Magazín

Blog

Virgo Haan – Jak tvořit poutavé kinemagrafy

Aktualizováno: 23. 6. 2020 v 8:05 • Rubrika: Blog

Virgo Haan – Jak tvořit poutavé kinemagrafy

Virgo Haan je fotograf z Estonska, který se specializuje na kinemagrafy – „živé“ fotografie, které jsou spojením statického obrazu a videa, běžící v nekonečné smyčce bez viditelných zlomů či úprav. To, co v roce 2011 začalo jako další koníček vedle běžné fotografie, se nyní stalo zaměstnáním na plný úvazek a přilákalo klienty od největších světových značek. Ve svých kinemagrafech Virgo hledá jasné příběhy, vizuální přitažlivost a silný kontrast mezi statickými a pohyblivými prvky.

Nápady vypadají jednoduše, ale ve skutečnosti je za vytvořením jediného kinemagrafu spousta práce. 

„Nepoužívám žádný 3D software ani efekty,“ vysvětluje Virgo. „Všechno, co na mých kinemagrafech vidíte, je výsledek reálné práce. Někdy musím jednotlivé detaily vyfotografovat proti černému nebo zelenému pozadí a potom prvky sloučit nebo složit v Adobe After Effects. Všechno je však nasnímáno fotoaparátem Sony A7R III.“

Co je kinemagraf?

Kinemagraf je statická fotografie s prvkem v opakovaném pohybu. Složením statického záběru a videa vznikne video v nekonečné smyčce, klíčový je ale prvek překvapení. 

„Statickou část fotografie může třeba tvořit něco, u čeho byste s jistotou očekávali pohyb, například vodní kapky vznášející se ve vzduchu,“ říká Virgo. „Nebo se může stát, že snímek vypadá jako statický, a pak, třeba za sekundu, postava náhle mrkne. Právě tímto kontrastem mezi pohybující se a statickou částí je snímek atraktivní a upoutá pozornost diváka.

Tipy a triky řemesla

Při snímání kinemagrafu je nezbytné udržet vše v co největším klidu. Fotoaparát musí být upevněn na stativu a všechno kromě prvků, které se mají pohybovat, musí zůstat statické. Pokud se na záběru vyskytují lidé, Virgo jim pomáhá udržet polohu pomocí skrytých podpěr; u identických záběrů je při úpravách mnohem snazší fotografii a video uspořádat.

Ke zdůraznění pohyblivých prvků kinemagrafu lze využít zase další triky. „Často používám rychlost 120 snímků za sekundu využívanou pro zpomalené záběry. To pomáhá vytvořit plynulejší video a zdůraznit pohyby, které by za normálních okolností byly příliš rychlé, než aby si jich někdo všiml, například u stoupající páry nebo padajících kapek,“ říká Virgo.

 
Podobně Virgo využívá funkci Timelapse fotoaparátu α7R III. Kombinace časosběrného videa, které na nehybném pozadí působí dojmem extrémní rychlosti, ještě více zveličuje kontrast mezi statickou a pohyblivou částí kinemagrafu.
 
Důležitý je i výběr objektivu. Virgo obvykle používá Sony FE 24–70 mm f/2,8 G Master, u kterého oceňuje flexibilitu. Při reprodukci určitých stylů však přicházejí ke slovu i další objektivy. 

„Portrétní kinemagrafy dělám objektivem FE 85 mm f/1,4 G Master, takže pozadí snímků má stejně hezký krémový bokeh jako u běžných statických fotografií. Objektiv FE 16–35 mm f/4 ZA OSS pak používám k vytvoření širšího záběru, který simuluje dnes tak populární pohled první osoby.“

 
A jaký je Virgův hlavní tip pro tvorbu kinemagrafů? „Ať k fotografování použiji jakoukoliv metodu, vždy tam musí být prvek překvapení,“ uzavírá.
 
Virgo je ambasadorem Sony Europe Imaging a jeho další práce lze najít na webové stránce www.sony.cz/alphauniverse
 

 

Sdílet na


Komentáře k článku