Magazín

Blog

Vyhodnocení soutěže Architektura jako odraz dějin

Martin LukešAktualizováno: 2. 9. 2022 v 14:41 • Rubrika: Blog

Vyhodnocení soutěže Architektura jako odraz dějin

Přestože je fotografování architektury hlavně technická záležitost, zhostila se toho většina soutěžících opravdu zodpovědně a někteří přihlásili do soutěže hned několik opravdu skvělých fotografií. Porota musela vybrat nejen nejlepší snímky celkově, ale i nejlepší fotografii daného autora. Po dlouhý diskuzích je ale rozhodnuto. Vítězům gratulujeme a ostatním přejeme dobré světlo v dalších kolech soutěže.

Obsah

I čtvrté kolo naší celoroční fotografické soutěže s sebou přineslo nepřeberné množství opravdu vynikajících záběrů a i tentokrát bylo velmi těžké vybrat ty nejlepší. Hlavní slovo při výběru měl ale garant mesíčního kola Aleš Jungmann, který rozhodl následovně:


1. místo: Zdeněk DvořákLinie

Jednoduchost a čistota založená na opakujícím se rytmu křivek a hře světla a stínů, to je vítězná fotografie Zdeňka Dvořáka, který potvrdil, že je nejenom dobrým reportérem a dokumentaristou. Na první pohled v podstatě ani není zřejmé, že jde o architektonický objekt, ale i tak může vypadat subjektivní pohled na tento zajímavý žánr.


2. místo: Jaroslava Melicharová -  Zelené oko

I fotografie, která se umístila na druhém místě, je polocelek budovy s nádechem abstrakce. Když jsem viděl snímek poprvé, myslel jsem si, že jde o detail tištěného spoje se zelenou diodou. I tak může tato fotografie ošálit diváka. Kromě skvělého výběru výřezu ze scény porota ocenila precizní zarovnání a podobně jako u předchozí fotografie také hru černé a bílé.



3. místo: Jakub Kramárik - Twins

Překvapivě i na třetím místě se umístil monochromatický záběr, který je podobně jako první dva snímky založen na určité geometrii, která je zde podpořena čtvercovým formátem a symetrií. Autor navíc do snímku přidal dynamiku, která je tvořena dlouhým časem a pohybem mraků. I zde musíme pochválit velmi čistý převod do černobíla.


4. místo: Otakar Metlička - Hallgrímskirkja

Od začátku byl velkým favoritem snímek monumentálního kostela v hlavním městě Islandu, Reykjavíku. Znovu velmi čistá a propracovaná kompozice. Autor se zde nebál použít náklonu, který přidal snímku dynamiku. Absence rušivých prvků okolí a pohyb mraků ještě umocnily pozadí stavby. Jediným kontrastním prvkem je stín lampy v popředí, na jehož linii je snímek usazen. Vynikající a promyšlený snímek.


5. místo: Alena Bednářová -  Na devíti hodinách

Vysoký, dalo by se říci až komiksový kontrast, znovu hra stínů a světel a opět černá a bílá. To je charakteristika fotografie na pátém místě. Čistá geometrie a kompozice oblouku, který provází diváka scénou, to jsou hlavní důvody, proč byla vybrána tato fotografie do první pětky.


6. místo: Robert Adamec -  V makovém poli

První barevná fotografie z první desítky je skvělý záběr venkovského kostelíku focený přes makové pole. To ale tvoří pouze nekonkrétní pestrobarevné popředí a podtrhuje tak hlavní motiv, kterým je stavba samotná. Skvělá kompozice, čtvercový formát, práce s barvami a hloubkou ostrosti a především vynikající světlo. To jsou výrazové prostředky, které dělají tento snímek výjimečným.


7. místo: Oldřich Doložílek -  I orla potkáš

Sedmé místo obsadila fotografie založená především na barevném prvku. Jde o architektonický detail, který je v podstatě na těsné hranici žánru, ale odborná porota jednohlasně potvrdila, že tento snímek do soutěže jednoznačně patří. Celý soubor, který autor do soutěže přihlásil je opravdu velmi výjimečný a troufám si říci, že by se vyjímal v nějaké galerii.


8. místo: Roman Jaroš -  Родина Мать

I v další fotografii se střetává několik žánrů, konkrétně architektura a dokument. Snímek válečného památníku v ukrajinském Kyjevě je do jisté míry určitým historickým mementem a zároveň vystihuje současnou napjatou situaci, která v těchto dnech panuje na Ukrajině. Zkřížené hlavně tanků jako by křičely NE, což do snímku zašifrovalo určité symbolické poselství.


9. místo: Zdeněk Papeš - eS

Na deváté místo vybrala porota snímek, který byl pořízen objektivem typu rybí oko. U podobných záběru hrozí riziko, že fotografii poznamená určití klišé, které perspektiva objektivu tvoří, ale zde je to přesně naopak. Autor skvěle využil úhel záběru a jeho perspektivu k tomu aby vytvořil kompozičně dokonalý obraz. Ten nabízí divákovi opravdu nevšední pohled. Dva proti sobě jdoucí diagonální oblouky doslova vedou diváka k ústřední části scény, kterou je vesnické panorama s dominantou kostelní věže.

https://cdn.megapixel.cz/gallery/w1380h900/1/40541.jpg?v=1397169021 | Otakar Metlička, Architektura / Interiér | Megapixel
Cena veřejnosti: Otakar Metlička - Singapur město mrakodrapů

Cenu veřejnosti si v dubnové soutěži odnesla fotografie Otakara Metličky, která zachycuje vyhlídku na asijské metropole. Do popředí jsou skvěle umístěna odpočinková lehátka, která dokreslují atmosféru místa. Autor zvolil i u tohoto snímku kontrastnější desaturaci, díky které není divák rušen barevnými prvky a může si tak vychutnat úchvatnost scenérie.

Nezapomeňte, v současné době probíhá již 5. kolo našeho Roku s Megapixelem a uzávěrka soutěže na téma HLEDÁČKEM REPORTÉRA končí již 31. 5. 2014.

úvodní fotografie: Jan Starčevič -  Danube House

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.