Roman Pihan: univerzální fotoaparát neexistuje Rozhovory

Roman Pihan: univerzální fotoaparát neexistuje

Martin HájekAktualizováno: 30. 8. 2016 v 14:19 • Rubrika: Rozhovory

Do Megapixelu k nám zavítala vzácná návštěva - Roman Pihan, fotograf a současně též autor veleúspěšné fotografické publikace "Mistrovství práce s DSLR", které se prodalo již okolo 40 000 výtisků! Roman je člověk mnoha talentů a ve fotografické branži je všeobecně znám a uznáván také coby velký nadšenec nových technologií a propagátor digitální fotografie.

Roman Pihan je fotografem, lektorem, spisovatelem, podnikatelem a cestovatelem a v poslední době též aktivním muzikantem. Ve fotografické branži je známý především jako autor veleúspěšné publikace Mistrovství práce s DSLR, potažmo Mistrovství práce se světlem. Konkrétně MPsDSLR vychází nyní už v 10. reedici a do dnešního dne se prodalo okolo 40 000 ks. Roman je od začátku svého působení v oboru fotografie proslulý i jako průkopník a velký technický nadšenec. Proto jsme se v našem rozhovoru zaměřili na některé současné trendy v digitální fotografii - například na mobilní fotografii nebo stále populárnější bezzrcadlovky.  

Ahoj Romane, vítám Tě u nás v Megapixelu. Začněme tím, jak dlouho se fotografii věnuješ a jak si se k ní vlastně dostal? Popřípadě jak se Tvým pohledem digitální fotografie změnila od svých počátků až do dnešních dnů?

Ahoj Martine, předně děkuji za pozvání! S digitální fotografií jsem začínal někdy v roce 2003 nebo 2004. Tehdy ještě s ukrutně drahým Sony F707 a následně Canon EOS 10D. Tou dobou byla digitální fotografie v podstatě “magic” a nikdo jí nerozuměl. Mě to moc lákalo a tak jsem si řekl, že to pochopím - ostatně jsem vzděláním elektro-inženýr, tak mě to vlastně vrátilo ke kořenům. A tím v podstatě začala celá ta má anabáze s focením, kurzy, knihami atd.   

Digitální fotografie prošla za těch cca 13 let obrovským vývojem. Když jsem s ní začínal, byla vlastně ještě v plenkách. Fenomén té doby byl, že nikdo o digitální fotografii nic nevěděl. Základy jako expozice a kompozice se nemění ale vše okolo jako: digitální zpracování, formáty, editace v PC - bylo velkou neznámou. Dnes už techniku nikdo neřeší, už ji nikdo ani řešit nechce. Všichni chtějí vyfotit a ihned sdílet nebo tisknout. To je podle mě ta největší změna. Proměna z té prvotní vzácnosti fotografie a opojení novými technologiemi až k dnešku, kdy fotografie platí víceméně za spotřební věc. Dokonce jsem nedávno někde četl, že na světě vzniká víc fotek, než na kolik se lidé koukají. V praxi tak vznikne třeba 60% fotek, které nikdy nikdo neuvidí - a to ani samotný autor. Což je naprosto šílené!  

 

Co říkáš dnešnímu fenoménu chytrých telefonů a mobilní fotografie? Telefony udělaly obrovský boom a ten progres je tam snad ještě větší než u digitálních fotoaparátů. Dokonce se nebojím říct, že fotomobily defakto úplně převálcovaly kategorii kompaktních fotoaparátů. Jak to vnímáš Ty?

Kompaktní, jednoduché fotoaparáty sice ještě můžeme v obchodech najít, nicméně ten segment se velmi zúžil. Ty kompakty jsou dneska přesně v zóně, která není moc potřeba. Fotomobily nabízejí v podstatě stejné výstupy jako nejjednodušší automatické digitální fotoaparáty. Na druhou stanu, jak kompakty tak i telefony mají spoustu technických limitů. Pokud tedy chcete opravdu slušnou fotografii a současně máte jen trochu náročnější podmínky (viz noční foto například), dobrý snímek tím mobilem těžko uděláte.

Třeba já to mám tak, že když jdu fotit, jedu ve dvou odlišných režimech. Buďto jsem v režimu “dokumentování” neboli režim “rodina, přátelé, volný čas” a pak mi stačí ten kompakt (fotomobil). A nebo jsem v režimu “focení”, kdy si chci opravdu zafotit. Pak jdu sám nebo s dalším fotografem a jdeme opravdu dělat fotky - se vším co k tomu patří. Pak beru s sebou zrcadlovky, objektivy, stativ, filtry a chci si to užít.

Když už jsme u té mobilní fotografie, tak určitě stojí za zmínku i postprocesing, kde také vnímám obrovský pokrok. Dnešní SW na zpracování obrazu nabízejí neuvěřitelné možnosti a někdy s fotkou umějí až téměř zázraky. Ostatně to ale neplatí zdaleka jen pro mobilní fotografii! Co si o tom myslíš?

Výrobci dnes vyřešili většinu problémů. Samozřejmě ne všechno lze vyřešit. Například ohniskovou vzdálenost v řádech milimetrů nevyřešíte, to fyzikálně prostě nejde. Ale většina neduhů digitální fotografie - a nejen v té třídě fotomobilů (viz obrazový šum, dynamický rozsah atd.) - tam udělaly technologie a nové postupy zpracování obrovský krok vpřed.  

Tak, jak dnes učíme počítače, aby vnímaly svět jako my - lidé (tj.: rozpoznávání tváří, analýzy hlasu, rozpoznávání podezřelého chování ap.), tak všechno tohle se promítá samozřejmě i do fotografie potažmo zpracování fotografií pro amatéry. Velká část kvality fotografie je tedy dána právě následným zpracováním,. Ono je to logické a mnohdy jediná ekonomicky rozumná cesta. Snímač má své limity a spoustu toho je třeba dohnat právě v post-procesu.  

 

Automatické funkce jsou stále sofistikovanější a umí toho víc a víc. Ostatně Romane, ty jsi znám jako velký propagátor fotografie a současně se věnuješ osvětě v oblasti techniky jako takové a jejího využití na maximum. Řekni nám svůj pohled na věc.  

To je vcelku prosté, nakonec vždyť to všichni dobře víme, všichni to máme na dosah a pracujeme s tím! Ač si to možná někdy už ani neuvědomujeme. Všechno co je automatické, funguje v určitém spektru dobře. Ale jakmile se dostaneme mimo limity, automatika funguje špatně a dělá to občas až šílený věci. Takže ano, chceme-li udělat standardní běžnou fotku - fotku ryze dokumentární hodnoty - pak nám automatika tu službu udělá. Ovšem jakmile chceme trochu něco víc: větší kvalitu, náročnější výstupy, tam potom nastupuje zase ta poctivá práce a poctivá znalost. Ale to je jako u čehokoli jiného, toto platí napříč všemi obory.

Výrobci se neustále snaží přicházet s něčím novým. Na jedné straně to jsou samozřejmě ty tvrdě obchodní důvody (je třeba prodávat) na straně druhé je tu naštěstí pořád snaha posouvat hranice. Zajímavým řešením jsou bezzrcadlovky (CSC / mirrorless) často označovány také jako systémové kompakty (s výměnnými objektivy). Jak se díváš na tento nový trend?

Jak jsem mluvil dříve o těch svých dvou módech v kterých funguji (buďto jdu dokumentovat nebo fotit), tak v podstatě celou dobu hledám nějaké zařízení, které by uspokojilo oba režimy. Zatím jsem ho nenašel. Proč? Protože neexistuje. Nicméně právě bezzrcadlovky jsou teď velice rozumným kompromisem právě mezi tím těžkým 20kg fotobatohem (DSLR, objektivy, blesky, stativ) a malým kompaktem nebo fotomobilem s výrazně horším výstupem a mnoha technologickými limity. Ostatně znám spoustu lidí, kteří mají standardně velkou digitální zrcadlovku a kvantum objektivů ale vedle toho si pořídili i malou bezzrcadlovku. Co si budeme povídat, ono táhnout se všude s narvaným a těžkým batohem, cestovat s ním - navíc letecky - to je očistec a určitě to každý věci znalý potvrdí. Naproti tomu některé modely systémových kompaktů mají dokonce i velký snímač, takže kvalita fotografií je často plně srovnatelná s DSLR. Jedinou nevýhodu zde vidím v absenci optického průhledového hledáčku. Vystačit si zde musíme s digitálním hledáčkem nebo s jednoduchým malým optickým hledáčkem, stejným jako mívaly třeba staré kompakty.

Když si vedle sebe postavíme digitální zrcadlovku a systémový kompakt (bezzrcadlovku), kdy bys sáhnul po jednom typu fotoaparátu a kdy po tom druhém?

Kardinální otázka je, co člověk fotí. V okamžiku, kdy fotíte nějaké klidnější disciplíny typu: krajinka, portréty, rodinná fotka, pak je bezzrcadlovka strašně krásná a praktická věc. Tím spíš, když jdeš někam fotit krajinky, kde nachodíš mraky kilometrů. S bezzrcadlovkou si ušetříš spoustu kil potažmo zničená záda a výsledek bude stejný jako s digitální zrcadlovkou. Na druhou stranu, třeba taková tvrdá reportáž - neřku-li válečná reportáž - to je zcela jiná liga. Ale ono vlastně i taková svatba může být svým způsobem “válečná” reportáž (smích). Upřímně, asi bych si netroufl fotit profesionálně třeba právě takovou svatbu bezzrcadlovkou - a to právě z důvodu určitých limitů počínaje rychlostí fotoaparátu, přes titěrnost až po ovladatelnost. Někdy zkrátka potřebujete pevný, fortelný foťák, co něco vydrží a zde opět jasně vedou DSLR. Mají často kovová těla, jsou utěsněny proti vodě, prachu atd. Třeba moje stařičké 5-Déčko (Canon EOS 5D první generace, profi reportážní DSLR, pozn. aut.) byla se mnou v Grónsku, v Thajsku, na poušti - což jsou extrémní podmínky: mráz, horko, vlhko, písek - a ten foťák všechno v pohodě přežil a drží. Přesně to jsou podmínky, kam bych se třeba taky bál vzít si bezzrcadlovku.  

A obligátní dotaz na závěr, který Tě určitě moc potěší. Otázky typu: “Jaký fotoaparát je ten nejlepší?” jsou asi na denním pořádku, viď? Jak odpovědět? Respektive lze vůbec doporučit někomu fotoaparát tak říkajíc “od boku”?

Ano, takových mailů a dotazů od známých, posluchačů a čtenářů dostáváme oba mraky že? A osobně s tím mám docela problém. Na to se nedá rozumně odpovědět, pokud nevím co fotíte a co očekáváte od fotoaparátů potažmo jaké jsou vaše nároky. Představ si, že jsem prodejce aut a měl bych Ti nějaké doporučit. Ale já Tě vůbec neznám, vidím Tě prvně v životě a vůbec netuším jestli jsi třeba sportovní typ, máš dost peněz a chceš si užít sporťák? A nebo naopak máš 4 děti, 2 manželky, psa a potřebuješ minivan? U focení je to úplně stejné. Nejde doporučit něco někomu, o kom nic nevíš. Potřebuješ znát víc. A potom, mnoho lidí hledá univerzální řešení, ale to je mýtus! Ač to bude možná pro mnohé zklamáním, univerzální foťák neexistuje. Nehledejte ho, je to zbytečná práce. Na druhou stranu, tohle je přeci strašně krásný. Ten proces hledání, zkoušení a objevování. Po mailech se v těchto věcech strašně těžko radí - tím spíš když nemám dostatek informací. Určitě doporučuji zajít přímo ke kováři. Když přijdu sem - do Megapixelu - je tu všechno po ruce, vše od malých kompaktů, přes bezzrcadlovky, super objektivy (co jsou těžké pomalu jako člověk), až po profi zrcadlovky. Můžu si tu všechno osahat a vyzkoušet a když nevím, tak se zeptám. No a pak, když se konečně rozhodnu, tak si udělám tu radost. Vždyť o tom ten život také je - dělat si radost.

 

Romane, děkuji za rozhovor.

Já taky děkuji a ať se Vám daří.



Zobrazeny komentáře (7 - 1)

  • 7

    Hájek

    Reaguje na (5) | To jste řekl Vy, pane Kociáne! Já jen říkám, že samotný proces vzniku fotografie - po technické stránce (ano, pouze TECHNICKÉ) je dnes mnohem jednodušší a rychlejší než tomu bylo dříve. A to bez nutnosti mít jakékoli hlubší technické znalosti. To je prostě fakt! Vůbec jsem nemluvil o plánování, přípravě, stylizaci, kompozici a komunikaci. To je samozřejmě zcela jiná liga a s tím sebelepší technika nepomůže. Takže ano, udělat dnes TECHNICKY dobrou fotku už je relativně snadné ALE udělat KVALITNÍ fotku - se vším co k tomu patří, to je pořád kumšt. 

    Martin Hájek - Megapixel, Komunitní specialista, 13.09.2016 | Reagovat

  • 6

    Avatar

    Reaguje na (5) | Ano, můžeme zcela bez nadsázky tvrdit, že fotky, které se líbí Martinu Hájkovi, jsou de facto více zásluhou přístrojů než lidského umu.

    Jan Kocián, 13.09.2016 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Reaguje na (4) | Jinými slovy říkáte: "Nekupujte si knihu Mistrovství práce s DSLR. Je to dobrá kniha, ale pro dnešní fotografy už zbytečná."

    Jan Kocián, 13.09.2016 | Reagovat

  • 4

    Hájek

    Reaguje na (3) | Dobrý den, nejsem si jist jestli to je ironie nebo to myslíte vážně. Ale s nástupem digitálních technologií se celý proces tvorby a vzniku fotografie neuvěřitelně zjednodušil a urychlil! Navíc moderní digitální foťáky mají automatiku už skoro na všechno (AE, AF, AWB, auto ISO, face priority atd... atd.). Je jen na fotografovi, zda-li to využije nebo ne, což je super! Myslím, že zcela bez nadsázky můžeme tvrdit, že fotky už dnes dělají defakto více přístroje než lidé. Takže ne! Umět perfektně ovládat svůj fotoaparát už není nezbytně nutné (a vlastně te´d úplně nevím, jestli říci "bohužel" nebo "bohudík"?). 

    Martin Hájek - Megapixel, Komunitní specialista, 06.09.2016 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    "Ovšem jakmile chceme trochu něco víc: větší kvalitu, náročnější výstupy, tam potom nastupuje zase ta poctivá práce a poctivá znalost." ............................................ Ano, umět dobře ovládat a plně využívat potenciál digitálních foťáků, je minimálně stejně tak těžké/složité, jako umět ovládat analogové foťáky.

    Jan Kocián, 30.08.2016 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Reaguje na (1) | Ano, Roman je rozumných a chytrý člověk, více takových. Zdravím!

    Jaroslav Kortus, 30.08.2016 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Dobrý počtení, dík.

    Milan Barák, 30.08.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím