Magazín

Blog

Z nuly na sto za 18 aneb Megapixel slaví plnoletost

Martin LukešAktualizováno: 22. 7. 2019 v 10:52 • Rubrika: Blog

Z nuly na sto za 18 aneb Megapixel slaví plnoletost

„Hele, tak já asi fakt půjdu do toho digitálu. Koukal jsem na ty fotky, cos mi posílal a vůbec to nekostičkuje, jak jsem si myslel. Co si mám teda vybrat za foťák?“… “Mrkni na stránky Megapixel.cz, vyber si dva, tři modely v rámci svýho rozpočtu a pak si na jejich webu zapni porovnání. V tabulce se ti zobrazí v čem se lišej a budeš mít jasno.“ Tak takhle nějak proběhl rozhovor s mým kamarádem, který mi v podstatě změnil život. Psal se rok 2003 a já jsem tehdy objevil nejen kouzlo digitální fotografie, ale i společnost, pro kterou pracuji posledních 15 let.

Obsah


Kancelář a prodejna Megapixel v dobách kdy nikdo nevěděl co znamená slovo "selfie"
(Martin a Bob služebně nejstarší členové teamu)

Éra punku (2001 - 2003)

Na webu Megapixelu jsem poté trávil skoro každou noc několik následujících týdnů. Četl jsem si recenze, porovnával parametry a objevoval do té doby (pro mě) neznámý svět (mega)pixelů. Historie firmy sahá ale ještě o dva roky dále, a to až do roku 2001. Tehdy Tomáš Matějček vybral úspory ze stavebního spoření a se svým společníkem otevřeli prodejnu s digitálními fotoaparáty.  Byl to „punk“ v pravém slova smyslu. Absolutní digitální pravěk. Každý výrobce používal vlastní paměťovou kartu, fotoaparáty s rozlišením 3 Megapixely se považovaly za profesionální, v podstatě neexistovaly kompakty s více než 3x zoomem, zrcadlovky neměly funkci živého náhledu ani video, přístroje neměly české menu, pokročilejší fotoaparáty, u kterých ale nešel vyměnit objektiv, stály 50 000 a více a kapesní kompakty pod 20 000 Kč byly v podstatě zázrak. No a co se zrcadlovek týče, tak ty byly výsadou výhradně profesionálních fotografů, čemuž samozřejmě odpovídala jejich cena. Ta se málokdy dostala pod 100 000 Kč. Karta s kapacitou 64 MB byla považována za absolutní hi-tech a výjimkou nebyly fotoaparáty, které ukládaly data na CD nebo dokonce diskety. Ano, tohle byl počátek digitální fotografie, který věrně kopíruje životopis společnosti Megapixel.


Původní verze webu MEGAPIXEL.CZ (2003)

První prodejnu, kterou Tomáš spolu se svým obchodním partnerem Honzou otevřeli, byla v Žitné ulici v centru Prahy. Šlo o malou prodejničku o pár metrech čtverečních. Devizou prodejny byly přijatelné ceny, kompletní portfolio všech hlavních fotografických značek a především pak personál, který byl zapálený do digitální fotografie.


Tady to všechno začalo...(Žitná 42, Praha 2)

Analog is dead (2004  - 2007)

Moje osoba vstoupila na scénu v roce 2004. Končila mi 12hodinová pracovní směna v jednom nadnárodním obchodním řetězci s elektronikou a já věděl, že tohle není cesta, po které bych chtěl v životě pokračovat. Seděl jsem v kuchyňce o večerní pauze a do ruky se mi dostaly noviny, které tam někdo zapomněl. Pročítal jsem si inzeráty s nabídkou práce a do očí mě udeřil inzerát Megapixelu, který v té době sháněl odborného prodejce. To bylo pro mě jak znamení z hůry. V té době už jsem přešel z dvoumegapixelového kompaktu na digitální zrcadlovku, za kterou jsem dal skoro 3 výplaty a věděl jsem, že digitální fotografie je něco, čemu bych se chtěl profesně věnovat.  Na nic jsem nečekal a obratem poslal životopis. Záhy jsem se také dozvěděl, že spolumajitel Megapixelu je můj spolužák ze základní školy. O tom jsem ale vůbec netušil, protože jsme se pár let od třídního srazu neviděli. Někoho možná napadne, že jsem se do firmy dostal díky protekci, ale opak je pravdou. Trvalo přes 2 měsíce, než jsme si plácli a mezitím jsem prošel třemi koly přijímacího pohovoru. Tomáš mi otevřeně řekl, že o něj ani tak nejde, že si musím sednout s vedoucím prodejny, a především pak s ostatními zaměstnanci. A pokud by kdokoliv ukázal palec dolů, místo bych nedostal. To se ale naštěstí nestalo, a tak jsem se přesně před 15 lety stal součástí týmu. Zdaleka to ale nebyla taková pohodička, jak by si někdo myslel.

Digitální fotografie zažívala ohromnou expanzi a na všechny novinky a změny trhu musela firma reagovat, stejně tak jako na podněty a požadavky zákazníků.


Druhá verze eshopu (2007)

Rozjížděl se e-shop
a rozesílání zboží zákazníkům. Do toho se jeden z majitelů rozhodl opustit firmu. Zanedlouho po mém nástupu se otevírala druhá pobočka, a to v Praze na Smíchově v Lidické ulici. Přicházeli nový zaměstnanci, výrobci do toho na trh chrlili jednu převratnou novinku za druhou. Bylo potřeba psát recenze, učit se technické specifikace, zkoušet nové fotoaparáty tak, aby mohl být podán zákazníkům dokonalý servis… Na druhou stranu, vždy zbyl nějaký ten čas na to, zajít s kolegy na pivo, ať už do nedaleké Demínky, k majoru Zemanovi, nebo do Nového světa. Tam se debatovalo o tom, jestli je lepší Canon nebo Nikon, kdy digitální zrcadlovky dosáhnou obrazové kvality kinofilmových, jaké rozlišení má lidské oko, nebo třeba zda 8 Megapixelu stačí běžnému smrtelníkovi. Samozřejmě se u toho vypilo hodně piv a "čertů".

Bavilo mě být v tom „centru dění“. Měl jsem možnost osahat si každou novinku dřív, než se dostala na trh, seznámit se se zástupci jednotlivých značek a samozřejmě fotit, fotit a fotit. Prodejna v Žitné byla něco jako undergroundový fotoklub. Chodili tam stálí zákazníci, kteří mnohdy ani nic nekoupili, jen se přišli podívat na nějakou novinku, nebo jen tak poklábosit o digitálních fotoaparátech a focení celkově. Na druhou stranu vzpomínám i na zákazníky, kteří nakupovali. Našli se i tací, kteří byli digitálními fotoaparáty doslova fascinováni. Jeden stálý zákazník si dokonce kupoval každý model, jen aby si ho vyzkoušel a za pár týdnů skončil foťák u nás v bazaru. Na prodejně v Žitné jsem poznal spoustu manažérů, sportovců, herců a samozřejmě zpravodajských i komerčních fotografů. Asi nikdy nezapomenu na to, jak jsem prodával první zrcadlovku v hodnotě čtvrt milionu a myslím, že se mi tenkrát trochu klepaly ruce.


Druhá pražská prodejna (Lidická 8, Praha 5)

Období expanze (2008 - 2010)

Po digitálních fotoaparátech a službách Megapixelu byla stále větší poptávka, a to i u mimopražškých zákazníků. To pro nás bylo impulsem expandovat na Moravu, a proto na jaře 2008 začaly přípravy na otevření brněnské pobočky na Moravském náměstí. Já jsem neodolal výzvě a přihlásil jsem se ještě s jedním kolegou, Pavlem Pazlarem, do dvoučlenného týmu, který brněnskou pobočku rozjede, zaučí nové prodejce a vyškolí vedoucího prodejny tak, aby mohl po čase fungovat samostatně. Byla to práce na několik měsíců, takže jsme se do Brna přestěhovali. Nebyl to rozhodně jednoduchý úkol, na druhou stranu to byla ale ohromná zkušenost, postavit na nohy úplně novou pobočku. Nicméně, i v Brně se po práci se zase chodilo fotit a zase debatovat u piva nebo u karet a většinou to zase skončilo zase nějakým tím čertem.

Prostory naší malé punkové prodejny v Praze začaly být pomalu, ale jistě nedostačující, a to jak z hlediska skladu, tak i zákaznického komfortu. Proto následoval přesun do nedaleké Spálené ulice, která se nachází kousek od Národní třídy, tedy do samotného centra staré Prahy. Tam se v roce 2010 otevřel nový, modernější a reprezentativnější obchod.


Dobová pohlednice zachycující jednoho z mnoha spokojených zákazníků původní prodejny Megapixelu v Žitné ulici :))

Ve stejné době skončila naše brněnská mise, která byla úspěšná a prodejna už byla schopná fungovat samostatně. A tak jsem se vrátil do Prahy. V té době už byla digitální fotografie skutečným fenoménem. Megapixel začal působit na sociálních sítích a e-shop běžel na plné obrátky. V letech 2007, 2008, 2009 se nám podařilo získat ocenění v soutěži WEB TOP 100 za nejlepší firemní web.

Brněnská pobočka stála pevně na svých nohách, a tak jsme se rozhodli uzavřít náš "expoziční" trojúhelník. V roce 2010 se otevřela severomoravská pobočka v Ostravě, a to přímo na nejfrekventovanějším místě, legendární Stodolní ulici.

Ve stejném období jsme také spustili projekt Fotoškola a začali pořádat celou řadu fotografických kurzů a workshopu, ve kterých působím dodnes jako lektor.


Třetí pražšká prodejna (Spálená 23, Praha 1)

Vzdělávání a zábava (2011 - 2013)

Ruku v ruce s tím jsme začali vytvářet ve větší míře marketingové aktivity, abychom udrželi krok s dobou a oslovili novou generaci fanoušku digitální fotografie. Já jsem se kromě fotografických kurzů začal věnovat psaní článků do našeho on-line Magazínu, dělal jsem recenze nových produktů, zodpovídal dotazy v naší Fotoporadně, a tak jsem se vzhledem k povaze této práce přesunul z prodejny do kanceláře. K desátému výročí Megapixelu jsme si nadělili nové kancelářské prostory pro centrálu firmy a přestěhovali se do pronajaté vilky v Podbělohorské ulici pod Strahovským stadionem.

Tam jsme pomaličku začali dávat dohromady plány, že vytvoříme veřejnou fotografickou on-line Galerii, která bude sdružovat fotografy všech žánrů a úrovní, kteří zde budou moci vystavovat svou tvorbu, hodnotit fotografie, diskutovat nad nimi a rozšiřovat si tak své obzory. Náš cíl nebyl nikterak skromný. Od začátku jsme chtěli vytvořit největší tuzemskou fotografickou komunitu. Ta měla stát na třech základních pilířích - INSPIRACE, ZÁBAVA A VZDĚLÁVÁNÍ.


10. narozeniny jsme oslavili s dvojící komiků Matonoha & Liška (2013)

Byly to dlouhé měsíce, kde jsme probírali návrhy, ladili mapu stránek a samozřejmě programovali a testovali, pak zase programovali a znovu a znovu testovali. V lednu 2013 jsme spustili Galerii Megapixel pro pár vybraných fotografů, kteří měli za úkol přinést zpětnou vazbu, aby se mohly odladit poslední chyby. O pár týdnu později byla Galerie představena široké veřejnosti. Za 6,5 roku jejího působení Galerie sdružuje přes 15 100 fotografů a bylo zde vystaveno přes 451 000 fotografií. To jsou rozhodně úctyhodná čísla a děkujeme vám všem, kteří jste součástí tohoto projektu.

Z naší strany je malým poděkováním všem členům Galerie projekt ROK S MEGAPIXELEM. Jde o celoroční dvanáctikolovou soutěž v kategorii FOTO, VIDEO a GRAFIKA, kde každý měsíc můžete vyhrát zajímavé ceny a vítězové celého ročníku si v jednotlivých kategoriích odnesou některou z hlavních cen, například v podobě digitální zrcadlovky, bezzrcadlovky, nebo chytrého telefonu.


Redesign webu (2014)

Zkoušky z dospělosti (2014 - 2019)

Přestože jsme se hodně soustředili na to být jedničkou v on-line nabídce, rozhodně jsme nezapomněli na naše "živé" fanoušky a zákazníky, kteří se rádi přijdou podívat na nějakou tu novinku, nebo jen tak poklábosit o focení, jako se tomu dělo v počátcích Megapixelu. Prodejna v centru Prahy byla sice fajn, ale ani svou velikostí, ani z hlediska možnosti parkování a všudypřítomných modrých zón už nevyhovovala požadavkům moderní firmy, která chce jít s dobou. Dospěli jsme proto k rozhodnutí centralizovat pražské pobočky do jedné velkoformátové prodejny. Dlouho jsme vybírali místo, které by nás zaujalo polohou, a zároveň splňovalo podmínky pro vybudování exkluzivního, ve střední Evropě dost možná největšího "social storu" s digitální technikou.

V dubnu 2014 byla slavnostně otevřena nová dvoupodlažní prodejna s velkým parkovištěm, s vlastním ateliérem, kavárnou, samostatným bazarovým oddělením a tiskovým centrem. Prostory bývalého měšťanského pivovaru v Holešovicích byly jednoznačně skvělou volbou a práce hlavní architektky se zúročila v prestižní architektonické soutěži o nejlepší interiér roku, ve které získala hlavní cenu.


Dost možná největší vitrína s fototechikou na světě (současná prodejna - Komunardů 42, Praha 7)

V roce 2015 došlo také přesunu brněnské prodejny na novou adresu - Londýnské náměstí. Následně se stěhovala i ostravská prodejna, a to ze Stodolní do ulice 28. října.

Všechny tři nové prodejny daly jasně najevo, že Megapixel už dávno není garážovou firmou z přelomu století. Kromě moderního designu nabízí svým zákazníkům i nový sortiment. Svět digitální fotografie se mění a Megapixel samozřejmě s ním. Fotografie jako taková je dnes součástí jednoho obsáhlého balíčku zvaného "multimédia". Ten, kdo fotí, zároveň také retušuje fotky nebo natáčí videa. Ten, kdo točí videa, pracuje samozřejmě i se zvukem a dělá střih, kdo jen retušuje fotky, nemá zase daleko ke kreslení, 3D projektům, character designu nebo concept artu. A tak se rozrostlo i portfolio naší nabídky. Kromě digitálních fotoaparátů zrcadlovek a bezzrcadlovek, objektivů nabízíme také počítače a notebooky ke střihu videa a k retušování fotografií, zálohovací zařízení na velké objemy dat, které je nutné někde skladovat, profesionální monitory, které jsou vhodné pro úpravu fotek a zpracování videa, tiskárny, sluchátka, reporoduktory a mikrofony pro natáčení, nechybí ani videokamery, drony, ateliérové vybavení, stabilizátory, chytré fotomobily a grafické tablety značky Wacom.


Wacom Experience Centre na pražské velkoformátové prodejně

S touto značkou se mimochodem dostala naše spolupráce až na úroveň výhradního zastoupení a v roce 2017 jsme na naší pražské prodejně otevřeli exkluzivní a jediné Wacom Experience Centre, kde si můžete na jednom místě vyzkoušet kompletní nabídku těchto grafických tabletů.

A když už jsme u těch legendárních značek, v roce 2018 jsme se dokonce stali autorizovaným prodejcem značky Apple.

Možná se někdo zeptá, proč vlastně děláme všechny tyto aktivity a nezůstali jsme u naší "garažové prodejničky" v Žitné ulici, která měla jistě také svoje kouzlo. Je to jednoduché. Chceme být plnohodnotným partnerem každému, kdo se rozhodl tvořit, a to bez ohledu na to, jestli jde o fotografa, videomakera, designéra, grafika, ilustrátora nebo animátora. U nás najdete vše pod jednou střechou. Jak on-line na našem webu, tak fyzicky v našich kamenných prodejnách.


Megapixel v projektu Week Of Life


A co plánujeme do budoucna? Nechte se překvapit, určitě nespíme na vavřínech a pořád hledáme nové cesty, jak oslovit novou generaci kreativních lidí, bez ohledu na to, jestli jde o rodinného fotografa, pokročilého hobby amatéra nebo profíka ve svém oboru. Megapixel je dnes už plnoletým partnerem každého z vás.

A co by to bylo za narozeniny bez nějakého toho dárku! Tentokrát ale dostanete dárek vy, naši věrní zákazníci. Během narozeninového týdne, jsme si pro vás připravili řadu speciálních slev jejichž přehled najdete v našem Magazínu.





Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.