní telefon má při street fotografii ohromnou výhodu z hlediska pohotovosti
foto: Vojtěch Peša

Objektivy vhodné pro street fotografii a reportáže na ulici

Ve chvíli, kde se rozhodnete pro některý z fotoaparátů s výměnným objektivem, čeká vás druhý, neméně lehký úkol, a to volba toho správného objektivu. Jeho výběr má velký vliv na výslednou fotografii, a to napříč všemi žánry, street fotografii nevyjímaje. Můžete být sebelepší fotograf, ale pokud budete mít na fotoaparátu nevhodný objektiv, který bude přibližovat málo nebo naopak moc, případně bude mít nevhodnou světelnost a nebudete tak mít pod kontrolou hloubku ostrosti, pak ani výsledek nebude optimální.


foto: Martin Lukeš

Ohnisková vzdálenost

Jedním z prvních parametrů, které musíte při výběru objektivu brát v potaz, je jeho ohnisková vzdálenost. Ta určuje nejen to, na jakou vzdálenost můžete fotografovat, ale také dává fotografii určitou perspektivu. Street fotografie stejně jako ostatní reportáže se dají fotografovat z různých vzdáleností a jednou můžete být od scény jen pár kroků, jindy fotografujete na několik metrů, ale zrovna tak se může stát, že je klíčová scéna na druhé straně náměstí. Z toho vyplývá, že se pro tento žánr používají různé objektivy od těch širokáčů, přes střední ohnisko až po výkonné teleobjektivy.


Schéma rozdělení objektivů na žánry podle ohniskové vzdálenosti

Pokud se ale vrátíme k jádru pouliční fotografie a budeme vycházet z jejího základnímu principu, pak je ideální, když je fotograf v samotném centru dění, tedy doslova nadosah. Pro tyto účely se proto nejvíce hodí tzv. reportážní ohnisko, což je někde kolem 35 mm. Někdo dává přednost raději o něco širší perspektivě, a tak raději sáhne po nějakých 30 mm, 24 mm, případně 20 mm. A stejně tak existuje početná skupina fotografů, která si raději drží dva – tři kroky zpět, a proto volí raději objektivy s ohniskem 50 mm. Je tedy potřeba mít nějakou bližší představu o tom, jaký odstup a jaká perspektiva je nejbližší, ale obecně by se dalo říci, že na streetky jsou nejlepší objektivy s ohniskem někde mezi 20 až 50 mm.


foto: Otakar Metlička

Při výběru objektivu ale nezapomeňte, že hodnoty ohniskové vzdálenosti uvedené na objektivu, můžou posunout velikost snímače, a proto je nutné přepočítávat tzv. crop faktor. Ten se odvíjí od toho, jakým formátem senzoru disponuje váš fotoaparát. Chcete-li dosáhnout perspektivy 35 mm, musíte volit podle následujícího vzorce.

  • snímač Full-frame (FX) – 35 mm / crop faktor 1×
  • snímač APS-C (Canon) – 22 mm / crop faktor 1,6×
  • snímač APS-C (DX) – 23 mm / crop faktor 1,5×
  • snímač Micro 4/3 – 17,5 mm / crop faktor 2×
  • střední formát – 44 mm / crop faktor 0,79×


foto: František Valluch

Zoom vs. pevné ohnisko

Teď, když už víme, jaké ohnisko bude pro street fotografii nejlepší, zbývá se rozhodnout, zda dáte přednost objektivu s fixní ohniskovou vzdáleností nebo raději zvolíte zoom. Každý z nich má své pro a proti a tohle rozhodnutí za vás nikdo neudělá.

Zoomové objektivy

Největší výhodou objektivů s proměnným ohniskem je to, že můžete měnit přiblížení a perspektivu, aniž byste museli sundávat objektiv. U objektivu s pevným ohniskem se dá zoom nahradit výřezem, případně vám pomohou nohy, které vás posunou blíže nebo dál od scény. Z toho hlediska je zoom mnohem praktičtější a hlavně pohotovější. A na pohotovosti záleží u street fotografie poměrně často.


Fotografie pořízená zoomový objektivem
foto: Julo Kotus

I zoomové objektivy mají své stinné stránky. Oproti pevným objektivům mají o něco horší optické vlastnosti, a navíc nedosahují tak dobré světelnosti. Nelze tedy s nimi tak dobře kontrolovat hloubku ostrosti a mnohem hůře se odděluje pozadí od hlavního motivu. Zoomy mají obvykle proměnnou světelnost, která klesá v závislosti na délce ohniskové vzdálenosti. Jednoduše řečeno, čím více nazoomujete, tím horší bude světelnost. Zoomové objektivy vyšší třídy mají tzv. konstantní světelnost, u kterých se nemění propustnost světla ani hodnota clonového čísla bez ohledu na to, jaká ohnisková vzdálenost je zvolena.


Univerzální zoomový objektiv vhodný pro street fotografii - Fujifilm XF 18-120 mm f/4 LM PZ WR

Objektivy s fixním ohniskem

Tzv. pevné objektivy jsou stabilně určitým etalonem technické kvality a kvality obrazového výstupu. Tyto objektivy mají obvykle perfektní kresbu, skvěle přenáší mikro-kontrast a netrpí tolik na nejrůznější optické vady a nešvary, jako je tomu u některých zoomů.

Jak již bylo řečeno, nelze u nich měnit perspektivu, díky čemuž může fotograf ztrácet rychlost a pohotovost. Kromě vynikající obrazové kvality si navíc můžete vybrat z velmi pestré nabídky světelností. Objektivy s pevným ohniskem mají možná trochu paradoxně jednu výhodu, která se týká kompozice. Pevný rám scény, kterou fotografujete, se kterým nelze posouvat ani měnit jeho formát se komponuje o něco hůře, ale na druhou stranu se tím člověk hodně učí. Většina fotografů, kteří pracují s pevným ohniskem mají po čase velmi vytříbený cit pro kompozici, se kterou pak pracují opravdu brilantně.


Typický zástupce reportážních objektivů s pevným ohniskem 35 mm a světelností f/1,4 - Sigma 35 mm f/1,4 DG HSM Art

Světelnost

Již několikrát zde zazněl mýty opředený termín „světelnost“. Méně zkušeným a začínajícím fotografům je třeba vysvětlit, proč je tento parametr tak důležitý. Hodnota světelnosti např. f/1,8 je shodná s nejnižším clonovým číslem objektivu tedy F1,8. No, a právě clonové číslo je jedním z velmi důležitých nástrojů, díky kterým fotograf reguluje hloubku ostrosti. Čím nižší clonové číslo nastavíte, tím menší bude hloubka ostrosti a tím více rozostříte pozadí. A vzhledem k tomu, že rozostřené pozadí a malá hloubka ostrosti jsou jedním z klíčových výrazových prostředků u reportáží i pouliční fotografie, tak je zřejmě, že dobrý světelnost je velmi důležitá.


Fotografie pořízená světelným objektivem na clonu f/1,4
foto: Albert Pich

U zoomových objektivů bych proto doporučil spíše objektivy s fixní světelností, kde se obvykle nedostanete níže než f/2,8 (např.: 24-70 mm f/2,8). Tomu, kdo nechce do objektivu investovat větší částku, zbývá světelnost f/4 (např.: 24-70 mm f/4). Existují i zoomové objektivy s lepší světelností f/1,8, ale to jsou spíše ojedinělé výjimky (např.: 18-38 mm f/1,8).

Tipy na zoomové objektivy vhodné pro street fotografii.


Jak již bylo řečeno, tak pevná ohniska nabízí o něco větší paletu světelností a lze si vybrat ze světelností f/2,8 – f/1,8 – f/1,4 – f/1,2 výjimečně i f/0,95. Tady už je to hodně o rozpočtu každého fotografa protože každá desetina světelnosti zvyšuje nejen užitnou hodnotu objektivu, ale exponenciálně roste také cena.


foto: Martin Lukeš

 

Tipy na objektivy s pevným ohniskem vhodné pro street fotografii.


foto: Ladislav Rombald

Blesk ve street fotografii

Na první pohled by se mohlo zdát, že blesk do pouliční fotografie nepatří. Přeci jenom všichni známe problémy, které jeho použití přináší od ostrých stínu, nerovnoměrného nasvícení scény až po ztrátu autentické světelné atmosféry. Opak je ale pravdou. Tak, jak může blesk reportážní fotografii uškodit, může ji leckdy také pozvednout. Základem ale je fotografovat takové subjekty, kterým nevadí, že jsou fotografovány, a tak obvykle nemají ani problém s použitím blesku. Typickým příkladem může být záznam vystoupení pouličních umělců, stejně tak jako nejrůznější street happeningy, kulturní a společenské akce nebo případně různé demonstrace, manifestace a jiná shromáždění.


Systémový blesk Canon blesk Speedlite EL-1

Možná budete překvapeni ale celkem dost tuzemských i světových reportérů při své práci s bleskem pracují a jejich fotografie patří přesto k absolutní špičce ve svém žánru. Blesk lze také využít k vykrytí stínů, případně k prosvícení obličejů nebo jiných částí scény v protisvětle. Jak s oblibou říkám, tak blesk je velmi dobrý sluha, ale zároveň také zlý pán. S bleskem je nutné pracovat velmi citlivě a důležité je mít ho neustále pod kontrolou. Ideální jsou pro tyto účely systémové blesky s režimem TTL, ve kterém dochází ke komunikaci s fotoaparátem i objektivem a blesk svou intenzitu nastavuje automaticky a navíc velmi přesně.


foto: Tomáš Pánek

Stativ

Stejným překvapením může být pro mnohé použití stativu během pouličního focení. Možná vás v tuhle chvíli napadne, jestli jsem se nezbláznil, protože tato pomůcku doslova svazuje ruce každého „akčního“ reportéra. A v podstatě máte pravdu. Určitě se shodneme na tom, že díky této pomůcce ztrácí fotograf rychlost a pohotovost. Na druhou stranu street fotografie je velmi specifický druh reportáže a obvykle se nefotí nějaká konkrétní událost nebo děj, a ty se naopak musí vyhledat. Často je také situace postavena na nějaké zajímavé kulise, kterou si vyhlédnete dopředu a pak už jen stačí počkat ně nějakou figurku, postavičku nebo zajímavou situaci, které se v scéně objeví nebo odehraje. A přesně v tu chvíli je stativ pomůckou, která vám otevře zcela nové možnosti. Připevníte na něj fotoaparát, zakomponujete si kulisu a orámujete scénu, změříte světlo, nastavíte expozice no a pak už jen čekáte, co zajímavého se ve scéně objeví. V tu chvíli už je stačí zmáčknout spoušť. Bez stativu budete jen velmi těžko v klíčový okamžik komponovat a nastavovat fotoaparát. 


Kompozice a zafixování kulisy stativem
foto: Martin Lukeš

Tímto způsobem navíc můžete vytvořit celý soubor mikropříběhů, které se budou odehrávat v dané kulise. Stativ se tedy nehodí pro každou situaci tohoto žánru, ale určitě by neměl chybět v povinné výbavě každého street fotografa.


Prvek delšího času díky použití stativu
foto: Martin Lukeš

Další doplňky vhodné pro fotografování na ulici

Ačkoliv se práce street fotografa odehrává výhradně v terénu a jeho možnosti a kapacita, co nosit s sebou, jsou do jisté míry omezeny, existuje pár doplňků, které se při focení na ulici mohou hodit a které v lecčem usnadní práci.

Filtry

První z těchto pomůcek jsou filtry. Ty skoro nic neváží a ať už jsou nasazeny na objektivu, nebo uskladněny v pouzdře a v brašně nebo v kapse u bundy, tak o nich ani nevíte. Pro účely pouličních reportáží se hodí především tyto dva filtry.

UV filtr - ten plní roli především primární ochrany proti mechanickému poškození. Street fotografie je často o prodírání se nějakým davem a často jde i o extrémnější situace, jako například demonstrace, nejrůznější manifestace, pouliční vystoupení, happeningy a jiná kulturní akce, proto není od věci si svou techniku chránit. A jejím vůbec nejcitlivějším prvkem je přední optický člen objektivu. UV nebo ochranným filtrem ho ochráníte proti případným „ťukancům“, škrábancům a jiným nepříjemným událostem.


V podobných situacích se UV filtr na ulici určitě hodí
foto: Jitka Unverdorben

Polarizační filtr (PL-C) - druhý filtr, který se velmi často hodí právě při fotografování na ulici, je klasický polarizák. Ten se často používá při fotografování krajin nebo architektury, pro dosažení vyššího kontrastu v obloze. Má ale ještě další efekt, dokáže eliminovat odlesky na nekovových plochách. Díky němu tedy můžete fotografovat například přes sklo, ať už z okna autobusu nebo například kavárny, stejně tak z ulice dovnitř skrze okno nebo výlohu. Zajímavé situace se totiž odehrávají nejen venku na ulici, ale také uvnitř na dalších veřejnosti přístupných místech. Stejně tak vám může polarizační filtr pomoci se snížením odlesku například na chodníku nebo na dlažebních kostkách.


Polarizační filtr potlačuje odlesky při fotografování přes sklo
foto: Jan Martinek

Brašna, batohy a další zavazadla

Nezbytnou součástí každého reportéra je fotografická brašna, případně jiné příruční zavazadlo. V tomto směru se fotografové dělí na dva tábory. Jedni dávají přednost batohu a druzí klasické foto brašně. Každá z variant má své pro a proti, nicméně pro účely street fotografie bych se přikláněl spíše k brašnám. Batohy jsou určitě pohodlnější, váha se lépe rozloží na obě ramena a navíc si lze ještě trochu odlehčit bederním pásem. Obvykle mají také větší objem, takže se do nich vejde víc.

Na druhou stranu ke street fotografii zase tolik dalšího příslušenství nepotřebujete, a tak bohatě stačí brašna na základní výbavu, která vám na rozdíl od batohu dá určitou pohotovost. Přeci jenom než sundáte batoh ze zad a vybalíte vše potřebné, je často dávno po záběru. Navíc s batohem se mnohem hůře pohybuje v tlačenici nebo v městské dopravě.


Nenápadná brašna vhodná do města i do přírody Think Tank Retrospective 7 V2.0 Pinestone


Na druhou stranu určitě nedoporučuji nějakou obří foto brašnu, ve které standardně převážíte kompletní výbavu. Taková je dobrá na transport techniky, ale ne na nějaké brouzdání po městě. Brašna pro street fotografii by měla být spíše kompaktnější, s nějakým rychlým zapínáním nebo jiným pohotovým vstupem. Určitě by měla být z odolnějšího materiálu a případně je dobré, pokud snese nějakou lehčí přeháňku, nebo když má v základu pláštěnku. Osobně také doporučuji modernější design, který na první pohled nijak nenapovídá, že jde o zavazadlo určené pro fotovýbavu. Jednak jste pak mnohem nenápadnější a navíc nepřitahuje pozornost v nějakých méně bezpečných destinacích. Mně osobně se osvědčila fotobrašna Tenba, kterou nosím několikrát týdně již déle než tři roky. K jejímu obsahu se dostanete jak přes hlavní chlopeň, tak pohotovostním zipem v horní části. Bez problému pojme větší fotoaparát se dvěma objektivy a bleskem, má pláštěnku a spoustu kapes i malých kapsiček příslušenství a další drobnosti.


Léty prověřená klasika - pohotová fotobrašna Lowepro Nova 140 AW II

Co se týče výběru brašny nebo batohu, tak v tomto případě nedoporučuji dát na něčí zkušenost nebo dokonce vybírat od stolu podle specifikace. Každému sedí trochu něco jiného a každý má na zavazadlo maličko jiné požadavky. Nejlepší proto je zastavit se přímo na kamenné prodejně a brašnu či batoh si v klidu fyzicky prohlédnout, vyzkoušet si ho na rameni nebo na zádech a případně si do něj klidně zkusit poskládat vaši výbavu. Jen tak budete mít jistotu, že nekoupíte zajíce v pytli a že brašna, kterou vybíráte bude po všech stránkách splňovat vaše požadavky i očekávání.


Moderní reportážní brašny značky Tenba

 

Vychytávky a parádičky Peak Design

A na závěr bych vám dal dva tipy na velmi zajímavé příslušenství od startupové společnosti Peak Design, která za posledních deset let doslova pobláznila celý fotografický svět. Praktické a designové příslušenství této americké značky používají jak zapálení amatéři, tak i profesionálové, z nichž se mnozí rekrutují právě z řad reportážní fotografie a videa.


Prodlužovací popruh Peak Design Slide

První praktickou pomůckou je prodlužovací popruh k fotoaparátu. Ten je podstatně delší než běžný popruh, takže se dá fotoaparát nosit u pasu, přes hrudník, což mnohem lépe rozloží váhu techniky. Tento popruh je vybaven z velmi odolných, ale zároveň designových materiálů, je tedy nejen bezpečný, ale také dobře vypadá. Asi největší předností jsou rychloupínací svorky, díky kterým ho lze sundat z fotoaparátu během několika vteřin. Popruh se také dá kombinovat s rychloupínací destičkou, která je kompatibilní nejen se stativem, ale také s úchyty a dalším příslušenstvím této renomované značky.


Úchyt na pásek nebo popruhy batohu Peak Design Capture Camera Clip

Druhou nenápadnou, ale také velmi praktickou pomůckou, je speciální úchyt, který lze připnout například na pásek nebo k popruhu batohu. K tomuto úchytu si následně připevňujete fotoaparát, pokud chcete mít volné ruce nebo je nutné se někam přesunout. Na první pohled sice fotoaparát zavěšený u pasu nebo na batohu asi nevypadá moc bezpečně, ale o svou techniku se určitě bát nemusíte. Jde o velmi spolehlivý patentovaný systém, díky kterému je vaše technika naprosto v bezpečí.

Koukněte se, jak se fotí street foto v Las Vegas

Video o focení street foto v Las Vegas od našeho ambasadora Honzy Březiny.

Články související se street fotografií



foto: Otakar Metlička

Komunita street foto
https://cdn.megapixel.cz/images/community-w1340h450/0/253730.jpg?v=1588146449 | Megapixel
 

titulní foto: Sylva Křenková

 

 

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (5) | Dobrý den, to byl velmi dobrý kompaktní fotoaparát. Disponoval univerzálním rozsahem ohniskové vzdálenosti, objektiv měl skvělou světelnost, byl vybaven relativně velkým snímačem a nechyběl formát RAW. Na street fotografii byl tedy optimální. Na druhou stranu jde přeci jenom o 14 let starý model, takže z hlediska vývoje technologií už jde o celkem starý model. Na druhou stranu pokud konkrétního fotografa v něčem nelimituje, lze s ním samozřejmě fotit i dnes.

6

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 18. 2. 2024 |Reagovat

Nk

Dobrou zkušenost mám s kompaktem Samsung EX1.
Jaký je Váš názor na něj?

5

Nenápadný kolemjdoucí, 17. 2. 2024 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (3) | Dobrý den, děkujeme za upozornění na šotka. V tom množství textů které generujeme nám občas něco uteče, ačkoliv by se to samozřejmě stávat nemělo. Již jsem to opravil a pevně věřím, že nám to odpustíte.
4

Prodejce Megapixel.cz, Martin, 24. 2. 2023 |Reagovat

L

Pěkný článek. Škoda, že vám významově splývají slova tip a typ, ač má každé zcela jiný význam.

3

Libor, 22. 2. 2023 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (1) | Dobrý den, máte pravdu i tento objektiv lze pro street fotografii použít. Doplnil jsem ho do tipů.

2

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 9. 2. 2023 |Reagovat

Radoslav Gadoczi

Ahoj, v doporucenych objektivoch by mal byt spomenuty aj Nikon Z 40mm f2, podla mna za tu cenu pre zacinajucich streetakov to najlepsie od Nikonu. Lacne, svetelne, ultralahke nenapadne.

1

Radoslav, 7. 2. 2023 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.