Magazín

Blog

Vyhodnocení soutěže - DYNAMICKÁ KRAJINA

Martin LukešAktualizováno: 22. 4. 2016 v 16:48 • Rubrika: Blog

Vyhodnocení soutěže - DYNAMICKÁ KRAJINA

Krajina je v naší celoroční soutěži zřejmě nejobsazovanějším tématem a ani letos tomu nebylo jinak. Soutěžních snímků se sešlo požehnaně a tak porota v čele s Bohumilem Eichlerem tentokrát měla z čeho vybírat. Jako vždy jsme společně sestavili žebříček padesáti nejlepších záběrů a jejich autoři získali jako vždy cenné body co celkového hodnocení o nejlepších fotografa v roce 2016.

Obsah

 
http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/0/214860.jpg | Jan Stria, Krajina | Megapixel
1. místo Jan Stria / Magické zrcadlo  
Zajímavý jemný a harmonický záběr s působivou kompozicí, navozující atmosféru ticha a klidu u jezera. Spěch a stres civilizace, která je tam přiznána, je daleko.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/9/221039.jpg | Jan Cimrjan, Krajina | Megapixel
2. místo IVAN HORNAK / Junior na rybách
Snímek zajímavý jemně dramatickou atmosférou a dějem osamělé postavičky na pláni s pozadím rozbouřené vodní hladiny. Otočení postavičky k fotografovi může vzbuzovat různé otázky.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/0/213260.jpg | Peter Krocka, Krajina | Megapixel
3. místo / cena diváků Peter Krocka / Sandymount Strand
Opět záběr s myšlenkou, kontrast přírody a civilizace v pozadí zaplňující celý horizont. Kompozice zlatého řezu, zajímavé členité popředí, dobře zvládnutá světla v pozadí, celkově dobře světelně vyrovnané.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/0/213780.jpg | Peter I, Krajina | Megapixel
4. místo Peter I / Južná Morava
Až na lehkou přesaturovanost a absenci retuše rušivých fleků v krajích snímku zajímavý krajinný detail v moravském Toskánsku. Dovedl bych si představit i jiný výřez, snímek na to má.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/2/213992.jpg | Aleš Neulinger, Krajina | Megapixel
5. místo Aleš Neulinger  / Cadini di Misurina
Jemně a čistě vyfotografovaný a zpracovaný záběr dolomitických skal s jejich typickým zbarvením. Dobře zachycené světlo v ústředním motivu na pozadí temné oblohy.  Prospělo by dole trochu oříznout.

http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/2/213542.jpg | Pavel Kozdas, Krajina | Megapixel
6. místo  Pavel Kozdas / Klidné ráno
Klidné ráno ze snímku přímo vyzařuje. Kompozice i světelná škála jsou zvládnuté. Ale do temných tónů bych přidal trochu azurové a vpravo vadí kousek barevné koruny listnáče na pozadí temných jehličnanů.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/7/213527.jpg | Juraj Cisár, Krajina | Megapixel
7. místo Juraj Cisár / Dražovský západ
Jednoduchá a účinná kompozice harmonicky srovnaná do formátu. Snímku by prospělo lepší zpracování – přechodovým filtrem nepřirozeně ztmavená věž kostelíku.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/9/218889.jpg | Oto Vonášek, Krajina | Megapixel
8. místo  Oto Vonášek / Růžovský vrch
Kompozičně dobře vyvážený snímek s pěknou atmosférou. Dovedl bych si představit lépe zvládnutá světla a trochu brilantnější levou stranu snímku.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/8/219458.jpg | Matúš Cvengroš, Krajina | Megapixel
9. místo Matúš Cvengroš  / Strážce barev
Ze snímku přímo zebe severský chlad. Dobře vybrané místo i adekvátní zpracování podtrhují atmosféru snímku. Vyváženost kompozice ztrácí prázdnější levou spodní částí snímku.

 http://megapixel.cz/data/gallery/w1380h900/0/214430.jpg | Lenka Nejedlá, Krajina | Megapixel
10. místo  Lenka Nejedlá / Winter Piece
Vyvážená kompozice snímku a samozřejmě velmi dobře zachycení světelná atmosféra. Fotografii prospěl širokoúhlý formát. Přesto, že jde o expozičně náročnou situaci, tak se povedlo porkeslit jak stíny, tak přímé protosvětlo. A to se cení.

uvodní fotografie: Bobika Bob / Rannoch Moor

Závěrečné shrnutí garanta Bohumila Eichlera

Teď několik slov obecně k celé kolekci. Zhruba u poloviny snímků mi chybí dobré zpracování v grafickém editoru. Sám pracuji s Photoshopem, je pro mne už léta prakticky nepostradatelný, ale nevylučuji použití i jiných programů, jen je dobře ovládat... ☺ Dobré zpracování je velmi důležité, přeci jen digitál či analog nevidí scénu jako lidské oko, tedy musíme záběr přizpůsobit prezentaci na médiu – před displejem upřednostňuji papír, tam se potom projeví všechny vady. Logicky ve zpracování musí být i autorská invence, ale zase to nepřehnat, citu se autor naučí dlouhou praxí. Chybu vidím nejspíše v nezkušenosti autorů a zpracování snímků na nekvalitní obrazovce, asi na notebooku. Proto autor technické chyby nevidí.

Já jsem si pro dobré porovnání všechny snímky stáhl a promítl na grafickém monitoru EIZO. Ovšem raději bych hodnotil snímky ve velikosti 30x40 cm na papíře. To by se pořadí možná ještě pozměnilo. Překvapilo mě u velké části autorů ignorování základních pravidel kompozice. Nepochopení naplnění jednotlivých plánů z 3D skutečnosti do 2D plochy. Důležitý je také cit pro harmonii. Zmatek ve snímku, neschopnost nenásilně vypíchnout hlavní motiv a potlačit vedlejší, který jen doplňuje scénu, to srazilo zpět mnoho snímků. Stačilo použít jiné ohnisko, najít si o metr či dva jiné stanoviště, použít jiný výřez, atd.  Také je potřeba dát snímku jistý příběh, co snímkem chce autor říci. Dobrý příběh může být i jistou omluvou pro technickou nedokonalost. Ale doporučoval bych opravdu malou, protože při vyspělosti dnešní techniky by to byla chudá berlička. Ale autorům na předních místech se to vcelku povedlo. Mnoho fotografů se mne neustále ptá, proč fotím krajinu Olympusem, tím mrňavým formátem a ne full frame, či středním formátem. Ale také jsem fotil, dokonce na desky 13x18 cm a datové stěny Hasselbladu, zkušeností je dost. Řeknu vám proč.

Zaprvé technika pokročila a malé formáty dnes zvládají opravdu hodně. Velice důležitá je nekompromisní kvalita optiky prémiové řady Olympusu. V krajině potřebuji velkou hloubku ostrosti bez přílišného degradujícího clonění, to malý formát splňuje. A funkce multishot u Olympusu s násobkem rozlišení a barevné hloubky je u technické fotografie úžasná i přes svá omezení. V 80 Mpx rozlišení teprve poznáte jak zoufale potřebujete velkou hloubku ostrosti a vynikající optiku. A to, že si mohu do přírody vzít plnou brašnu různých objektivů aniž by mi upadlo rameno je příjemný a praktický bonus navíc. Fotografie krajiny a architektury je v konečném důsledku velmi technická, žádná chyba se nepromíjí. Chce to velkou pečlivost a důslednost ve všem konání fotografa, trpělivost v čekání na správný okamžik a ten bleskově uchopit bravurním ovládáním použité techniky. V tom technika za statisíce pomůže jen z části, pořád je za ní člověk se svou nedokonalostí. O to větší je radost, když se něco povede. Konec konců, proto také fotíme, že? :)

Bohumil Eichler QEP


Nezapomeňte že v sobotu o půlnoci 30.4.2016 končí uzávěrka aktuálního soutěžního kola na téma akt, s podtitulem "VE STÍNU INTIMITY" a v zápětí začíná nové velmi kreativní téma "JSEM NOVÝ POHLED".

Sdílet na


Komentáře k článku

AJ

Kritizujete u autorů, kteří vkládali svoje snímky kompoziční přehmaty a do finálové desítky vyberete právě takovéto fotky. Nerozumím. Fotky 1.-3. ok, nemám problém. Fotka 4, Karlínská alej, totální technické fiasko - přeostřeno. Snímek č. 5 - příliš mnoho nezajímavého spodku + těsná skála na levé straně. Šestka od Pavla - i když není krajinář, fotka ok. Nerozumím vašemu commentu "přidal bych azurovou" ...?? snad ne...Sedmička - nezarmoutí, průměr. Osmička - rozpačitý dojem z fotografie. Marně přemýšlím, proč je tato fotka v top 10. Devítka - kompozičně slabé....pravá strana natěsno, řízlá chalupa, levá...jak správně píšete...."něco chybí". Uříznutá klepeta na posledním snímku nevypadají vůbec dobře, Lenka umí lepší fotky.

5

Aleš Ječmeň, 30. 5. 2016 |Reagovat

pp

no ač je mi to trošku trapné, tak si také neodpustím komentář. Zejména proto, že ....v celé soutěži bylo opravdu hodně fotek a mnoho z nich bylo skvělých. Čistě z mého pohledu tam byly fotky, které splnily zadání a byly lepší než podstatná část ve výběru. Nevím, zda hodnocení je kolektivní nebo se jedná jen o one-man-show kde hodnotí pouze garant, ale v každém případě je hodnocení hodně odbyté (pouze z množství fotek a času kdy bylo vyhlášeno mi vyplývá, že buď hodnotile(é) neměli co napráci a tak u toho seděli od rána do večera dva týdny v kuse nebo se na to vykašlali).

Jinak hezká snaha o product placement ve slovním hodnocení, kde u více než 1/3 textu jde o obhajování Olympusu (a sebe). Tímto p.Eichler totálně "zabil" (navíc - osobně mě nezajímá čím fotí, v čem upravuje a na čem prohlíží fotografie - za fotografa má mluvit jeho práce a ta se mi u garanta moc nelíbí (můj subjektivní názor))

a pár poznámek k výběru:
Osobně nechápu volbu fotek 7,8 do první desítky - zejména 7 má tolik chyb že to snad ani není pravda (paprsky slunce dole na snímku, mraky vzbuzující pocit že jsou dělány v editoru a kostel je tmavý tak, že to k hdr má opravdu daleko). Pro mě to je fotka která nepatří ani do 50 vybraných... 8 je hezká fotka, ale asi si budu muset pořídit to Eizo jinak nevím co na tom hodnotitel viděl že to dal až tak vysoko na osmou pozici.
u fotky č.4 - nevidím přesaturovanost, ale spíše přeostření...
U vítězné fotky bych se také zastavil - je to krásné foto s atmosférou - ale co ty přepaly na obloze i ve vodě? To jako opravdu? Nebo to vidím pouze já?

4

petr p., 27. 4. 2016 |Reagovat

IB

Omlouvám se, sle také mi přijde toto závěrečné shrnutí spíš tak trochu jako reklama samého garanta a jeho fotovybavení..

3

Irena Brožová, 26. 4. 2016 |Reagovat

HG

Všechny oceněné fotografie jsou nádherné. Mému srdci je nejbližší fotografie Aleše Neulingera Cadini di Misurina, protože to místo je opravdu obtížné zachytit. Atmosféra snímku je opravdu zdařilá.
Panu Neulingeru i ostatním gratuluji.

2

Horst Gryger, 25. 4. 2016 |Reagovat

BB

Nadherne fotky
A dekuji za mou uvodni fotku :)

1

Bobika Bob, 22. 4. 2016 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.