Vyhodnocení soutěže - Hledáčkem reportéra Blog

Vyhodnocení soutěže - Hledáčkem reportéra

Martin LukešAktualizováno: 20. 6. 2014 v 12:43 • Rubrika: Blog

V pátém kole naší celoroční fotografické soutěže si na své přišli především akčnější a dynamičtější fotografové. Znovu se potvrdilo pravidlo, že kdo při reportáži neudělal dobré fotografie, nebyl dost blízko. Většina vítězných snímků byla focena z bezprostřední vzdálenosti a díky tomu je divák doslova vtahován do děje. A to vítězným snímkům rozhodně nelze upřít.

Reportážní kolo naší celoroční fotografické soutěže, která probíhá v rámci dlouhodobého projektu ROK S MEGAPIXELEM, mělo opět velmi vysokou úroveň a vybrat 50 nejlepších fotografií byl pro porotu opravdový oříšek. Velkým štěstím bylo, že jsme si jako garanta tohoto kola vybrali snad nejzkušenějšího reportážního fotografa Jana Šibíka, který nakonec rozhodl o výsledném pořadí.

Všem soutěžícím samozřejmě děkujeme za účast, přejeme dobré světlo do dalších kol a vítězům samozřejmě gratulujeme. Ti získali nejen věcné ceny, ale připsali si také cenné body do celoročního pořadí o nejvšestrannějšího fotografa roku.


1. místo Roman Jaroš /  V albánském vlaku
Velmi silný snímek z albánského vlaku, ze kterého je cítit jakási neutěšenost této země.  Autor skvěle využil kompozici, perspektivu, přirozené světlo a v neposlední řadě kontrastní převod do černobíla. Velmi dobře se mu navíc podařilo zachytit upřímný a možná i trochu nepřítomný výraz ženy, která toho zřejmě hodně prožila. Rozbité okno vlaku lze brát i jako jakousi symboliku země zmítané nejrůznějšími konflikty. Podobné snímky jsou viděny v těch nejprestižnějších světových soutěžích a v té naší obsadil právem první místo.




2. místo Zdeněk Mojžiš / kde ty ryby jsou?
Přesto, že se po technické stránce nejedná o nejdokonalejší snímek, dokázal zaujmout nejen odbornou porotu, ale i samotného garanta soutěže Jana Šibíka. Fotografie by se dala v podstatě zařadit do kategorie high-key a celá je postavena na tmavých prvcích, které skvěle kontrastují se světlým pozadím. Dalo by se zde dokonce mluvit i doslova o čítankové kompozici. Volavka a racek v pozadí, jsou už jen pomyslnou třešničkou na dortu a skvěle dotvářejí atmosféru a výtvarnou stránku celé scény.



3. místo Václav Novotný / Vodní příkop
Fotografie z nejrůznějších sportovních klání samozřejmě jednoznačně patří do kategorie reportáže. Jedna taková obsadila velmi zaslouženě bronzovou příčku naší soutěže. Tato fotografie vyniká především perspektivou a velmi netradičním úhle pohledu. Z výtvarného hlediska by se dalo mluvit až o jakémsi surrealismu, kterého bylo dosaženo odrazem ve vodní hladině a zrcadlovým otočením celé scény. Fotografii nelze upřít velkou míru originality a také velmi přesné načasování zachyceného momentu.


4. místo Iva Bečvářová / Síla víry
Fotografie zachycující indický náboženský svátek zaujme diváka především velmi silnou atmosférou, hrou barev a v neposlední řadě dynamikou. Gesto roztažených rukou ústřední postavy, symbolický oltář, lidé potřísněni rituálními barvami, výrazy jednotlivců i dynamiku letících kapek vytváří neuvěřitelně harmonický výjev, kterému nelze nic vytknout.



5. místo Jiří Dohnal / Hopa
Jedním z klíčových prvků reportáže je dramatičnost okamžiku. A přesně na tom je postaven záběr zachycující kolizi závodního náklaďáku, který právě dopadl po pádu ze srázu. Černobílé provedení fotografie ještě umocnilo dramatičnost záběru, stejně jako skvělé načasování okamžiku a zvířený prach po dopadu.


6. místo Standa Navrátil /  Bojoví umělci
Pokud by se soutěž vyhodnocovala na základě souboru a ne jednotlivých fotografií, vyhrála by patrně skvělá série z turnaje bojových sportů. Nejen tato fotografie, ale v podstatě celý soubor jasně dokazuje, že špičková reportáž se dá nafotit v podstatě během jakékoliv události. Z celé série doslova čiší autentičnost a divák z fotografií doslova cítí pot zápasníků a kapky. Z každého záběru je vidět, jak blízko fotograf byl a detaily scény doslova vtahují diváka do záběru. V souvislosti s tímto souborem nelze nevzpomenout na Oskary ověnčený film Zuřící býk Martina Scorseseho s Robertem De Nirem v hlavní roli. Černobílé provedení, detailní a místy až surové záběry jsou prvky, které spojují obě skvělá díla.


7. místo Otakar Metlička / Meditační tanec
Široký úhel záběru, kontrastní černobílé provedení, skvěle zvolená perspektiva a skvěle zachycený výraz ústřední postavy. To jsou klíčové prvky fotografie, která zachycuje šamanský rituál. Fotografie má opravdu velmi silnou atmosféru a navíc vynikající obrazovou kvalitu. Tvář hlavního tanečníka naznačuje, že se dostal do jakéhosi transu, což umocňuje atmosféru celé scény.


8. místo Bob Gajdoš /  Boj o první místo
Další z mnoha sportovních fotografií přihlášených do soutěže, která se probojovala do první desítky, na první pohled zaujme svojí dynamikou a zarputilým výrazem běžkyně.  Autor zde použil pannig, neboli švenk, při kterém sledoval běžce během expozice. Tento postup se používá především u motoristických sportů. V tomto záběru vyšlo fantasticky načasování, kdy se hlava jedné ze závodnic nepohnula a v podstatě je jediným ostrým prvkem celé scény. O to víc je přitahována pozornost diváka k jejímu výrazu. Snímek je zajímavý i po barvené stránce.


9. místo Zdeněk Dvořák / Z ranního zátahu
Výlovy rybníků patřily k velmi častým námětům soutěžních fotografií. Tento snímek patří jednoznačně k tomu nejlepšímu z tohoto žánru, co je v naší Galerii k vidění. Ponurá atmosféra soumraku, siluety jednotlivých rybářů, postava náhončího v popředí a samozřejmě cákající voda, to vše je spolu s perfektní kompozicí zabaleno do velmi harmonického balíčku, který autor naservíroval divákům. Fotografii nelze vytknout jedinou chybičku a i po technické stránce jde o velmi silný záběr.


13. místo Jan Futera / Smuteční průvod
Archivní fotografie a dnes již historická fotografie z pohřbu Jana Palacha obsadila skvělé 13. místo a opět jde o velmi silný záběr s velmi ponurou, ale zároveň autentickou atmosférou této neslavné kapitoly našich dějin. Přestože byla fotografie patrně pořízena z davu, podařilo se autorovi skvěle zvládnout kompozici a zároveň jakousi dynamiku celého záběru. Podobné fotografie zrají jako dobré víno a jejich hodnota se časem ještě zvyšuje.


cena diváků: Otakar Metlička / Hory v Nepálu oblast pastevců
Tak jako již u předchozí fotografie i zde vsadil Otakar Metlička na osvědčenou reportážní metodu. Minimální odstup od scény, extrémně široký úhel záběru, převod do černobíla a skvěla kompozice. Nepálský pastevec ženoucí kozy po horské stezce umístěn přesně do zlatého řezu, dramatické mraky a výborná perspektiva. To vše dělá snímek zajímavým a diváci tentokrát vybrali opravdu velmi silnou fotografii, která si právem zaslouží toto umístění.

Reportáže tedy máme za sebou a na celkové pořadí se můžete podívat na našem webu.. V současné době probíhá soutěž na téma Kouzelný svět makrofotografie. Uzávěrka tohoto kola je 31. 6. 2014. Reportážní fotografové si ale přijdou na své ještě v červenci, kdy bude hlavním tématem Sport - rychleji, výš, dál.

Úvodní fotografie: Robert Adamec / Z výlovu



Zobrazeny komentáře (1)

  • 1

    Kunrt

    POZOR NA NÁZEV 13.MÍSTA

    Pavel Kunrt, 19.06.2014 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím