Magazín

Blog

Úvod do velkoformátové fotografie

Kryštof KorčVydáno: 16. 2. 2016 v 9:00 • Rubrika: Blog

Úvod do velkoformátové fotografie

Stejně jako ve všem ve vesmíru, na velikosti záleží. Spousta lidí tvrdí, že to není pravda, ale musíme si to říct na rovinu, je to dost průhledné tvrzení. Ve fotografii to samozřejmě platí taky a tak jsem si řekl, že by bylo na čase vám představit pár velikánů (stran formátu) ve fotografii. Původně jsem přemýšlel nad samostatným článkem ke každé značce, ale mnohé z nich se zabývají téměř výhradně velkoformátovými přístroji a jejich nabídka není tak pestrá. Navíc díky úpadku tohoto oboru na úkor malých formátů jich už dost smutně zaniklo.

Nejdříve tedy, v čem ta velkoformátová fotografie vlatně spočívá? Samozřejmě ve formátu filmu a jeho velikosti, mluvíme o ní přibližně od velikosti negativu 4x5” nebo 9x12cm, přičemž vrchní hranice není nijak omezena. Pár fanatiků dnes fotografuje třeba na rentgenové filmy o metrové šířce. Pokud někdo považujete takové počínání za pošetilost, věřte mi, že pošetilé není.

S větší plochou negativu totiž v kombinaci s dobrým objektivem narůstá i rozlišení výsledného snímku a pomocí kontaktní kopie (film se nezakládá do zvětšovacího přístroje, ale je pokládán přímo na fotografický papír) je možné vyzískat positivy, které i přes svůj velký rozměr stále svým rozlišením překonají rozlišovací schopnost oka. Vulgárně řečeno jsou neuvěřitelně ostré.

Další výhodou velkoformátových kamer je také možnost jejich pohybů, tedy možnosti nastavení jak roviny objektivu tak také filmu do takřka jekéhokoliv úhlu, nebo vzájemného posuvu. Práce s hloubkou ostrosti a perspektivou je tak mnohem volnější a preciznější než u mnoha současných přístrojů. I proto jsou podobné kamery dodnes používány mnoha reklamními, produktovými a výtvarnými fotografy.

Toyo 

Toyo byl a dodnes je pojem, neboť to jsou jedny z velmi mála velkoformátových kamer s plnými pohyby obou standard, které šlo jednoduše vzít s sebou do terénu. V jejich řadě Field se podařilo minimalizovat hmotnost použitých materiálů a zjednodušit konstrukci natolik, že výsledné zařízení nebylo příliš těžké a k jeho transportu nebyl potřeba obrovský kufr.

Cambo 

Cambo patří pro svou relativní dostupnost a jednoduchosti používání mezi dodnes vyhledáváné velkoformátové kamery, sám jsem měl tu čest a fotografovat s ním byla jedna radost.

Sinar 

Sinar patřil a patří dodnes mezi výrobce s nejpřesnějšími přístroji, jejich řada P (precision) disponovala jemnými převody pro pohyb standard a práce s nimi tak dělala radost všem profesionálním fotografům s velkou náročností na zcela exaktní nastavení. Pro svou robustnost ale nebyly vhodné pro použití v terénu. V pozdějších letech přešel Sinar i na výrobu středoformátových stěn a od nich odvilých technických kamer. Dnes značka patří pod koncern Leica.

Linhof 

Řada Technika je dodnes světově známa, jednalo se o kompaktní složitelné velkoformáty bez pohybu zadní standardny, které bylo možné poskládat do samotného těla aparátu. Jednalo se sice o neplnohodnotné velkoformáty, ale pro svou kompaktnost ve složeném stavu velmi oblíbené.

Gibellini 

Gibellini cameras je velmi výjimečný výrobce, jedná se totiž o relativně mladou společnost, která se veze na nové vlně obliby velkého formátu. Zatímco mnoho výrobců produkci ukončilo, Gibellini dnes patří mezi jednoho z nejluxusnějších dodavatelů těchto aparátů. S tím, že musí obsluhovat moderní trh, produkuje i aparáty čistě na zakázku. Chcete-li si tedy nechat vyrobit kameru formátu 10x16” s karbonovou kostrou a starorůžovým finišem slitinových částí, v Gibellini vám nikdy neřeknou ne.

Všechny velkoformátové společnosti se dnes soustředí i na produkci kamer pro digitální stěny. Kompaktních kamer velkoformátové konstrukce ale menších rozměrů. Pro jejich užití je ale potřeba digitálních stěn bez mikročoček, aby nebylo potřeba držet kolmici světla na snímač. Naštěstí se stále takové stěny dají nalézt. V našm portfoliu například Mamiya Leaf.

Sdílet na


Komentáře k článku

AP

Poznámka k Linhofkám. Kamery Technika jsou sklopné, nikoli složitelná a není pravda, že nemají pohyb zadní standarty. Je výsuvná a zároveň naklonitelná v obou osách. Na obrázku máte Linhof Techno, což je úplně jiná technologie.

4

Al Papas, 18. 12. 2020 |Reagovat

Petr Borovec

Dalším novým výrobcem velice zajímavých a cenově dostupných velkoformátových kamer 4x5 a 8x10 palců je britská The Intrepid Camera Company: https://intrepidcamera.co.uk/ Fotografie pořízené touto kamerou 4x5 palců jseou například na webu Justina Loweryho: https://www.lowerylandscapes.com/ :)

3

Petr Borovec, 04. 10. 2017 |Reagovat

Kryštof Korč

Reaguje na (1) | Vážený pane Zemku, inzerci bych asi vynechal, od té máme bazar. Jinak, digitální záda na standardních velkoformátech jdou použít překvapivě velmi dobře, jen je to zbytečné monstrum na daný formát. Pro takové řešení lze požídit speciální kardany, ze zde vyobrazených je to například ten od Sinaru.

2

Prodejce Megapixel.cz, Kryštof Korč, 22. 02. 2016 |Reagovat

František Zemek

Nevím, na co je datová stěna menší než políčko svitkové 6x6, na kardanu, asi na hovno, ale když to výrobci tvrdí a blbci jim na to skočí, budiž ...... Jen tak mimochodem, sháním vložky 13x18 do Magnoly, kazety mám, mohu vyměnit 9x12 za těch 13na18, kus za kus ;-)

1

František Zemek, 21. 02. 2016 |Reagovat