Magazín

Fotoporadna

Základní pravidla pro létání s dronem, aneb kdy potřebujete „řidičák na dron“ a jaký přesně?

Štěpán HájíčekAktualizováno: 15. 1. 2025 v 15:29 • Rubrika: Fotoporadna

Základní pravidla pro létání s dronem, aneb kdy potřebujete „řidičák na dron“ a jaký přesně?

Létání s dronem je stále oblíbenější „kratochvílí“ řady hobby uživatelů, zároveň je tato činnost často i „profesní nezbytností“ pro mnoho tvůrců obsahu. Létat s dronem dnes sice zvládne prakticky každý, avšak k tomu, abyste mohli skutečně, a hlavně legálně, s dronem do vzduchu, potřebujete příslušnou licenci, lidově řečeno „řidičák na dron“.

Obsah

Je pravda, že se tématu začátků s dronem nevěnujeme poprvé. Již koncem minulého roku jsme vám přinesli článek, který se zabývá především praktickou stránkou věci, přesněji znalostmi a dovednostmi, které byste měli ovládat dříve, než se poprvé vznesete s dronem do vzduchu. V jeho úvodu jsou zároveň zmíněny základní legislativní požadavky a povinnosti, které je potřeba splnit, než začnete legálně létat. Přesně ty si dnes probereme blíže.

Základní povinnosti pilota dronu – Registrace, licence a případné výjimky

Pojďme začít u skutečných základů. Pokud si pořídíte dron, který nebude vyslovenou (navíc i certifikovanou) hračkou, bude potřeba se zaregistrovat jako provozovatel dronu(ů). Následně je nutné úspěšně absolvovat online test a takto získat licenci (řidičák) pro obsluhu dronu. Výchozí licencí je OPEN A1/A3.

Registrace i online test se realizují na stránkách ÚCL (Úřad pro civilní letectví). Výstupem registrace je 12místné identifikační číslo (něco jako SPZ pro dron), které je potřeba viditelně umístit na každý vámi provozovaný dron. Důvodem je možnost identifikace dronu, například v případě nehody, a jeho spojení s konkrétním (registrovaným) uživatelem.

Druhý bod, tedy online test vedoucí k získání základní licence OPEN A1/A3, po vás bude vyžadovat zodpovězení 40 otázek s limitem alespoň 30 správných odpovědí. Toho testu se ale rozhodně nemusíte bát, protože jej lze, v případě neúspěchu, opakovat.


Foto: Ivo Svoboda

Kdy je potřeba registrace a licence a kdy nikoliv?

Pokud si pořídíte alespoň trochu „seriózní dron“ s očekáváním náležitě seriózního výstupu, registrace a povinnost získat licenci vás nemine. Případů, kdy se lze této povinnosti vyhnout, není mnoho. Bez registrace a licence mohou létat drony certifikované jako „hračka“ nebo malá a lehká zařízení, která nemají na palubě žádné záznamové zařízení (fotoaparát/kamera).

Naopak prakticky všechny drony s kamerou (fotoaparátem) podléhají povinnosti registrace a provozu s licencí. Určitou výjimku představují drony DJI Neo, avšak pouze v případě, že je ovládáte čistě gesty nebo spoléháte pouze na jejich automatické funkce. Výjimka pozbývá platnosti, pokud si k tomuto dronu pořídíte dálkové ovládání a řídíte jej manuálně. V tomto případě je registrace i licence nutná.

Kategorie dronů se štítky C0-C6 a starší přechodná pravidla

Ještě v roce 2023 platilo nejen v ČR, ale vlastně i v celé Evropské unii, provizorní přechodné období, které stanovovalo specifická pravidla pro létání s drony, jež se dělily do jednotlivých skupin podle hmotnosti a celkových rozměrů.

Změna nastala se začátkem roku 2024, kdy vstoupila v platnost nová (definitivní) legislativa, která rozděluje drony do specifických tříd označených C0-C6. Tato aktuální pravidla přitom stanoví, že každý nový dron musí být povinně vybaven štítkem s vyznačením příslušné třídy (C0-C6).

Rozdělení dronů do zmíněných tříd se opět řídí především jejich hmotností, ale také rozměry či dalšími konstrukčními detaily. Bližší specifikace přitom není třeba podrobně studovat, protože rozhodování, zda konkrétní dron spadá do té či oné třídy, je záležitostí výrobce a příslušné technické autority (zkušebního ústavu). Uživatel si proto jen vybírá konkrétní model podle svých potřeb a svého pilotního oprávnění.

Třídy dronů „C“:

  • C0 – do 250 g (např. DJI Mini)
  • C1 – do 900 g (např. DJI Air)
  • C2 – do 4 kg (např. DJI Mavic)
  • C3 – do 25 kg a vnější rozměry do 3 m
  • C4 – do 25 kg a vnější rozměry nad 3 m

Drony a jejich označení v zákonech a vyhláškách

Pokud byste hledali a studovali příslušné zákony a vyhlášky týkající se provozu dronů, konkrétně slovo „dron“ v nich zpravidla nenajdete. Litera zákona totiž o těchto vzdušných společnících hovoří jako o „bezpilotních letadlech“, zkráceně UA (Unmanned Aircraft), případně jako o „bezpilotních systémech“, zkratka UAS (Unmanned Aircraft Systems). Jaký je mezi těmito výrazy rozdíl?

  • Bezpilotní letadlo (UA) je považováno za samotný dron či model, tedy dálkově řízený stroj.
  • Bezpilotní systém (UAS) zahrnuje celý systém nutný k provozu bezpilotního letadla. Tedy kromě dronu také ovladač a případně další technologie sloužící k jejich vzájemné komunikaci (např. různé posilovače signálu).

Jaké existují varianty pilotních licencí pro dron?

Dnešní téma ve své podstatě nejvíce odkazuje na základní, tedy tzv. otevřenou pilotní kategorii (OPEN), která je pro valnou většinu tvůrců a pilotů plně dostačující, ač má svá pravidla a jasně stanovené mantinely. Zároveň je dobré vědět, že existují také další pilotní kategorie (Specific a Certified), které jsou vyžadovány za určitých náročnějších letových situacích.

Kategorie pilotních licencí:

  • OPEN – Do otevřené kategorie spadá většina běžně dostupných dronů. Létání s touto licencí má ale svoje pravidla a omezení.
  • SPECIFIC – Specifická kategorie je vyžadována zejména při profesionálním provozu dronů nebo při létání s většími drony ve městě či v chráněných oblastech.
  • CERTIFIED – Certifikovaná kategorie je nejvyšší profesní stupeň, požadovaný při náročných letových úlohách, jako je například nákladní nebo osobní doprava.

Pojištění dronu – volba nebo povinnost?

Základní pravidla týkající se pilotních licencí pro provoz dronů jsme si snad již dostatečně probrali. Dalším souvisejícím tématem může být pojištění samotných dronů a jejich provozovatelů. Pojištění dronu proti jeho poškození je volitelné, ale pojištění pilota proti škodě způsobené provozem dronu je v případě profesionálního využití zákonnou povinností.

 

Autor titulní fotografie: Marian Daniš

 

Sdílet na


Komentáře k článku

S

Reaguje na (2) | To by jste měl vědět, pokud létáte s brýlemi, tak dle legislativy musíte mít dohled druhé osoby která má na dohled vás i dron ;)

3

Suntinel, 17. 1. 2025 |Reagovat

DS

Přiznám se že nemohu létat ani s DJI Neo. Jak mám splnit podmínku že vidím dron, když mám na očích brýle DJI Goggles N3 a vidím tím pádem z dronu sám sebe ??

2

Daniel Staněk, 16. 1. 2025 |Reagovat

J

V kategorii C0 "řidičák na dron" nepotřebujete. Což je např. DJI mini 4 pro
https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/faq-casto-kladene-dotazy/

Výcvik není vyžadován, pouze pokud budou využívány drony s označením třídy C0. V takovém případě musíte být obeznámeni pouze s pokyny výrobce.

Všichni ostatní dálkově řídící piloti však musí absolvovat požadovaný výcvik.

To znamená, že v „otevřené“ kategorii jsou všichni dálkově řídící piloti létající v podkategoriích A1, A2 a A3 povinni, než budou moci s dronem létat:

být obeznámeni s příručkou výrobce;
absolvovat online výcvik zajišťovaný příslušným národním leteckým úřadem (informace k výcviku naleznete na webové stránce Úřadu pro civilní letectví https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/online-skoleni-a-informace-k-vyuziti/); a
úspěšně složit online zkoušku teoretických znalostí (k online přezkoušení teoretických znalostí pilotů bezpilotních letadel slouží miniweb Úřadu pro civilní letectví; bližší informace naleznete na webových stránkách https://www.caa.cz/provoz/bezpilotni-letadla/).

Zkouška se skládá ze 40 otázek s výběrem odpovědí, které prověří vaše znalosti jako pilota.

1

Jan, 14. 1. 2025 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.