Recenze Zeiss Batis 40mm f/2,0 CF pro Sony E
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Zeiss Batis 40 mm f/2,0 CF pro Sony E
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/6,3 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/8000 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/6400 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/8000 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | f/9 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/3,2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/3,2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/80 s |
Clona: | f/5 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/14 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1250 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1000 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/3,5 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/3,5 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/160 s |
Clona: | f/5,6 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/800 s |
Clona: | f/6,3 |
ISO: | 200 |
Ohnisko: | 40 mm |
Tělo: - |
Představení Zeiss Batis 40 mm f/2,0 CF pro Sony E
Představení Zeiss Batis 40 mm f/2,0 CF pro Sony E
Ráno mě na stole přivítal objektiv od Zeisse. S takovými skly je vždycky pofoceníčko, takže jsem se těšil. Překvapení nastalo, když jsem vzal objektiv do ruky a otočil - ohnisko 40mm. Spíš víc 35 než 50, zvláštní ohnisko a co s ním fotit, kam ho zaškatulkovat?
Tělo a ergonomie
Že na mne čeká na stole Zeiss jsem poznal podle klasického zvonkového tvaru typického pro řadu Batis. Tvar je ještě víc umocněn, když se na něj nasadí clona. V tomto případě je clona ale plastová. Proč vlastně ne. Jedná se o vysokokvalitní plast pro jistotu v tloušťce asi 1mm. Je to ten typ materiálu, který je pevný, ale ještě stále si zachovává určitou pružnost. Takže při transportní obrácené poloze sluneční clony dokáže objektiv lépe chránit při standardních nárazech.
Tím se zástupcem tohoto materiálu končíme. Zbytek objektivu je kovový a pěkně rezistentní vůči prachu a vodě, tak jak jsme u Batisu zvyklí. Kovové jsou vnitřní tubusy. Elegantní ladnou linii nenarušuje ani prstenec pro manuální ostření. Je zapuštěn tak, aby nevyčníval nad horizont. Na povrchu je gumový. Jde o typ gumy, který se dobře drží a neprokluzuje pod prsty, ale také přesně ten typ který na sobě dobře drží prach. Tento ovládací prvek pracuje plynule a nenásilně. Řeč je o kompromisu, kdy můžeme jemně ostřit v nuancích a přitom kroužek klade příjemný odpor při prudkém trhnutí.
Informaci o zaostřené vzdálenosti se dočteme na displeji. Ten vnímám jako velké plus, neagresivně a tlumeně informuje i v noci o zaostřené vzdálenosti. Vedlejší menší údaje pak ukazují vzhledem k použité cloně hloubku ostrosti a prokreslení. To i potvrzuje výbornou komunikaci mezi tělem a objektivem.
Další fajn pomocník je „paměť ostření”. Objektiv zůstává v AF i MF v posledním zaostření před vypnutím. Když fotím například naposledy na vzdálenost např. 1,5 m, fotoaparát vypnu a otočím prstencem ostření (protože jsem z něj třeba odstraňoval nachytaný prach a nečistoty (: ) tak po týdnu při zapnutí bude zaostřeno na opět na 1,5 m. Prostě začínáme, kde jsme skončili.
Ostření mimochodem dává tušit využití tohoto objektivu. Ve spodní části objektivu, tak aby byl v dosahu ovládacích prstů, je umístěn přepínač vzdáleností. V nabídce máme volbu od 24 do 50 cm, od 40 cm do nekonečna a nebo plný rozsah. Mělké a měkké uchycení přední krytky nemá cenu řešit, je to klasický neduh Zeisse. Trochu výrobce podezírám, že je to záměr, aby měli recenzenti co vytýkat.
Vlastnosti
U tohoto výrobce si můžeme být jistí optickou kvalitou. Takže alespoň pro nějaké minimální zjištění vad vypínám na těle kompenzaci objektivu.
K těm nejjistějším u bajonetu E patří vinětace. I u ohniska 40 se dá při troše snahy najít. Je to záležitost spíš konstrukční (průměr bajonetu), ale oba hlavní výrobci Sony i Zeiss hřeší na zmíněnou redukci vad v těle fotoaparátu. Vinětace je viditelná na cloně f/2, ale hned na hodnotách f/2,8 mizí.
Kresba je skutečně špičková. Rozdíl mezi středem a krajem jsem nezaznamenal. A pokud jde o úbytek ostrosti, ten přišel až kolem clony f/18 při pořádně nazvětšovaném záběru. Byl sotva znatelný ale v celém rozsahu, takže ho spíš přisuzuji celkovému měknutí na základě difrakce.
Protože jde o pevné ohnisko hodnotou mimo širokoúhlé objektivy, je i inklinace k vadám skutečně malá. Soudkovitost řešit nemusíme a k těm populárním patří asi už jen aberace.
Ta se vyskytuje, ale k pouze ve skutečně nejsilnějším kontrastu. Jakmile jsem mimo rovinu ostření hledal chromatickou aberaci na tmavosvětlých přechodech (kde jiné objektivy už hlásí fialovou konturu), nenašel jsem. Pro výskyt je skutečně třeba nejextrémnějších verzí kontrastu.
V důsledku hledáme něco zbytečného, protože je v neznatelné míře. A po zapnutí kompenzace objektivu, se kterou standardně většina z nás fotí, to „skoro nic” už neexistuje.
Když zmiňuji populární vlastnosti skla, k několikaletému trendu patří bokeh. Na něm se podílí 9 lamelová clona. Bokeh je plynulý vyhlazený a pravidelný, prostě „nerve” za oči.
Ostření je všeobecně rychlé a tiché jako u ostatních Batisů a vlastně jak už napovídá i výše uvedený linearní princip. Tak nějak nepsaná podmínka u bajonetu pro Sony.
Stejně jako povrchové vnitřní upravy pro práci v protisvětle. Osobně rád fotím proti zdrojům světla, a nikdy jsem fanaticky s barevnými duchy moc nebojoval. Takže vlastně můžu říct, že mi trend vnitřních povrchových úprav těl objektivů a úpravy optických soustav trochu vadí, protože se mi po těch barevných odlescích i stýská. U čtyřicítky jsem je našel jen v přímém protisvětle a silným světelným zdrojem mimo střed. A to jsem se musel hodně snažit.
Shrnutí závěrem
Ohnisko, rychlé, tiché a přesné ostření od 24 cm, světelnost, ultimátní kresba, optické vady na nule, využití v abnormálně vysokých clonových číslech a pěkně zabaleno do odolného těla. To všechno z Batise 40 f/2 dělá objektiv snad s nejširší škálou využití od produktové fotografie, přes portrét a reportáž až klidně po krajinu.
Překvapivě se dá na ohnisko 40 mm velmi rychle zvyknout. Může to být fajn řešení místo 35 a 50 mm jen jeden objektiv jako kompromis. Těm ale rozhodně v tomto případě nebyl přístupný výrobce. Takže můžeme beze strachu mluvit o nekompromisním objektivu.
Megapixel videorecenze Zeiss Batis 40 mm f/2,0 CF pro Sony E
Megapixel videorecenze Zeiss Batis 40 mm f/2,0 CF pro Sony E
Hodnocení zákazníků (2)
Parametry
Carl Zeiss Batis 40mm f/2 pro Sony NEX bajonet je profesionální objektiv s AF a LED displejem ideální pro použití s full-frame řadou Sony A7. Autofokus pomůže i amatérům k profesionálním výsledkům. Objektiv je odolný vůči okolním vlivům jako je stříkající voda a prach. Minimální zaostřovací vzdálenost je 24cm. Objektiv je vybaven 9 členy v 8 skupinách, včetně asférického a APD prvku. Sluneční clona je součástí balení.
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|---|
Crop faktor | 1 x |
Objektiv
Typ bajonetu | Sony E, Sony FE |
---|---|
Optický zoom | 1 x |
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 40 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 40 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 40 mm |
Světelnost objektivu (nejkratší ohnisko) | 2 |
Světelnost objektivu (nejdelší ohnisko) | 2 |
Maximální clona (F) | 22 |
Konstrukce objektivu | 9 členů / 8 skupin |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Délka objektivu | 93 mm |
Počet lamel clony | 9 |
Vhodný pro žánr | Portréty, Reportáže, Street foto |
Rozdělení podle ohniska | Základní |
Vhodný pro formát snímače | Full Frame |
Typ objektivu | Pevný |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 24 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Průměr filtru | 67 mm |
---|---|
Hmotnost | 361 g |
Odolnost | Utesnění proti prachu a vlhkosti |
Ostatní
Číslo produktu | 2239-137 |
---|---|
Značka | Zeiss |
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
David, Česká, 20.02.2021
5
Určitě nepatřím mezi lidi, co jsou schopní otestovat objektiv za pár hodin a tento mám jen týden. Teprve týdny a měsíce zkušeností mi řeknou, jestli je to ON !! Po prvních zkušenostech si myslím, že by mohl. Koneckonců jsem se snažil si před koupí zjistit co nejvíc informací. Je krásně ostrý, vyvážený, spolehlivý a dobře zapadá mezi mé 25 mm a 85 mm. Mám i Loxii 21mm a 35 mm. Takže je to taková rodina, stejná krev, podobný vyvážený výkon, barvy. Zatím nelituji. Díky ohnisku, AF a CF si dovolím tvrdit, že bude můj nejpoužívanější objektiv. To zkrátka musíte chtít! Váha super, rozměry by mohly být klidně menší. Já chci objektivy pod 400g :) a zajímá mne spíš celkové pojetí než co nejlepší světlost. Zde to mám....
Ověřený zákazník Hodnotit mohou jen zákazníci, kteří produkt zakoupili.
Filip, Radim, 12.12.2018
5