Výhody velkých a malých snímačů při focení krajiny Fotoporadna

Výhody velkých a malých snímačů při focení krajiny

Luděk BouškaVydáno: 14. 7. 2015 v 13:43 • Rubrika: Fotoporadna

Je na focení krajiny potřeba profesionální technika? Samozřejmě můžeme říci, že čím lepší technika, tím kvalitnější fotky. Ale ne vždy musíte investovat do sice prvotřídních, ale také drahých a velkých zrcadlovek s fullframe snímačem. Na focení krajiny se, pro někoho možná trochu překvapivě, skvěle hodí i přístroje vybavené menšími snímači, které jsou daleko dostupnější, menší a lehčí. Poznáte, čím byly foceny snímky ve článku?

Když jsme se ptali garantky tohoto soutěžního kola Jiřiny Bílkové, jakou používá techniku, poslala nám následující seznam:

Na tom samo o sobě není nic zvláštního. Zrcadlovka profi třídy s dostatečně vysokým rozlišením, které umožňuje tisk velkých zvětšenin a k tomu sada objektivů opět určených pro ty nejnáročnější.

Mimochodem, všimněte si, že v sadě chybí základní zoom. S tím se u krajinářů setkáváme poměrně často, většinou využívají buď širokoúhlé objektivy a nebo naopak teleobjektivy pro vypíchnutí krajinných detailů a nebo “zploštění” perspektivy. Střední ohniska se používají málokdy. I když záleží samozřejmě na subjektivním vnímání každého z nás. Osobně mám ale tu zkušenost, že když mám na výběr z celé škály objektivů, pro krajinu vybírám spíš ta krajní ohniska.

Celá sestava je doplněna makroobjektivem pro zachycení těch nejmenších přírodních detailů a samozřejmě, že nechybí světelný základní objektiv, který se může hodit především kvůli možnosti pracovat s velice malou hloubkou ostrosti a jak sem psal před chvilkou, sem tam se může hodit i přirozená perspektiva záběru.

Vrátím se ještě k tomu tělu. Canon EOS 5D Mark II se dnes už neprodává. Byl nahrazen modelem EOS 5D Mark III a v nedávné minulosti modely Canon EOS 5DS a 5DS R. Poslední novinky vynikají především úctyhodným rozlišením 50 Mpx, takže s nimi dokážete zachytit i ty nejjemnější detaily a výsledné snímky můžete vytisknout ve skutečně velkých formátech. To oceníte třeba při přípravě vaší výstavy. Víc se o nich dočtete v naší recenzi.

Pokud se ale na tisk opravdu velkých zvětšenin nechystáte, nemá vysoké rozlišení snímače moc smysl a pak je otázkou, jestli je potřeba i ten velký snímač.

Velikost snímače a hloubka ostrosti

Všechny uvedené modely mají společnou minimálně jednu věc: velikost snímače. Snímače v “pětkové” řadě EOSů jsou tzv. fullframe, tedy jsou stejně velké, jako bývalo kdysi kinofilmové políčko. Fullframe snímače jsou větší, než snímače velikosti APS-C, kterými je vybavena naprostá většina běžných zrcadlovek určených pro neprofesionální využití.

Výhodou větších snímačů je to, že dokážou fotit v lepší kvalitě při nastavení vysokých citlivostí a také to, že pro zachycení určitého úhlu záběru potřebují objektivy s delším ohniskem. To je zásadní, pokud chcete pracovat s malou hloubkou ostrosti, protože čím delšího ohniska objektivu použijete, tím menší můžete dosáhnout hloubky ostrosti a tím více rozmazané tedy bude pozadí záběru.

Jenže právě tahle vlastnost není pro krajinářskou fotografii vlastně vůbec důležitá. Až na světlé výjimky bývá u krajinářských fotek požadována maximální hloubka ostrosti, tedy že má být ostré jak popředí, tak pozadí snímku.

Pokud tedy patříte k těm krajinářům, kteří mají rádi snímky ostré “odpředu dozadu” a nejste vybaveni zrcadlovkou s fullframe snímačem, je to pro vás přístroj s menším APS-C snímačem vlastně výhoda. Díky menšímu snímači používáte pro srovnatelný úhel záběru objektivy s kratšími ohnisky, které mají přirozeně větší hloubku ostrosti, takže nemusíte používat zbytečně vysoká clonová čísla, což zase ovlivňuje celkovou ostrost záběru.

Jestliže tedy při focení krajiny moc nepočítáte s malou hloubkou ostrosti, starosti vám může přestat dělat i světelnost objektivů - pro krajinářské focení tohle není vůbec důležitá vlastnost.

Navíc vás nemusí trápit ani vysoké citlivosti, protože ty se u krajinářských snímků prakticky nepoužívají. Daleko častěji ovšem budete potřebovat kvalitní stativ. O výběru a správném použití stativu při focení krajiny jsem psal ve článku VYBAVENÍ PRO KRAJINÁŘSKOU FOTOGRAFII - STATIV, přečtěte si jej.

Pokud tedy znovu překontrolujeme vybavení paní Bílkové, můžeme dát dohromady hned několik variant vhodné techniky, kterou pořídíte za daleko příznivější ceny, než tu profesionální. A navíc bude daleko lehčí, což je také velice důležité - při focení krajiny se fotovýbava dost pronese.

Nikon

Těla:

Objektivy:

Canon

Těla:

Objektivy:

Sony

Těla:

Objektivy:

Fujifilm

Těla:

Objektivy:

Olympus

Těla:

Objektivy:

U uvedených fotografií jsem schválně neuvedl použitou techniku, tu uvidíte až po prokliku na detail obrázku. Ruku na srdce: aniž byste si to u fotky přečetli, poznali jste, na který snímek byla použita profi technika a který byl vyfocen přístrojem s menším snímačem?



Zobrazeny komentáře (6 - 1)

  • 6

    Avatar

    se svým Nikonem 5100 a Tokinou na 11 mm udělám ostrý šutr ve 30 cm od objektivu a hory v dálce 7 km, a to mě baví :-) od 2 metrů navíc neřším nic, dám na objektivu nekonečno a hotovo je vše ostré jedinou nevýhodou může být např. to rozlišení, že si člověk z jednoho snímku neudělá tak velkou fotku ale já netisknu tak mi to je jedno

    Marty, 15.07.2015 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Reaguje na (4) | ... jen je třeba ve fotoeditoru zmenšený obrázek správně doostřit...

    Jan Kocián, 14.07.2015 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Reaguje na (3) | "Zde by mech na kamenech uprostřed potoka výrazně lépe zachytil Nikon D3200."........................... Ale jak se i zde v článku píše, u zmenšených fotek ten výsledný rozdíl v kresbě mechu NENÍ VŮBEC VIDĚT.

    Jan Kocián, 14.07.2015 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    Reaguje na (1) | U mé první hádanky by mělo jít o zanedbatelný rozdíl ve prospěch Nikonu D3200... ale pokud by si to rozdal Nikon D3200 s Nikonem D810... zde by mech na kamenech uprostřed potoka výrazně lépe zachytil Nikon D3200.

    Jan Kocián, 14.07.2015 | Reagovat

  • 2

    Avatar

    Reaguje na (1) | Ale pokud nám jde o širší kompozici, jak píšou na fotce: Je třeba si poodstoupit dozadu... což asi nepůjde moc dobře, takže raději nasadit na D3200 Nikkor 20 mm 1.8 G... a dostaneme skoro stejně širokoúhlý záběr jako s Canonem 5DSR... ale kameny uprostřed potoka už pak nebudou tak dokonale prokleslené jako u Canonu 5DSR...

    Jan Kocián, 14.07.2015 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    A malá hádanka... První fotka s kameny v potoce... s jakým fotoaparátem získám detailnější záběr kamenů (při 100% zobrazení) při použití stejného objektivu ze stejné vzdálenosti na ISO 100... s ultra high definition 50Mpx Canonem 5DSR, nebo s nejlevnějším možným Nikonem D3200??............................ Správná odpověď: S Nikonem D3200. HA! HA!

    Jan Kocián, 14.07.2015 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Srovnávací test šedých ND filtrů Blog Srovnávací test šedých ND filtrů

    Luděk BouškaAktualizováno: 16. 8. 2016 v 9:10

    Šedé filtry se často používají v situacích, kdy potřebujete dosáhnout dlouhých expozičních časů, i když to příliš velké množství světla nedovoluje. Tedy především při krajinářské fotografii, když je vaším záměrem…

  • Fotografujeme děti v exteriéru (2. část) Fotoporadna Fotografujeme děti v exteriéru (2. část)

    Martin HájekAktualizováno: 12. 8. 2016 v 14:41

    V úvodní části mini seriálu o focení dětí jsme se zaměřili na prostředí interiérů, což je současně vhodná startovací pozice pro danou disciplínu. Proč? Tak předně to tam většinou znáte (stejně nejčastěji fotografujete…

  • Jak využít drony pro kreativní krajinářskou fotografii Krátce Jak využít drony pro kreativní krajinářskou fotografii

    Luděk BouškaVydáno: 9. 8. 2016 v 13:22

    Reuben Wu je umělec s hlubokým zájmem o nové technologie, které mohou podporovat nové formy výtvarného vyjádření. Použil výkonné světlo připevněné na dálkově ovládaný dron a pomocí špičkového středoformátového přístroje…

  • Jan Stria - rozhovor s vítězem soutěže DYNAMICKÁ KRAJINA Rozhovory Jan Stria - rozhovor s vítězem soutěže DYNAMICKÁ KRAJINA

    Martin LukešVydáno: 6. 6. 2016 v 9:06

    Před pár dny jsem na sobotním workshopu Megapixelu potkal nenápadného a skromného chlapíka, kterým byl Jan Stria, vítěz měsíčního kola na téma DYNAMICKÁ KRAJINA, naší celoroční fotografické soutěže. Jeho krajinné motivy…

  • Březnové soutěžní téma – DYNAMICKÁ KRAJINA Blog Březnové soutěžní téma – DYNAMICKÁ KRAJINA

    Martin LukešVydáno: 4. 3. 2016 v 10:24

    Přelom zimy a jara je ideální období pro dramatičtější krajinářskou tvorbu. Slunce nevychází tak brzo a nezapadá tak pozdě, občas se přežene nějaká ta bouřka a oblohu stále ještě zdobí hustá oblačnost. I to byl důvod,…

Doporučené stránky

  • Jak fotit krajinu

    Tento fotografický a v podstatě i výtvarný žánr, patřil vždy k těm nejpopulárnějším jak mezi profesionálními fotografy, tak i mezi těmi amatérskými.…

  • I cesta může být cíl

    Máme tu závěrečné kolo naší celoroční fotografické soutěže a rozhodli jsme se, že poslední téma necháme trochu volnější. Fotografování, a to rodinné…

  • Světlo v krajině

    Fotografie krajinek jsou v letním období zřejmě tím nejčastějším a nejoblíbenějším tématem většiny fotografických nadšenců. Nejen že jsou k focení…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Používáme cookies, abychom Vám mohli nabídnout nejlepší možné služby na našich webových stránkách. Dozvědět se víc.
Souhlasím