V čem jsou výhody středního formátu Blog

V čem jsou výhody středního formátu

Kryštof KorčVydáno: 23. 6. 2015 v 16:45 • Rubrika: Blog

V dnešní době fototechniky s vysokým rozlišením jsou již ty tam časy, kdy se za šestimegapixelovou digitální stěnu platily statisíce a bězná DSLR byla smrtelníkům také nedostupná, dokonce se do prodeje dostávají aparáty s kinofilmovým formátem snímače o rozlišení 36, 42 a 50 milionů obrazových bodů.

Bývaly však doby, kdy se na profesionální úrovni a s velkým snímačem fotografovalo pouze na středoformátech osazených digitální stěnou. Dnes je stále náskok v rozlišení na straně středního formátu, například Mamiya má v prodeji stěnu Aptus o 80 megapixelech.

Obecně se ale rozdíl v pouhém rolišení mezi středním a standardním kinofilmovým formátem zdánlivě stírá. Běžná středoformátová stěna mívá rozlišení mezi 30 a 60 MPX, čož lze bez uzardění pomalu prohlásit za běžné. Jak je potom možné, že řada profesionálů stále používá neohrabané a těžké přístroje z řad středního formátu? Jestli vám také vrtá hlavou, co stojí za oblibou podobně nákladné techniky, čtěte dál. 

Nedávno nás totiž navštívil pan Jens Anthonsen z Kodaňské pobočky Hasselbladu a měl s sebou pár novinek k vyzkoušení. O tuto radostnou zkušenost bych se s vámi zde rád podělil.

Dopředu musím říci, že následující řádky jsou psány z pohledu člověka, který již s podobnou techniku má zkušenosti, nemám tedy v úmyslu zaplavit text nadšením z vyzkoušení přístroje za statisíce a jsem schopný vnímat a posoudit i případné nedostatky testované techniky. Necelé dva roky jsem aktivně fotografoval s Hasselbladem H3DII a CFV-39, dobře znám slabiny i silné stránky systému a samozřejmě, pokud k nim budete mít jakékoli dotazy, jsem k dispozici pro případnou konzultaci.

Abych celý text nerozprostřel do šířky, bavme se o představovaném Hasselbladu, který je dodnes na vedoucí pozici v profesionální fototechnice. Jaké byly a jsou obecné výhody podobných systémů? Větším rozlišením se netřeba zabývat, jelikož na větší kvalitní tisk s trochou šikovnosti stačí necelé dvě desítky megapixelů. Krása celého řešení ale hned u digitálních zad začíná, jsou totiž od těla oddělitelná. Což je mimo jiné fajn i pro čištění snímače, ale hlavně jsou schopná pracovat samostatně, bez přístroje. Tento snímač je tedy možné osadit jakoukoli technickou kameru, velkoformátový přístroj, nebo dokonce jiný středoformát. Už samotný snímač ze systému lze užít na mnoha dalších zařízeních.

Další důležitou součástí jsou objektivy. Nejen že mají centrální závěrku, která dokáže synchronizovat blesk na mnohem kratších časech, což umožňuje efektivní práci se světlem, ale už jste někdy potkali špatný objektiv na střední formát? Já tedy ne. Zdá se to vcelku prozaické, ale na DSLR systémech je vcelku běžné potkat sklo, které není zrovna vynikající.

A teď zpátky ke snímači. Určitě jste už slyšeli o dynamickém rozsahu, tedy schopnosti senzoru zaznamenat data jak v příliš tmavých, tak i světlých částech snímku. Tato schopnost je u středoformátových systémů extrémní. K tomu přičteme nativní barevnou hloubku 16bit a máme data, která jsou nesčetněkrát pružnější, než z kteréhokoli jiného přístroje. To by bylo ve stručnosti vše, zkrátka, až vám bude někdo vyprávět, že v dnešní době jsou středoformáty překonané a moderní DSLR je strčí do kapsy, zdaleka to není pravda. Starý 39MPX senzor od Dalsy v Hasselbladu H3DII, se kterým jsem měl tu čest minulý rok fotit, by v každém ze zmíněných ohledů lepší, než kterýkoli fullframe, který jsem kdy používal a tím myslím i ty moderní.

Teď ale k H5D-50c. Pro Hasselblad je to přelomový přístroj, poprvé totiž užívá CMOS technologii snímače od Sony a ne CCD od Dalsy, které po dlouhou dobu patřily k naprosté špičce ve snímacích technologiích. Osobně jsem se změny trochu obával, ale již první snímky mě přesvědčily o opaku. Díky CMOS technologii snese fotoaparát i vyšší ciltivosti ISO a konečně tak nejsou limitující už velmi nízké hodnoty.

Redesign celého těla tentokrát také implementuje utěsnění proti prachu a vlhkosti, což je věc která této technice také dlouho chyběla. Hlavní změnou je ale implementace Wi-Fi. Jak je vidno, u těch opravdu dobrých foťáků je vývoj trochu pomalejší, na druhou stranu ale implementují nové technologie tak, že jsou hned od začátku použitelné a velmi dobře designované. U středního formátu se běžně funguje s připojením na počítač, přes firewire kabel lze fotoaparát ve studiu nejen ovládat, ale hlavně je možné jeho prostřednictvím posílat fotografie do počítače k okamžitému zpracování, po focení máte tedy za předpokladu korektního nastavení hotovo.

Další možností je přeposílání snímků klientovi, který může mít náhed na to, jak práce probíhá a případně ji připomínkovat. V neposlední řadě jde také o kontorlu fotografií, které je vždy lepší vidět ve velkém rozlišení na kalibrovaném monitoru než na sebevětším displeji na fotoaparátu. Díky Wi-Fi se všechny tyto funkce obejdou bez drátu, pro tablety i telefony je také ke stažení speciální odlehčená verze Hasselblad Phocus, vynikajícího softwaru, pracujícího na podobných principech jako Capture One. A jestli už H5D máte, ale bez Wi-Fi, nezoufejte. Hasselblad umí dodatečně modul pro bezdrátové spojí domontovat.



Zobrazeny komentáře (6 - 1)

  • 6

    Korč

    Reaguje na (5) | Hezký den, ona to bývala obecná pravda, která dnes už také neplatí, vlastně neplatila ani tehdy úplně, zkrátka nic není potřeba brát doslovně. S H3D II jsem například fotografoval divadlo, na nejvyšší použitelnou citlivost a otevřenou clonu, chtěl jsem zkrátka vědět, jestli to umí co všichni píší že neumí. A ejhle, internety zase neměly pravdu. Fotky sice nebyly na A0 tisky, ale díky vysokému DR jsem po zpracování dostal perfektní snímky pro web a A4 tisk.

    Kryštof Korč - Megapixel, Zástupce vedoucího a specialista na foto a studio techniku, 26.06.2015 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    V roce 2013 Luděk Bouška napsal: "Středoformáty obecně jsou určeny především pro statickou fotografii (ateliér, krajina), takže vysoké citlivosti nejsou moc potřeba."................... Jo, časy se mění! :D

    Jan Kocián, 26.06.2015 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Presne tak ako píše v jednej pasáži článku Kryštof ... Sdredoformát (a viac) vs. ff dslr (kinofilm) je teda rozdiel ... ! Fyzika - matematika - plus iné ... jednoducho nepustí ... ! A to si ešte pamätáme analógové - filmové časy - to bol diametrálny - podstatný rozdiel ... !

    fotenie je náš život aj naše poslanie ..., 24.06.2015 | Reagovat

  • 3

    Korč

    Reaguje na (2) | Hezký den, ano, lze ji použít. Vlastnosti jsou stejné a na nízkých citlivostech je dodnes v běžných poměrech nedostižitelná. Na 501CM ji lze použít  bez problémů, dokonce komunikuje s kamerou.

    Kryštof Korč - Megapixel, Zástupce vedoucího a specialista na foto a studio techniku, 23.06.2015 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Dobrý den, mohu se Vás prosím zeptat zda-li tato digitální stěna se dá použít na V systému 501cm, který prodává můj známý? http://www.megapixel.cz/hasselblad-cfv-31-bazar Případně nevíte, jestli má podobné vlastnosti - dynamický rozsah, 16-bit barvy, jako testovaný Hassl? Rád bych začal se středoformátovou fotografií, ale nové Hasselblady jsou úplně mimo rozpočet :-) Děkuji Vám a přeji hezký večer

    Michal Kowalski, 23.06.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    "Na velký kvalitní tisk s trochou šikovnosti stačí necelé dvě desítky megapixelů.".............. Jestli vám stačí 18 megapixelů Canonu 1D C za 229 000 Kč, tak mně ne! A proto si koupím 24megapixelový Nikon D3200. HA! HA!

    Jan Kocián, 23.06.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 1 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím