Vyhodnocení soutěže - DYNAMICKÁ KRAJINA Blog

Vyhodnocení soutěže - DYNAMICKÁ KRAJINA

Martin LukešAktualizováno: 22. 4. 2016 v 15:48 • Rubrika: Blog

Krajina je v naší celoroční soutěži zřejmě nejobsazovanějším tématem a ani letos tomu nebylo jinak. Soutěžních snímků se sešlo požehnaně a tak porota v čele s Bohumilem Eichlerem tentokrát měla z čeho vybírat. Jako vždy jsme společně sestavili žebříček padesáti nejlepších záběrů a jejich autoři získali jako vždy cenné body co celkového hodnocení o nejlepších fotografa v roce 2016.

 
http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/0/214860.jpg
1. místo Jan Stria / Magické zrcadlo  
Zajímavý jemný a harmonický záběr s působivou kompozicí, navozující atmosféru ticha a klidu u jezera. Spěch a stres civilizace, která je tam přiznána, je daleko.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/9/221039.jpg
2. místo IVAN HORNAK / Junior na rybách
Snímek zajímavý jemně dramatickou atmosférou a dějem osamělé postavičky na pláni s pozadím rozbouřené vodní hladiny. Otočení postavičky k fotografovi může vzbuzovat různé otázky.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/0/213260.jpg
3. místo / cena diváků Peter Krocka / Sandymount Strand
Opět záběr s myšlenkou, kontrast přírody a civilizace v pozadí zaplňující celý horizont. Kompozice zlatého řezu, zajímavé členité popředí, dobře zvládnutá světla v pozadí, celkově dobře světelně vyrovnané.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/0/213780.jpg
4. místo Peter I / Južná Morava
Až na lehkou přesaturovanost a absenci retuše rušivých fleků v krajích snímku zajímavý krajinný detail v moravském Toskánsku. Dovedl bych si představit i jiný výřez, snímek na to má.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/2/213992.jpg
5. místo Aleš Neulinger  / Cadini di Misurina
Jemně a čistě vyfotografovaný a zpracovaný záběr dolomitických skal s jejich typickým zbarvením. Dobře zachycené světlo v ústředním motivu na pozadí temné oblohy.  Prospělo by dole trochu oříznout.

http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/2/213542.jpg
6. místo  Pavel Kozdas / Klidné ráno
Klidné ráno ze snímku přímo vyzařuje. Kompozice i světelná škála jsou zvládnuté. Ale do temných tónů bych přidal trochu azurové a vpravo vadí kousek barevné koruny listnáče na pozadí temných jehličnanů.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/7/213527.jpg
7. místo Juraj Cisár / Dražovský západ
Jednoduchá a účinná kompozice harmonicky srovnaná do formátu. Snímku by prospělo lepší zpracování – přechodovým filtrem nepřirozeně ztmavená věž kostelíku.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/9/218889.jpg
8. místo  Oto Vonášek / Růžovský vrch
Kompozičně dobře vyvážený snímek s pěknou atmosférou. Dovedl bych si představit lépe zvládnutá světla a trochu brilantnější levou stranu snímku.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/8/219458.jpg
9. místo Matúš Cvengroš  / Strážce barev
Ze snímku přímo zebe severský chlad. Dobře vybrané místo i adekvátní zpracování podtrhují atmosféru snímku. Vyváženost kompozice ztrácí prázdnější levou spodní částí snímku.

 http://megapixel.cz/data/gallery/_orig/0/214430.jpg
10. místo  Lenka Nejedlá / Winter Piece
Vyvážená kompozice snímku a samozřejmě velmi dobře zachycení světelná atmosféra. Fotografii prospěl širokoúhlý formát. Přesto, že jde o expozičně náročnou situaci, tak se povedlo porkeslit jak stíny, tak přímé protosvětlo. A to se cení.

uvodní fotografie: Bobika Bob / Rannoch Moor

Závěrečné shrnutí garanta Bohumila Eichlera

Teď několik slov obecně k celé kolekci. Zhruba u poloviny snímků mi chybí dobré zpracování v grafickém editoru. Sám pracuji s Photoshopem, je pro mne už léta prakticky nepostradatelný, ale nevylučuji použití i jiných programů, jen je dobře ovládat... ☺ Dobré zpracování je velmi důležité, přeci jen digitál či analog nevidí scénu jako lidské oko, tedy musíme záběr přizpůsobit prezentaci na médiu – před displejem upřednostňuji papír, tam se potom projeví všechny vady. Logicky ve zpracování musí být i autorská invence, ale zase to nepřehnat, citu se autor naučí dlouhou praxí. Chybu vidím nejspíše v nezkušenosti autorů a zpracování snímků na nekvalitní obrazovce, asi na notebooku. Proto autor technické chyby nevidí.

Já jsem si pro dobré porovnání všechny snímky stáhl a promítl na grafickém monitoru EIZO. Ovšem raději bych hodnotil snímky ve velikosti 30x40 cm na papíře. To by se pořadí možná ještě pozměnilo. Překvapilo mě u velké části autorů ignorování základních pravidel kompozice. Nepochopení naplnění jednotlivých plánů z 3D skutečnosti do 2D plochy. Důležitý je také cit pro harmonii. Zmatek ve snímku, neschopnost nenásilně vypíchnout hlavní motiv a potlačit vedlejší, který jen doplňuje scénu, to srazilo zpět mnoho snímků. Stačilo použít jiné ohnisko, najít si o metr či dva jiné stanoviště, použít jiný výřez, atd.  Také je potřeba dát snímku jistý příběh, co snímkem chce autor říci. Dobrý příběh může být i jistou omluvou pro technickou nedokonalost. Ale doporučoval bych opravdu malou, protože při vyspělosti dnešní techniky by to byla chudá berlička. Ale autorům na předních místech se to vcelku povedlo. Mnoho fotografů se mne neustále ptá, proč fotím krajinu Olympusem, tím mrňavým formátem a ne full frame, či středním formátem. Ale také jsem fotil, dokonce na desky 13x18 cm a datové stěny Hasselbladu, zkušeností je dost. Řeknu vám proč.

Zaprvé technika pokročila a malé formáty dnes zvládají opravdu hodně. Velice důležitá je nekompromisní kvalita optiky prémiové řady Olympusu. V krajině potřebuji velkou hloubku ostrosti bez přílišného degradujícího clonění, to malý formát splňuje. A funkce multishot u Olympusu s násobkem rozlišení a barevné hloubky je u technické fotografie úžasná i přes svá omezení. V 80 Mpx rozlišení teprve poznáte jak zoufale potřebujete velkou hloubku ostrosti a vynikající optiku. A to, že si mohu do přírody vzít plnou brašnu různých objektivů aniž by mi upadlo rameno je příjemný a praktický bonus navíc. Fotografie krajiny a architektury je v konečném důsledku velmi technická, žádná chyba se nepromíjí. Chce to velkou pečlivost a důslednost ve všem konání fotografa, trpělivost v čekání na správný okamžik a ten bleskově uchopit bravurním ovládáním použité techniky. V tom technika za statisíce pomůže jen z části, pořád je za ní člověk se svou nedokonalostí. O to větší je radost, když se něco povede. Konec konců, proto také fotíme, že? :)

Bohumil Eichler QEP


Nezapomeňte že v sobotu o půlnoci 30.4.2016 končí uzávěrka aktuálního soutěžního kola na téma akt, s podtitulem "VE STÍNU INTIMITY" a v zápětí začíná nové velmi kreativní téma "JSEM NOVÝ POHLED".



Zobrazeny komentáře (6 - 1)

  • 6

    Avatar

    Kritizujete u autorů, kteří vkládali svoje snímky kompoziční přehmaty a do finálové desítky vyberete právě takovéto fotky. Nerozumím. Fotky 1.-3. ok, nemám problém. Fotka 4, Karlínská alej, totální technické fiasko - přeostřeno. Snímek č. 5 - příliš mnoho nezajímavého spodku + těsná skála na levé straně. Šestka od Pavla - i když není krajinář, fotka ok. Nerozumím vašemu commentu "přidal bych azurovou" ...?? snad ne...Sedmička - nezarmoutí, průměr. Osmička - rozpačitý dojem z fotografie. Marně přemýšlím, proč je tato fotka v top 10. Devítka - kompozičně slabé....pravá strana natěsno, řízlá chalupa, levá...jak správně píšete...."něco chybí". Uříznutá klepeta na posledním snímku nevypadají vůbec dobře, Lenka umí lepší fotky.

    Aleš Ječmeň, 30.05.2016 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    no ač je mi to trošku trapné, tak si také neodpustím komentář. Zejména proto, že ....v celé soutěži bylo opravdu hodně fotek a mnoho z nich bylo skvělých. Čistě z mého pohledu tam byly fotky, které splnily zadání a byly lepší než podstatná část ve výběru. Nevím, zda hodnocení je kolektivní nebo se jedná jen o one-man-show kde hodnotí pouze garant, ale v každém případě je hodnocení hodně odbyté (pouze z množství fotek a času kdy bylo vyhlášeno mi vyplývá, že buď hodnotile(é) neměli co napráci a tak u toho seděli od rána do večera dva týdny v kuse nebo se na to vykašlali). Jinak hezká snaha o product placement ve slovním hodnocení, kde u více než 1/3 textu jde o obhajování Olympusu (a sebe). Tímto p.Eichler totálně "zabil" (navíc - osobně mě nezajímá čím fotí, v čem upravuje a na čem prohlíží fotografie - za fotografa má mluvit jeho práce a ta se mi u garanta moc nelíbí (můj subjektivní názor)) a pár poznámek k výběru: Osobně nechápu volbu fotek 7,8 do první desítky - zejména 7 má tolik chyb že to snad ani není pravda (paprsky slunce dole na snímku, mraky vzbuzující pocit že jsou dělány v editoru a kostel je tmavý tak, že to k hdr má opravdu daleko). Pro mě to je fotka která nepatří ani do 50 vybraných... 8 je hezká fotka, ale asi si budu muset pořídit to Eizo jinak nevím co na tom hodnotitel viděl že to dal až tak vysoko na osmou pozici. u fotky č.4 - nevidím přesaturovanost, ale spíše přeostření... U vítězné fotky bych se také zastavil - je to krásné foto s atmosférou - ale co ty přepaly na obloze i ve vodě? To jako opravdu? Nebo to vidím pouze já?

    petr p., 27.04.2016 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Omlouvám se, sle také mi přijde toto závěrečné shrnutí spíš tak trochu jako reklama samého garanta a jeho fotovybavení..

    Irena Brožová, 26.04.2016 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Všechny oceněné fotografie jsou nádherné. Mému srdci je nejbližší fotografie Aleše Neulingera Cadini di Misurina, protože to místo je opravdu obtížné zachytit. Atmosféra snímku je opravdu zdařilá. Panu Neulingeru i ostatním gratuluji.

    Horst Gryger, 25.04.2016 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Nadherne fotky A dekuji za mou uvodni fotku :)

    Bobika Bob, 22.04.2016 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Vyhodnocení soutěže - ARCHITEKTURA V ČERNOBÍLÉM Blog Vyhodnocení soutěže - ARCHITEKTURA V ČERNOBÍLÉM

    Martin LukešAktualizováno: 30. 12. 2016 v 17:27

    Listopadové soutěžní kolo celoroční projektu ROK S MEGAPIXELEM, potvrdilo, že je o fotografování architektury a černobílou fotografii stále větší zájem. Co do počtu fotografů, tak přihlášených snímků šlo o čtvrtý…

  • Fotografická soutěž - PO SETMĚNÍ Blog Fotografická soutěž - PO SETMĚNÍ

    Martin LukešVydáno: 9. 12. 2016 v 10:44

    Poslední kolo třetího ročníku naší celoroční vzdělávací soutěže ROK S MEGAPIXELEM uzavřeme trochu volnějším tématem. Prosincová soutěž není podmíněna žádným běžným fotografickým žánrem. Je tedy čistě na vás, jestli si…

  • Vyhodnocení soutěže - ZVÍŘECÍ PORTRÉT Blog Vyhodnocení soutěže - ZVÍŘECÍ PORTRÉT

    Martin LukešAktualizováno: 28. 11. 2016 v 22:25

    Říjnové kolo naší celoroční fotografické soutěže ROK S MEGAPIXELEM, bylo doslova rekordním. Nejenom že se do něj zapojilo 722 fotografů, ale přihlásili jste do ní 1629 fotografií. To jsou poměrně úctyhodná čísla a jsme…

  • Vyhodnocení soutěže - JEDEN OBRÁZEK VYDÁ ZA 1000 SLOV Blog Vyhodnocení soutěže - JEDEN OBRÁZEK VYDÁ ZA 1000 SLOV

    Martin LukešVydáno: 26. 10. 2016 v 15:37

    Zářijové kolo naší fotosoutěže pro Vás bylo něčím novým. Nešlo o to zachytit jeden snímek, ale pomocí souboru odvyprávět nějaký příběh. Přesto, že jsme museli vyřadit dost fotografií, které nesplňovaly zadání, našlo se…

  • Vyhodnocení soutěže - PORTRÉT OKEM MISTRA Blog Vyhodnocení soutěže - PORTRÉT OKEM MISTRA

    Martin LukešAktualizováno: 12. 9. 2016 v 9:59

    Přesto, že jsme museli pár fotografií při závěrečném vyhodnocení ze soutěže vyřadit, protože nesplňovaly zadání, dalo by se všeobecně říci, že toto téma bylo zřejmě nejpopulárnější, soudě podle přihlášených fotografií.…

Doporučené stránky

  • Rok s Megapixelem 2016

    Zapojte se s námi do již 3. ročníku fotografické soutěže o nejlepšího fotografa roku 2016. I letos jsme si pro vás připravili 12 soutěžních kol,…

  • Jsem nový pohled

    Májové téma naší fotografické soutěže bude trochu netradiční. Tentokrát ho nebudeme svazovat určitým žánrem, ani přesným zadáním a necháme to čistě…

  • Zdeněk Dvořák / Garant soutěže

    Fotografii se věnuje od svých devatenácti let. Během svého fotografického vývoje se našel v oblasti dokumentu a reportáže. Dává přednost dlouhodobým…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 1 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím