Vyhodnocení soutěže - Hledáčkem reportéra Blog

Vyhodnocení soutěže - Hledáčkem reportéra

Martin LukešAktualizováno: 20. 6. 2014 v 11:43 • Rubrika: Blog

V pátém kole naší celoroční fotografické soutěže si na své přišli především akčnější a dynamičtější fotografové. Znovu se potvrdilo pravidlo, že kdo při reportáži neudělal dobré fotografie, nebyl dost blízko. Většina vítězných snímků byla focena z bezprostřední vzdálenosti a díky tomu je divák doslova vtahován do děje. A to vítězným snímkům rozhodně nelze upřít.

Reportážní kolo naší celoroční fotografické soutěže, která probíhá v rámci dlouhodobého projektu ROK S MEGAPIXELEM, mělo opět velmi vysokou úroveň a vybrat 50 nejlepších fotografií byl pro porotu opravdový oříšek. Velkým štěstím bylo, že jsme si jako garanta tohoto kola vybrali snad nejzkušenějšího reportážního fotografa Jana Šibíka, který nakonec rozhodl o výsledném pořadí.

Všem soutěžícím samozřejmě děkujeme za účast, přejeme dobré světlo do dalších kol a vítězům samozřejmě gratulujeme. Ti získali nejen věcné ceny, ale připsali si také cenné body do celoročního pořadí o nejvšestrannějšího fotografa roku.


1. místo Roman Jaroš /  V albánském vlaku
Velmi silný snímek z albánského vlaku, ze kterého je cítit jakási neutěšenost této země.  Autor skvěle využil kompozici, perspektivu, přirozené světlo a v neposlední řadě kontrastní převod do černobíla. Velmi dobře se mu navíc podařilo zachytit upřímný a možná i trochu nepřítomný výraz ženy, která toho zřejmě hodně prožila. Rozbité okno vlaku lze brát i jako jakousi symboliku země zmítané nejrůznějšími konflikty. Podobné snímky jsou viděny v těch nejprestižnějších světových soutěžích a v té naší obsadil právem první místo.




2. místo Zdeněk Mojžiš / kde ty ryby jsou?
Přesto, že se po technické stránce nejedná o nejdokonalejší snímek, dokázal zaujmout nejen odbornou porotu, ale i samotného garanta soutěže Jana Šibíka. Fotografie by se dala v podstatě zařadit do kategorie high-key a celá je postavena na tmavých prvcích, které skvěle kontrastují se světlým pozadím. Dalo by se zde dokonce mluvit i doslova o čítankové kompozici. Volavka a racek v pozadí, jsou už jen pomyslnou třešničkou na dortu a skvěle dotvářejí atmosféru a výtvarnou stránku celé scény.



3. místo Václav Novotný / Vodní příkop
Fotografie z nejrůznějších sportovních klání samozřejmě jednoznačně patří do kategorie reportáže. Jedna taková obsadila velmi zaslouženě bronzovou příčku naší soutěže. Tato fotografie vyniká především perspektivou a velmi netradičním úhle pohledu. Z výtvarného hlediska by se dalo mluvit až o jakémsi surrealismu, kterého bylo dosaženo odrazem ve vodní hladině a zrcadlovým otočením celé scény. Fotografii nelze upřít velkou míru originality a také velmi přesné načasování zachyceného momentu.


4. místo Iva Bečvářová / Síla víry
Fotografie zachycující indický náboženský svátek zaujme diváka především velmi silnou atmosférou, hrou barev a v neposlední řadě dynamikou. Gesto roztažených rukou ústřední postavy, symbolický oltář, lidé potřísněni rituálními barvami, výrazy jednotlivců i dynamiku letících kapek vytváří neuvěřitelně harmonický výjev, kterému nelze nic vytknout.



5. místo Jiří Dohnal / Hopa
Jedním z klíčových prvků reportáže je dramatičnost okamžiku. A přesně na tom je postaven záběr zachycující kolizi závodního náklaďáku, který právě dopadl po pádu ze srázu. Černobílé provedení fotografie ještě umocnilo dramatičnost záběru, stejně jako skvělé načasování okamžiku a zvířený prach po dopadu.


6. místo Standa Navrátil /  Bojoví umělci
Pokud by se soutěž vyhodnocovala na základě souboru a ne jednotlivých fotografií, vyhrála by patrně skvělá série z turnaje bojových sportů. Nejen tato fotografie, ale v podstatě celý soubor jasně dokazuje, že špičková reportáž se dá nafotit v podstatě během jakékoliv události. Z celé série doslova čiší autentičnost a divák z fotografií doslova cítí pot zápasníků a kapky. Z každého záběru je vidět, jak blízko fotograf byl a detaily scény doslova vtahují diváka do záběru. V souvislosti s tímto souborem nelze nevzpomenout na Oskary ověnčený film Zuřící býk Martina Scorseseho s Robertem De Nirem v hlavní roli. Černobílé provedení, detailní a místy až surové záběry jsou prvky, které spojují obě skvělá díla.


7. místo Otakar Metlička / Meditační tanec
Široký úhel záběru, kontrastní černobílé provedení, skvěle zvolená perspektiva a skvěle zachycený výraz ústřední postavy. To jsou klíčové prvky fotografie, která zachycuje šamanský rituál. Fotografie má opravdu velmi silnou atmosféru a navíc vynikající obrazovou kvalitu. Tvář hlavního tanečníka naznačuje, že se dostal do jakéhosi transu, což umocňuje atmosféru celé scény.


8. místo Bob Gajdoš /  Boj o první místo
Další z mnoha sportovních fotografií přihlášených do soutěže, která se probojovala do první desítky, na první pohled zaujme svojí dynamikou a zarputilým výrazem běžkyně.  Autor zde použil pannig, neboli švenk, při kterém sledoval běžce během expozice. Tento postup se používá především u motoristických sportů. V tomto záběru vyšlo fantasticky načasování, kdy se hlava jedné ze závodnic nepohnula a v podstatě je jediným ostrým prvkem celé scény. O to víc je přitahována pozornost diváka k jejímu výrazu. Snímek je zajímavý i po barvené stránce.


9. místo Zdeněk Dvořák / Z ranního zátahu
Výlovy rybníků patřily k velmi častým námětům soutěžních fotografií. Tento snímek patří jednoznačně k tomu nejlepšímu z tohoto žánru, co je v naší Galerii k vidění. Ponurá atmosféra soumraku, siluety jednotlivých rybářů, postava náhončího v popředí a samozřejmě cákající voda, to vše je spolu s perfektní kompozicí zabaleno do velmi harmonického balíčku, který autor naservíroval divákům. Fotografii nelze vytknout jedinou chybičku a i po technické stránce jde o velmi silný záběr.


13. místo Jan Futera / Smuteční průvod
Archivní fotografie a dnes již historická fotografie z pohřbu Jana Palacha obsadila skvělé 13. místo a opět jde o velmi silný záběr s velmi ponurou, ale zároveň autentickou atmosférou této neslavné kapitoly našich dějin. Přestože byla fotografie patrně pořízena z davu, podařilo se autorovi skvěle zvládnout kompozici a zároveň jakousi dynamiku celého záběru. Podobné fotografie zrají jako dobré víno a jejich hodnota se časem ještě zvyšuje.


cena diváků: Otakar Metlička / Hory v Nepálu oblast pastevců
Tak jako již u předchozí fotografie i zde vsadil Otakar Metlička na osvědčenou reportážní metodu. Minimální odstup od scény, extrémně široký úhel záběru, převod do černobíla a skvěla kompozice. Nepálský pastevec ženoucí kozy po horské stezce umístěn přesně do zlatého řezu, dramatické mraky a výborná perspektiva. To vše dělá snímek zajímavým a diváci tentokrát vybrali opravdu velmi silnou fotografii, která si právem zaslouží toto umístění.

Reportáže tedy máme za sebou a na celkové pořadí se můžete podívat na našem webu.. V současné době probíhá soutěž na téma Kouzelný svět makrofotografie. Uzávěrka tohoto kola je 31. 6. 2014. Reportážní fotografové si ale přijdou na své ještě v červenci, kdy bude hlavním tématem Sport - rychleji, výš, dál.

Úvodní fotografie: Robert Adamec / Z výlovu



Zobrazeny komentáře (1)

  • 1

    Kunrt

    POZOR NA NÁZEV 13.MÍSTA

    Pavel Kunrt, 19.06.2014 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím