Tomáš Vocelka - 5 hodin v Los Angeles Rozhovory

Tomáš Vocelka - 5 hodin v Los Angeles

Jan KárníkAktualizováno: 19. 4. 2016 v 17:02 • Rubrika: Rozhovory

Dovolujeme si vám představit fotografa pana Tomáše Vocelku, který je jedním z několika českých fotografů, jejichž snímky získávají nejvyšší hodnocení na celosvětově populárním fotoserveru 500px.com a nám je ctí, že se jeho fotografie objevili také v naší Galerii.

Pan Vocelka fotil od roku 1993 do roku 1997 jako reportér v novinách. Od roku 2000 je editorem v MF DNES a focení má jako hobby. V roce 2014 získal ocenění na mezinárodní fotosoutěži Photo Annual Awards. Přispívá do fotobanky ČTK a spolupracuje také s americkou firmou Daylighted, která zajišťuje snímky pro čekárny, hotely, atp.

Panu Vocelkovi aktuálně probíhá výstava velkoformátových fotografií 5 hodin v Los Angeles, kterou se rozhodl tisknout v Megapixelu.

Jedná se o Vaši první fotografickou výstavu?

Úplně první výstava to není, už jsem několikrát vystavoval společně s jinými fotografy, ale je to první samostatná výstava. Víc se orientuji na prezentaci mých fotek na webech jako jsou 500px nebo Behance.com od Adobe a na sociálních sítích. Když ale přišla kurátorka Martina Houdek s nabídkou výstavy v kavárně Národní technické knihovny, byl jsem moc rád, protože to je krásný prostor, který navíc stále žije. Bývá tam hodně lidí a je to šance prezentovat jim fotky na velkém formátu, což je úplně jiný zážitek než na monitoru počítače.

Proč jste se rozhodl pro spolupráci s tiskem v Megapixelu?

Kdysi jsem už u Megapixelu tiskl a fotky tehdy dopadly výborně. Pak jsem tiskl u některých jiných firem, ale často jsem nebyl s výsledkem stoprocentně spokojený. Je ovšem potřeba říct, že jsem v tomto ohledu velký detailista. Na přípravu výstavy bylo málo času, věděl jsem, že si nemůžu dovolit, aby některá fotka nevyšla, protože už by nezbýval čas na opakovaný tisk. Proto jsem se rozhodl pro Megapixel a všechno vyšlo přesně podle mých představ.

Doporučil byste tiskové služby Megapixelu také dalším fotografům, kteří přemýšlejí o výstavě?

Určitě ano, pan Čížek, který moje fotky tiskl, je výborný profesionál, který mi poradil s výběrem papíru pro výstavní velkoformátové snímky a vytiskl fotky přesně tak, jak vypadají na zkalibrovaném monitoru. Každý, kdo někdy nechával někde tisknout fotky ví, že to nebývá vždy samozřejmost.

Váš záběr témat, kterým se věnujete, je velice pestrý, odpovídá tomu také vaše výbava?

Začínal jsem před mnoha lety jako fotoreportér v novinách, odtud pramení ta šíře témat. Teď jsem ale amatérský fotograf a v poslední době fotím hlavně krajiny. Moje výbava není v porovnání s některými mými přáteli fotografy příliš rozsáhlá. Fotím převážně plnoformátovou zrcadlovkou Canon EOS 6D, s objektivy Tamron 24-70mm f/2.8, Canon 70-200mm f/4L a Canon 85mm f/1,8. S teleobjektivem používám ještě telekonvertor Canon 1,4x. Kromě toho používám malou Leicu D-lux 109 (je to v podstatě totéž, co Panasonic LX100). Leicou fotím hlavně ve městech, pokud chci fotit lidi. Velká zrcadlovka je v takových situacích příliš nápadná a lidé se nechovají přirozeně.

Plánujete další výstavy?

Moje současná výstava, která bude v kavárně NTK k vidění do 10. června, se vlastně trochu vymyká tomu, co normálně fotím. Jmenuje se Pět hodin v Los Angeles a jsou to hlavně snímky architektury a lidí, kteří se v ní více či méně ztrácejí. Vrátil jsem se v ní tak trochu ke kořenům, protože focením v ulicích jsem v osmdesátých letech začínal. Určitě bych ještě rád připravil výstavu zaměřenou na krajinářské fotky, které momentálně dělám nejvíce. Původně jsem právě tyto krajiny chystal do Národní technické knihovny, měl jsem už dokonce vybrané fotky. Ale když jsem uviděl výstavní prostor, řekl jsem si, že by se do něj hodilo něco úplně jiného a vzpomněl jsem si na fotky z Los Angeles, které s moderní architekturou NTK krásně rezonují.



Zobrazeny komentáře (8 - 1)

  • 8

    Avatar

    Jan Kocián, 07.05.2016 | Reagovat

  • 7

    Avatar

    Reaguje na (6) | ... a cit pro hledání toho správného motivu. Když fotím z dálky třeba městské panorama, se zoomem 100-400 ze stejného stanoviště udělám hned několik fotek na různé ohnisko... s pevným širokoúhlým sklem, i kdybych se pohnul o několik metrů doleva, doprava, dopředu... nic to neřeší, proto nemá cenu dělat víc fotek, stačí udělat jednu fotku... a mám městské panorama jako celek... prostě nic neřeším, nic mě nestresuje, protože nemám tendenci hledat nové a nové kompozice/motivy............. takže v tomhle je pevné ohnisko snazší, lehčí a osvobozující.

    Jan Kocián, 23.04.2016 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Pro upřesnění: Když jsem mluvil o zoomu, měl jsem na mysli dlouhý zoom třeba 100 až 400 mm, a ne univerzální zoom. Focení s takto dlouhým zoomem čehokoli kromě sportu nebo zvířat vyžaduje dobré oko a cit pro kompozici... minimálně stejně tak dobré oko jako pro dobré komponování se základním pevným sklem. Takhle bych to formuloval.

    Jan Kocián, 23.04.2016 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Reaguje na (4) | Řekl bych, že pro zkušeného a dlouholetého fotografa je jednodušší, rychlejší a přirozenější fotit na pevný světelný objektiv. Pro jednorukého hendikepovaného fotografa je určitě těžší používat zoom. Na tom se snad shodneme. HA! HA! Každopádně je třeba počítat s tím, že pokud budeme fotit svět z dálky, třeba z toho budou krásné fotky, ale nikdy z toho nevzniknou ty nejlepší a nejsilnější fotky na světě.

    Jan Kocián, 22.04.2016 | Reagovat

  • 4

    Lukeš

    Reaguje na (3) | Pak má ondřej určitě pravdu. Fotit zoomem je mnohem jednodušší, ale někdy to bez zoomu zkrátka nejde :) Nedokážu si představit jak bych fotil s pevnou dvacítkou, což je můj nejoblíbenější objektiv, fotil závody ploché dráhy a tancoval uprostřed závodiště :)

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 22.04.2016 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Reaguje na (2) | Že dobré fotografické vidění/oko dělá fotografa – na tom se shodnou všichni. Ondřej Neff ale tvrdí, že nejtěžší je fotit s pevným ohniskem, protože fotograf musí mít toto ohnisko tzv. v oku, kdežto se zoomem si jen tak zoomuje, a to že není žádný kumšt. ............... A právě já bych řekl, že těžší je dělat kompozičně zajímavé záběry se zoomem, protože fotograf musí počítat s komprimací prostoru... prostě musí prokázat velkou představivost... a nakonec do fotky dokáže vtěsnat spoustu zajímavých prvků, které fotce dodávají až podobu koláže. Třeba.

    Jan Kocián, 22.04.2016 | Reagovat

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Ačkoliv si pana Neffa vážím, tak pokud něco takového řekl, tak s tím samozřejmě taky nesouhlasím. Dost možná je to vytržené z kontextu, protože třeba u reportážní fotografie to do jisté míry platí. V tomto případě ale jinak než na delší ohnisko udělat nelze takže u snímků jako dělá pan Vocelka to určitě neplatí.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 21.04.2016 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Ondřej Neff tvrdí, že fotit zoomem na velké ohnisko, respektive fotit s teleobjektivem, není žádné velké umění a takhle vzniklé fotky nejsou umělecké, respektive mají skoro nulovou uměleckou hodnotu.............. Což je blbost, a já s tím samozřejmě nesouhlasím.

    Jan Kocián, 20.04.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím