Vítězslav Skála - rozhovor s elitním vojákem ve výslužbě a bezpečnostním instruktorem Rozhovory

Vítězslav Skála - rozhovor s elitním vojákem ve výslužbě a bezpečnostním instruktorem

Martin LukešAktualizováno: 20. 3. 2017 v 16:33 • Rubrika: Rozhovory

Před časem nás oslovila společnost RDA CZ, která se zabývá komplexním výcvikovým programem pro bezpečnostní a ozbrojené složky. Do svého portfolia zařadili nový workshop, který je zaměřený na skryté fotografování v terénu za účelem špionáže. Pro tento kurz si nás vybrali jako partnera a jejich nabídku jsme rádi přijali. Pokud se chcete dozvědět víc nejen o této společnosti, ale i o práci bezpečnostního školitele, připravili jsme pro vás zajímavý rozhovor s Vítězslavem Skálou, bývalým elitním vojákem a hlavním instruktorem Raid and Defense Academy CZ.



Prozraďte něco o vaší společnosti, čím se zabývá, jaké služby a komu nabízí a co je její hlavní činností?

Naše společnost Raid and Defense Academy CZ (RDA CZ) je českou pobočkou slovenské RDA. Na českém trhu působíme od roku 2015. Poskytujeme výcvik v oblasti střelecké přípravy, vojenské a policejní taktiky a dalších souvisejících odborností užívaných v ozbrojených složkách. Naše služby jsou určeny jak odborníkům, tak i obyčejným civilistům. Náročnost a obsah civilních výcviků je samozřejmě adekvátně upraven s ohledem na využití v běžném životě.


Jaká je Vaše pozice ve firmě, případně v jakém oboru jste v minulosti pracoval?
V RDA CZ zastávám pozici hlavního instruktora. Máme i několik dalších kmenových a externích instruktorů. V minulosti jsem sloužil v armádě, a to konkrétně u Vojenské policie na Oddělení ochrany osob.


V nabídce máte nově na trhu poměrně ojedinělý kurz ZÁKLADNÍ TECHNIKY SKRYTÉHO FOTOGRAFOVÁNÍ. Co bude v kostce náplní tohoto kurzu a komu je určen?

V průběhu dvoudenního kurzu si zopakujeme základní odborná názvosloví, řekneme si nejdůležitější kritéria pro výběr vhodné techniky (fotoaparát, objektiv a příslušenství). Seznámíme se základním principem nastavení expozice (čas, clona, citlivost). Dále se zaměříme na taktické aspekty skrytého fotografování, jako je výběr ideálního místa, ze kterého bude probíhat záznam (plánování, příprava, rekognoskace a realizace). Ukážeme si, na co se zaměřit při fotografování z vozidla i z veřejně přístupných míst. Řekneme si něco o kamufláži, tvorbě legendy a základním technikám obrany proti sledování. Jinými slovy, naučíme kurzisty provádět taková opatření, aby jejich činnost zůstala utajena.

Z toho i vyplývá, komu je kurz určen. Jsou to začínající i zkušenější fotografové, kteří se specializují na zpravodajskou činnost. Do této kategorie můžeme zařadit například investigativní novináře, soukromé detektivy, příslušníky zpravodajských služeb, specialisty v oblasti ochrany osob nebo příslušníky bezpečnostních sborů, jejichž pracovní činnost vyžaduje ovládání technik skrytého fotografování.

Dvoudenní intenzivní kurz ZÁKLADNÍ TECHNIKY SKRYTÉHO FOTOGRAFOVÁNÍ
proběhne v prostorách  pražské pobočky Megapixelu ve dnech 6. - 7. května 2017


Předpokládám, že jste v rámci svých profesí prošel nejednou situací, kdy jste někoho sledoval, případně dokumentoval jeho činnost. Většina lidí zná podobné situace pouze z akčních, nebo špionážních filmů. Ty jsou ale většinou hodně vzdáleny realitě. Můžete prozradit něco ze své praxe, jak taková práce probíhá a co je nejdůležitější?

Když jsem sloužil na Oddělení ochrany osob, tak jsme využívali skrytého focení především při činnosti kontrasledovacích podpůrných týmů. Problém byl, že nás nikdo v tomto směru neškolil. Dostali jsme fotoaparát nebo kameru a zbytek byl na nás, jak si to uděláme. Praxi jsme získávali doslova na ulici.

V současné době mimo RDA CZ působím ještě v jedné společnosti poskytující bezpečnostní služby, jako je ochrana osob a majetku, nebo detektivní služby.  

V praxi to chodí tak, že se na nás obrátí buď rovnou zadavatel, nebo jeho prostředník, který dostal doporučení a vysvětlí zadání. Mnoho zadavatelů si detektivní činnost představuje velice zkresleně (právě tak, jak je to ve filmech) a jsou často velice překvapení, když jim vysvětlíme a popíšeme, proč a jak postupujeme. Skutečnost je totiž taková, že 80% je plánování a následné čekání. Případ od případu se samozřejmě liší, ale v kostce to opravdu probíhá zhruba takto.

Jinak ať už fotím z vozidla, ve kterém mohu strávit až několik dnů nebo zamaskovaný ve volné přírodě, vždy platí několik zásadních pravidel. Jedno z nejdůležitějších je nenechat se chytit a odhalit a už vůbec ne prozradit zadavatele. Úspěch akce závisí na přísném dodržování disciplíny. Kdo není důsledný v plánování, spoléhá na náhodu, nebo na postoj „to se nemůže stát“, ten riskuje neúspěšné zvládnutí zadání.


Nedávno proběhla médii kauza, kdy byl agent Vojenského zpravodajství (VZ) údajně přistižen, jak fotí dům ministra vnitra. Připusťme, že je to tak jak popisují média. Kde myslíte, že došlo k pochybení, které vedlo k jeho odhalení? Jsou vůbec takové chyby přípustné u lidí tohoto formátu?

Pokud budeme vycházet z toho, co víme z médií (pravda může být úplně jiná), tak určité pochybení bych viděl právě v přípravě. Bez ohledu na to, co bylo zájmovým objektem focení, měla být provedena základní příprava. Potom by se zjistilo, že v operačním prostředí bydlí člen vlády, kterého chrání specializovaný útvar policie. Zpravodajec by tedy mohl očekávat, že pokud bude fotit otevřeně, policie si ho všimne a perlustruje. A to by bylo to poslední, co by si přál.

Měl mít tedy připravenou nějakou věrohodnou legendu. Věřím, že VZ disponuje mnoha nástroji a zkušenostmi, aby takovou legendu vytvořilo, i kdyby to byla blesková akce.

Mimochodem, zde je třeba vyzdvihnout skvělou práci příslušníků Ochranné služby PČR.

Minulý týden v médiích proběhla zpráva o tom, že ve Spojených státech někdo ukradl Trumpově ochrance notebook s tajnými daty. Nabízí se logická otázka. Jak se to mohlo takovým profesionálům stát? Důvodů může být celá řada. V případech jako je tento, za to může přehnaný pocit nedotknutelnosti, nízká sebereflexe, profesní únava, nedostatečná příprava a podcenění vlastních schopností.


Můžete prozradit nějakou zajímavou, historku, kterou jste sám v tomto oboru zažil?

Ještě v dobách své aktivní služby na Oddělení ochrany osob se nám podařilo nafotit příslušníky jiné armádní jednotky, kteří si na nás nacvičovali svou „činnost“. Když jsme potom konfrontovali velitele oné jednotky, vše popřel. Po ukázání fotek však musel s pravdou ven a byl velice, řekněme, překvapený, že jsme je dokázali nejen odhalit, ale i nafotit aniž by si toho všimli.

Jakým způsobem jste se učil používat fotoaparát pro zpravodajské účely. Prošel jste nějakým školením, nebo jste spíše samouk, nebo jak se učí fotit "agenti"?

V tomto ohledu jsem samouk. V armádě jsme žádné speciální školení neměli. Vše, co znám a umím, jsem se naučil v terénu nebo od zkušenějších kolegů, se kterými jsem pracoval. 



Jakou techniku používáte pro pracovní účely?

Co se týká fotoaparátů, používáme Nikon D300s s objektivem Sigma 70-200mm f/2,8. V brzké době se chystáme pořídit Sigmu 150-600mm f/5,0-6,3. Pro úspěšné splnění zadání bývá často vhodnější použít spíš kameru než fotoaparát. V těchto případech používáme Sony HDR-PJ410 a Panasonic HC-W580. Co se týká příslušenství, vždy máme dost náhradních velkokapacitních akumulátorů a dobíječek. Často používáme polarizační filtr a to jak u kamer, tak i fotoaparátů.    


Když pominu vaší profesi, co Vy a fotoaparát ve Vašem běžném životě, jak to máte se soukromým focením?

V běžném životě si vystačím se starším Panasonicem Lumix DMC-LX5. Pořád odvádí skvělou práci, i když ho čím dál více nahrazuje samozřejmě focení mobilním telefonem.

Máte nějaké oblíbené žánry, nebo berete fotoaparát více jako pracovní nástroj?

Baví mě hmyzí makro. Ale i k tomu si vystačím s Lumixem nebo mobilem. Fotoaparát a kamera jsou pro mě v současné době spíše pracovní pomocníci.



Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Rok s Megapixelem 2016

    Zapojte se s námi do již 3. ročníku fotografické soutěže o nejlepšího fotografa roku 2016. I letos jsme si pro vás připravili 12 soutěžních kol,…

  • Ve stopách cestovatelů

    Nadcházející letní období je přímo stvořené k výletům, dovoleným a k cestování všeobecně. V tomto duchu se tedy ponese další kolo naší celoroční…

  • Ulice, jako jeviště i hlediště

    Street, neboli pouliční fotografie, patří k velmi krásným a v poslední době také čím dál populárnějším žánrům. Jde v podstatě o jakousi kombinaci…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím