Magazín

Fotoporadna

Teleobjektiv na dovolené – jak ho správně použít

Luděk BouškaAktualizováno: 27. 6. 2013 v 14:18 • Rubrika: Fotoporadna

Teleobjektiv na dovolené – jak ho správně použít

Teleobjektiv je pro naprostou většinu fotografů jednoduše nepostradatelná věc. Většinou je to hned druhý objektiv, který si ke své zrcadlovce vyberete. Jestliže s ním chcete dosáhnout co možná nejlepších fotek, je potřeba vědět alespoň něco o tom, jak ho správně použít.

Obsah

Proč vlastně používat teleobjektiv

Je to jednoduché. Pomocí teleobjektivu dokážete přiblížit vzdálené objekty, když se k nim nemůžete a nebo nechcete přiblížit. Jejich velkou výhodou je, že díky delším ohniskovým vzdálenostem (čímž jsou teleobjektivy typické) můžete fotografovat snímky s malou hloubkou ostrosti.


Nikon D800, objektiv Sigma 70-200mm, čas 1/400s, clona f/3,2, ohnisko 200mm

Díky této vlastnosti můžete snadno fotografovat i poměrně blízké detaily oddělené od zcela rozostřeného pozadí. Tím daný hlavní objekt získá ve snímku na důležitosti, zatímco pozadí zbytečně neodvádí pozornost.

Při fotografování na větší vzdálenosti si zase můžete užívat velice nezvyklé perspektivy díky tomu, že "přiblížíte" jak popředí, tak pozadí záběru. Například krajina, ale především architektura pak vypadá najednou úplně jinak, než ji vnímáte očima.


Nikon D300, objektiv Nikon 70-200mm, čas 1/250s, clona f/9, ohnisko 200mm

Jak vybrat ten správný

Teleobjektivů je skutečně velmi široká nabídka a dá se říct, že si vybere úplně každý. Ale podle čeho vybírat, když s focením teprve začínáte a ještě se v technice příliš neorientujete? Hledisek je několik a záleží jenom na vás, jaké se u vás ukáže jako to nejdůležitější.

Použití

Tohle je asi to nejdůležitější hledisko, protože na něm budou do velké míry záviset ty další. Jestliže se chystáte prostě úplně normálně fotit a nechcete se specializovat na určitý typ focení, budete to mít celkem jednoduché. Nebudete pravděpodobně potřebovat nic speciálního a velice dobrou službu vám udělají i teleobjektivy nižší cenové kategorie, které nemohou nabídnout vysokou světelnost, nebo rychlost ostření.


Jeden z nejdostupnějších a velice oblíbených teleobjektivů Tamron AF 70-300mm f/4-5,6 Di LD Macro je k mání s bajonetem  pro zrcadlovky Canon, Nikon, Sony a Pentax. Momentálně stojí pouhých 3 690 Kč.

Při focení pohybu se ale vyplatí myslet na to, že k dosažení dobrých výsledků bude potřeba používat především krátkých expozičních časů, aby byl pohybující se objekt zachycen ostře. A k tomu je zapotřebí vysoké světelnosti, protože světla není nikdy zbytečně moc. Světelnost f/2,8 je to nejlepší, co můžete vybrat. Samozřejmě se bude hodit i rychlé ostření. To nabízejí především objektivy vybavené ultrasonickým motorkem. Mají různá označení podle výrobců:

  • USM  - Canon
  • AF-S - Nikon
  • HSM  -Sigma
  • USD  - Tamron
  • SSM – Sony
  • SDM – Pentax


Nikon D700, objektiv Nikon 400mm, čas 1/3200s, clona f/4,5. I pro profesionální objektiv není tato situace nijak jednoduchá. Psi běží velice rychle a jsou poměrně blízko, takže autofokus má skutečně co dělat, aby dokázal spolehlivě zaostřit.

Na focení statických záběrů, jako jsou krajiny, nebo architektonické detaily, není potřeba ani světelnost a ani nijak zvlášť rychlé ostření. Takže krajináři to mají při výběru relativně snadnější. Ale zase je bude zajímat především obrazová kvalita. Maximální kvalitu fotek poskytují objektivy s pevným ohniskem, tedy bez zoomu. Ale jejich nevýhodou je celkem malá univerzálnost, protože mají pevně daný úhel záběru. Náročným fotografům to ale většinou nevadí, kvalita je pro ně důležitější.


Velmi vyhledávaný teleobjektiv s pevným ohniskem Canon EF 400mm f/5,6 L USM 

Ohnisková vzdálenost

Ohnisková vzdálenost určuje v podstatě to, co budete schopni s daným objektivem vyfotit. Čím delší je ohnisková vzdálenost, tím užší úhel záběru daný objektiv nabízí. Tedy tím víc přibližuje. Ale pozor! Teleobjektiv nenahrazuje dalekohled. Slouží sice k focení detailů z větší vzdálenosti, ale vždy platí, že byste se měli snažit být k fotografovanému objektu co možná nejblíže.

Je také dobré vybírat pokud možno objektivy s malým rozsahem zoomu, protože jsou oproti těm s velkým rozsahem znatelně kvalitnější.

Cena

Toto hledisko nepotřebuje žádný velký komentář. Každý máme nějaké finanční možnosti a těmi se musíme řídit chtě nechtě. Samozřejmě většinou platí přímá úměra mezi cenou a vlastnostmi objektivu. Máte-li na objektiv vysoké nároky pokud jde o kvalitu obrazu, světelnost a rychlost ostření, připravte si klidně i několik desítek tisíc. Ale pokud jste ochotni slevit třeba na světelnosti, můžete pořídit velice kvalitní objektiv s rychlým ostřením už za pár tisícovek.

Originál, nebo neznačkový?

Otázka, kterou se vyplatí vzít v úvahu vždy, když máte na objektivy vyšší nároky. Pokud do téhle skupiny nepatříte, můžete koupí neznačkového objektivu někdy i dost výrazně ušetřit. Ale není to zadarmo. Neznačkové objektivy jsou sice levnější, ale oproti originálům stejných parametrů mají jednu zásadní nevýhodu. Nikdy není možno zaručit 100% kompatibilitu. Lehce se tak může stát, že i když bude váš neznačkový objektiv opticky vynikající, bude například výrazně pomaleji zaostřovat a nebo nebude zaostřovat přesně. Je to tedy trochu sázka do loterie a vždy se vyplatí si neznačkový objektiv na prodejně důkladně vyzkoušet přímo na vašem fotoaparátu. Pokud funguje tak, jak očekáváte, není co řešit.

 

Na co si dát pozor při focení

Focení z ruky (bez stativu)

Pokud se chystáte fotit s teleobjektivem bez opory, jakou je pevný stativ, připravte se na to, že budete potřebovat velice krátké expoziční časy. Jedině tak totiž dosáhnete skutečně ostrých fotek. Existuje pravidlo, které radí používat alespoň tak krátký čas, jako je ohnisko objektivu (po přepočtu na kinofilm) v milimetrech.


Nikon D700, objektiv 70-200mm, čas 1/320s, clona f/5,6, ohnisko 200mm. Čas 1/320s byl pro focení z ruky naprosto limitní, pro použití delšího času už by bylo potřeba použít stativ.

Máte-li tedy například na vašem objektivu nastaveno ohnisko 300mm a fotíte dejme tomu Nikonem D5100, dospějete k následujícímu zjištění. Když máme těch 300mm převést na kinofilmový ekvivalent, musíme ho vynásobit koeficientem 1,5. Vyjde nám číslo 450, takže ten nejdelší čas, kterým dosáhnete ostré fotky při focení z ruky, je 1/450s. To je poměrně krátký čas a ten můžete využít buď při velmi dobrém světle (za slunečného počasí) a nebo budete muset nastavit vyšší hodnotu citlivosti ISO. Díky tomu budete moci fotit kratším časem i za relativně horšího světla.

Trochu samozřejmě pomůže i stabilizátor obrazu, pokud je jím váš objektiv vybaven, ale počítejte s tím, že ani zdaleka nedokáže zázraky. Fotit i se zapnutým stabilizátorem časy delšími než cca 1/60s znamená téměř jistotu, že nepořídíte dokonale ostrý záběr.

Focení se stativem

Z předchozího odstavce je jasné, že pokud jdete teleobjektivem fotit třeba architekturu a nebo krajinu (prostě jakoukoliv statickou scénu), že bude VŽDYCKY lepší, když na to budete mít stativ. Jedině fixováním fotoaparátu zajistíte dokonale ostrou fotku i při použití delších expozičních časů (třeba za horšího světla, nebo při použití vyššího clonového čísla).

Ale i focení ze stativu má svá pravidla:

  • Vždy používejte dálkovou spoušť – i když máte sebe pevnější stativ, tak stačí je dotyk prstem a už dojde k záchvěvu, který rozmaže fotku. Schválně si to vyzkoušejte, když zapnete živý náhled, uvidíte, jak se obraz na displeji rozklepe.
  • Čím větší a těžší stativ, tím lépe – speciálně při focení teleobjektivem platí tohle pravidlo minimálně dvojnásob. Stačí i malý závan větru a opět se vše rozechvěje. Pokud to váš stativ umožňuje, zavěšte na něj zespoda třeba batoh, nebo jinou zátěž. Tím ho ještě zpevníte.
  • Stativ vždy postavte na pevnou podložku – při focení v lese, na dřevěné podlaze, nebo na jiném podobném povrchu se při expozici nemůžete ani pohnout, málo pevný povrch přenese otřesy vašich kroků do fotoaparátu. Bez problémů jsou skály, nebo betonové monolity, ale jinak je třeba zachovávat maximální klid.
  • Používejte živý náhled a nebo předsklopení zrcátka – živý náhled mají dnes už všechny zrcadlovky a pro focení ze stativu je to velice dobrý pomocník. Ani ne snad kvůli tomu, že fotografovanou scénu vidíte na displeji, ale především proto, že je zrcátko vyklopeno nahoru. Díky tomu, že se při expozici nevyklápí, jsou minimalizovány i takové otřesy, které způsobí zrcátko svým sklopením.
  • Na stativu vždy vypněte stabilizátor – pokud máte objektiv se stabilizátorem a foťák pevně fixujete na stativu, dojde při zapnutém stabilizátoru k rozmazání fotky. Stabilizátor se totiž neustále pohybuje a tím výsledný záběr rozmaže.
  • Zabraňte větru – jakkoliv slabý vánek dokáže rozvibrovat nohy stativu. Snažte se mu zabránit alespoň tím, že si stoupnete proti větru a stativ budete chránit vlastním tělem. Skvěle funguje i roztažený deštník.
  • Nepoužívejte stativ s vytaženou středovou tyčí – každý stativ je vždy pevnější, když necháte středovou tyč zasunutou. Dokonce je dobré nevytahovat nejtenčí část noh, pokud to samozřejmě situace dovolí.
  • Používejte polarizační filtr – při snímání krajin teleobjektivem, dokáže polarizační filtr zvýšit kontrast a odstranit namodralý nádech při focení na větší vzdálenost.

 

Kdy a jak vlastně fotit

Na mysli mám jednak povětrnostní podmínky a také vzdálenost, na jakou budete svůj teleobjektiv používat. Díky tomu, že s teleobjektivem vidíte fotografovanou scénu výrazně přiblíženou, často si neuvědomíte, že fotíte vlastně přes velkou vrstvu vzduchu. Právě jeho čistota má zásadní vliv na to, jak kontrastní a ostré vaše fotky budou. Je tedy potřeba fotit hlavně tehdy, když je dobrá viditelnost a čistý vzduch. Třeba po letní bouřce a nebo také po ránu.


Nikon D800, objektiv Tamron 70-200mm, čas 1/100s, clona f/11. Použit byl stativ Manfrotto 055XPROB

Stejně nepříjemné je i vlnění vzduchu nad zahřátým povrchem. Za poledního slunka se při focení na větší vzdálenost možná dost natrápíte, protože přehřátý vlnící se vzduch dokáže fotku dokonale rozmazat. Proto dosáhnete nejlepších výsledků za chladnějšího počasí, což bývá i v tropech třeba hned po ránu.

Jestliže se nevyhnete focení na přímém slunci, je vždy ideální, když fotíte na co možná nejkratší vzdálenost, aby byla vrstva vzduchu mezi vámi a fotografovaným objektem co možná nejmenší.

Pokud budete myslet na rady popsané v tomto článku, budou vaše fotky pořízené teleobjektivem určitě o poznání lepší, než byly doposud.

Sdílet na


Komentáře k článku

RM

Velice zajimavy a nazorny clanek o teleobjektiv.Jen tak dal.Drzim palce.Horolezec Roman

14

Roman Marko, 27. 11. 2013 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (12) | Dobrý den, já bych vybral jako ochranu asi B+W UV 67mm, je velmi dobrý. S barevným posunem jsem u tohoto objektivu problémy neměl, takže to nemohu potvrdit.

13

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 12. 8. 2013 |Reagovat

Martin Fiala

Otázka na vás pane Bouška, jaký filtr by jste doporučil na Tamron 70-300mm VC ? Někde jsem slyšel že trošku potlačuje hnědou barvu co je an to za pravdu?

12

Martin Fiala, 30. 7. 2013 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (8) | Dobrý den, pokud jde o Sigmu 17-70, souhlasím s Martinem, oproti seťáku si nijak zvlášť nepomůžete. Doporučení teleobjektivu je ale myslím jasné. :)

11

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 28. 6. 2013 |Reagovat

LD

Bohužel mi teď umřel Tamron 70-300 po roce používání přestal zoomovat nejde s ním ani hnout :-( jinak je to super objektiv

10

Lukáš David, 28. 6. 2013 |Reagovat

m

Reaguje na (8) | pred tydnem jsem si koupil ten Tamron 70-300 a ma hezkou kresbu, mam zakladni 18-105, + 35mm1,8f, ten pouzivam na rodinu v horsich podminkach svetelnych, kdy nemusim pouzivat blesk
takze tamron mohu doporucit, je to vhodny doplnek k tomu zakladnimu
ale na rychlejsi foceni pohybu neni, na krajinu ideal, taky jsem s nim hned vyfotil mesic hezky
jinak 17-70 je blbost kdyz mate podobny,

9

martin, 27. 6. 2013 |Reagovat

Robert Janda

Reaguje na (7) | Zdravím,
mám základní seťák 18-55 a pevné sklo 35 mm f /1,8 s tím fotím nejvíc,takže hledám nějaký teleobjektiv.Ještě mi byla doporučena SIGMA 17-70.Takže mám dilema :)

8

Robert Janda, 27. 6. 2013 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (5) | Dobrý den, pokud chcete jen jeden jediný univerzální objektiv, je to samozřejmě dobrá volba a nic lepšího asi nenajdete. Ale jak to s univerzálními věcmi bývá, není to úplně ono. Když budete mít dva objektivy s menším rozsahem, dosáhnete o něco lepších výsledků. Nevím jaký máte základní objektiv, ale jako teleobjektiv bych doporučil například Tamron SP AF 70-300mm f/4,0-5,6 Di VC USD, v poměru výkonu a ceny vychází skvěle.

7

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 27. 6. 2013 |Reagovat

PP

Já se též připojuji s pochvalou za srozumitelný, stručný a pro nás amatéry přínosný článek. Jen tak dál :)

6

Petr Pinka, 27. 6. 2013 |Reagovat

RJ

Díky za pěkný článek,jako začínajícímu amatérskému fotografovi je velmi užitečná každá maličkost a nápad.Chystám se koupit nový objektiv NIKKOR 18-200 co na něj říkáte?Mám NIKON D5000.
Přeju "dobré světlo".

5

Robert Janda, 27. 6. 2013 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.