Magazín

Fotoporadna

HDR - fenomén současnosti (1.díl)

Martin LukešAktualizováno: 6. 8. 2013 v 10:47 • Rubrika: Fotoporadna

HDR - fenomén současnosti (1.díl)

Zřejmě každý fotograf se někdy dostal do situace, kdy chtěl zachytit určitou scénu, kterou lidským okem “nějak” viděl, ale na snímku pak bylo všechno jinak. typickým příkladem je hornatá krajina za denního světla, kdy buď vyjde nádherná dramatická obloha s mraky, ale místo hor jsou jen černé siluety, nebo naopak vyjdou na snímku krásně vykreslené hory, ale místo oblohy svítí přepálený flek. Vše je dáno dynamický rozsahem digitálních snímačů, dříve kinofilmů a ještě dříve dalších světlocitlivých materiálů. S tímto problémem se perou celé generace od počátku vynálezu fotografie. A spát to nedá nejen fotografům, ale také výrobcům a vývojářům fotografické techniky. V tomto článku se vám pokusíme přiblížit, jaké jsou možnosti fotografa i techniky samotné.

Obsah


Rozsah 7 EV (1/2s ;   1/4s ;   1/8s ;   1/15s ;   1/30s ;   1/60s ;   1/125s ;   1/250s)

Proč fotoaparáty nezaznamenají to co vidíme?

Odpověď je v podstatě velmi prostá. Lidské oko je mnohem citlivější než fotografické materiály, nebo digitální snímače a dokáže najednou zaznamenat věští škálu jasů a stínu. Jednoduše tam kde ještě vidíme detaily jak ve stínu tak na ostrém světle, fotoaparáty už "slepnou". Na snímku pak dojde k přeexpozici - vypálení světlého fleku, nebo k podoexpozici - černé ploše. Pro tyto špatně naexponovaná místa se zažily výrazy přepál a podpal. Přesto, že fotoparáty zvládnou zachytit pouze část kontrastu, oproti lidskému oku, existuje mnoho způsobů jak se s tímto problémem vypořádat. Cíl je ve všech případech stejný. Zvýšení dynamického rozsahu. (anglicky: High Dynamic Range)



Co je dynamický rozsah
Ve fotografii dynamickým rozsahem nazýváme schopnost zachytit určitou škálu jasů a stínu měřeno v expozičních krocích. Současné digitální fotoaparáty střední třídy mají dynamický rozsah kolem 10-12 Evs. Kvalitnější přístroje pak, podobně jako profesionální kinofilmy,  zhruba 12-15 Evs. I to může být ale v některých situacích málo. V tu chvíli by měl každý fotograf znát další možnosti a vyhodnotit co bude pro daný snímek nejlepší.


Dynamický rozsah fotografie

Filtry, aneb jak předejít přepalům
Velmi jednoduchým a efektivním způsobem jak se zbavit v určitých situacích přepalu, je použití filtrů. Při fotografování krajin se používá velmi často tzv. přechodový filtr. Ten je z části čirý a z části zatmavený. Přechod je samozřejmě plynulý, aby na snímku nevznikla ostrá hrana. Tmavá část se většinou nastaví na oblohu kde je více jasů a tím se srovná vysoký světelný kontrast.


Bez použití filtru                                                       S použitím přechodového filtru

Dalším filtrem, který pomáhá k zamezení přepalů je filtr šedý neutrální, všeobecně značený jako ND (anglicky: Neutral Density). Ten je zatmavený celý a pomáhá především v situacích, kdy chceme použít delší čas pro dosažení určitého efektu, ale clonové číslo nestačí na to aby na fotografii nevznikly přepaly. Typickým příkladem použití ND filtrů je tekoucí voda, vyhlazení vodní hladiny, nebo rozmáznutí plovoucích mraků na obloze. ND filtry se nabízí s různou intenzitotu zaclonění pro docílení konkrétní délky expozice. Lépe řečeno pro znásobení clonového čísla. Nejsilnější šedé filtry protáhnou délku expozice až na několik vteřin. To může mít za následek, že pohyblivé objekty, například lidé na ulici, nebo auta na silnici, na fotografii vůbec nebudou zachyceny.


Delší čas bez použití filtru                                     Delší čas s použitím ND filtru

Vždy je lepší tmavší fotografie, než přepal
Zkušenější fotografové vědí, že je vždy lepší vyfotit snímek o něco tmavší, než ho přepálit. Tmavší místa se dají v počítači vždy trochu prosvětlit, zvláště pokud fotografujete do nekomprimovaného formátu RAW. Naopak přepal jde zachránit velmi těžko. V RAWu to sice trochu jde, ale přepal nesmí být moc silný. Co ale potom s tmavými místy na fotografii? Existuje několik jednoduchých způsobů jak do nich dostat světlo, což už je v podstatě zvyšování dynamického rozsahu.


Podexponovaný snímek                                        Vyrovnání expozice v počítači bez přepalu

Jak projasnit stíny
Vždy je optimální naexponovat snímek tak aby byl bez přepalů, pokud s nimi necheceme nějak záměrně pracovat. Pokročilejší fotoaparáty jsou dokonce vybaveny indikací přepalů. Když je tato funkce aktivovaná, zobrazí se při prohlížená na LCD přeexponovaná místa. Sám tuto funkci používám a mohu ji vřele doporučit. Některé přístroje jsou také vybaveny funkcí “projasnění stínu”. V praxi to funguje tak, že snímač detekuje ta nejtmavší místa ve scéně a lokálně je zesvětlí. Na rozdíl od kompenzace expozice, kde měníme stíny a světla po celé ploše snímku, jsou upravována pouze kritická místa. Jedním z prvních výrobců, ktery začal tento systém používat masově byl Nikon a funkci nazval D-Lighting. V současné době většina pokročilejších fotoaparátu Nikon nabízí dva způsoby použití D-Lightingu. První je aktivní, kdy přístroj upravuje snímek ještě před uložením. Druhou varianta tzv. pasivní umožňuje editovat snímek dodatečně. Upravená fotografie se poté uloží na kartu jako nový soubor. V obou případech lze nastavit několik úrovní této funkce. I tento proces už v podstatě lze nazvat HDR, protože určitým procesem zvyšujeme dynamický rozsah fotografie.


Funkce Nikon D-Lighting

No a jak projasnit stíny, v případě že váš fotoaparát není vybaven podobnou funkcí? To se dozvíte již brzy v pokračování seriálu o HDR fotografii.

Sdílet na


Komentáře k článku

SK

Reaguje na (13) | Na pojmu HDR ve fotografii není nic zavádějícího, dokud nesmícháte dohromady dynamický rozsah zachytávané scény a dynamický rozsah jejího následného zobrazení. V HDR fotografii jde skutečně o to, zachytit scénu s širokým dynamickým rozsahem a je jedno, do kolika bitů to uděláte. Skládáním různých expozic se právě obchází omezení dynamického rozsahu a bitové hloubky snímače - s 12bitovým snímačem s rozsahem 7 EV klidně zachytíte scénu s rozsahem 12 EV a výsledek získat v 16 bitech. Jak se potom výsledek namapuje na klasické zobrazovací techniky (monitor/papír) je jiná věc a je na to několik různých technik.
A druhá věc - HDR automaticky neznamená, že budou dokonale prokreslené stíny i světla. Máte stále svobodu volby udělat přepaly a podpaly, kde se vám líbí, jen je nemusíte dělat tam, kde vám to nadiktuje technické omezení snímače.

15

Stanislav Kneifl, 31. 5. 2017 |Reagovat

JV

Reaguje na (13) | HDR is the future and it provides EIZO

14

Jan Vacek, 6. 8. 2015 |Reagovat

Petr Kulhavý

Ještě stojí za zmínku, že HDR je vpodstatě zavádějícím pojmem. Technicky se nejedná o zvýšení dynamického rozsahu, ten je pevně dán počtem bitů snímače či formátu a nemění se. Fakticky se jedná o kompresi, tedy jak na médium s daným dynamickým rozsahem dostat scénu s rozsahem jasu větším, než je ono médium schopné zachytit. Z nějakého důvodu se ale nesprávné označení HDR uchytilo.

Jinak naprosto souhlasím s Taffey Reaguje na (8) | - HDR je módní, HDR je líbivé, skoro bych řekl až nadužívané, ale ne všude se hodí a není automaticky zárukou dobré fotografie. Zachování detailů po celé ploše snímku dodává jakousi plochost až nepřirozenost. Naopak snímky s přepaly nebo podpaly se dají kreativně využít k vytvoření nálady nebo pro svůj velký kontrast. Jako příklad zmíním výše uvedený obrázek jeptišky s dravcem. Snímek po úpravě sice dodá detaily v obličeji, ale osobně mi příjde nudnější. Naopak levý snímek, pokud by se ještě zvýšil kontrast až do ztráty detailů v jasech (t.j. skoro do černo-bílé) dostává značnou dramatičnost.

Takže ve výsledku jde o to, co chcete snímkem vyjádřit, a ne nutně, aby všechny detaily byly zachovány. Proto napřed přemýšlejte nad motivem (CO) a teprve pak nad zpracováním (JAK).

13

Petr Kulhavý, 7. 10. 2014 |Reagovat

Petr Kulhavý

Ještě pár korektur: na začátku "přepál a podpal", "pokud s nimi necheceme ... pracovat", "zobrazí se při prohlížená na LCD"/

12

Petr Kulhavý, 7. 10. 2014 |Reagovat

Drijak

Moc pěkný ,pro začátečníka poučný článek a diskuze pod ním.Díky :)

11

Drijak, 19. 8. 2013 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (5) | Děkuji za jazykovou korekci. Již jsem si to opravil.

10

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 14. 8. 2013 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (8) | V podstatě s Vámi souhlasím. Osobně doporučuji histogram vůbec nesledovat, protože to člověka akorát zdržuje od "práce". Podobným fotorafům, kterého popisujete říkám "lovci histogramů". Na druhou stranu kontrolu přepalů mám zapnutou na fotografii pořád. Neříkám, že přepal na fotce nesmí být, naopak jsem ho mnohokrát v naší galerii komentoval pozitivně. Na druhou stranu když má nevěsta místo svatebních šatů bílý flek, nebo někomu bliká na displeji půlka obličeje, je dobré to vědět hned v terénu, když je ještě možnost snímek zopakovat. Souhlasím i s tím že je lepší skládat HDR z více expozic, ale tomu se bude věnovat pokračování článku ;)

9

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 6. 8. 2013 |Reagovat

T

Jo, pro začátečníky výtečný článek. Jen bych přidal osobní názor na ty věčné přepaly, podpaly a nevyrovnané histogramy. JAkmile tomu jednou propadnete, jste v čudu. Opustí vás radost z focení a nebudete dělat nic jiného, než kontrolovat histogramy. Osobně považuji HDR tak, jak je laickou veřejností vnímáno a používáno, za naprosty hyzdič fotografie, neboť potlačuje většinu dynamiky, která by, na fotkách, mohla být. Navíc celoplošná kresba není, u většiny fotek, vůbec pro dobro věci, protože umožňuje těkat po mnoha titěrných drobnostech na fotce a nesoustředit se na to hlavní. Přepal je výtečný výtvarný prvek, nedovedu si, mnohé své fotky, bez přepalu, vůbec představit. Jasně, pokud jsou to obrovské fláky bílé s ostře ohraničenými okraji, jak tomu, velmi často, bývá, tak je to špatně. Ale přepalu bych se vůbec nebál. Minulou sobotu se ženil kamarádův syn, měli pozvaného profíka na celodenní focení a můj kámoš fotil jako druhý fotograf. Když už poněkolikáté kontroloval histogram, přišel k němu ten profík a řekl mu, že z něj nikdy žádný pořádný fotograf nebude, protože je zpitomělý "fotonaukou" z moderních knížek a že se má na přepaly vykašlat. A měl pravdu. Jen je třeba vědět, kde je ta hranice, kde už přepal vadí. Pokud už ale HDR nebo DRO používat, tak nikoli to, které zařizuje sám foťák, ale lepší je nastavit sekvenční snímání s rozdílnou expozicí -1 0 +1 EV a doladit to přesně v editoru. Jakmile to necháte na foťáku, už to nespravíte. Pokud to na foťáku nechat chcete, nastavujte nejniží úroveň. Osobně ale dávám přednost přechodovému filtru. Ale kdo by se s tím tahal, že?

8

Taffey, 5. 8. 2013 |Reagovat

T

Reaguje na (4) | Dane Šebesto, Vy jste mi to vzal z úst. Jasně, že oko nerozezná detaily ve stínech a světlech současně. Je to přesně, jak píšete. Když se podíváte na scénu, kde je hodně sněhu a na něm je velký, černý pes, tak vidíte jen siluetu psa, o nějakých detailech nemůže být ani řeči. Až se podíváte na psa, vylezou detaily na něm, ale zmizí ze sněhu. Sníh bude, použiju-li mi nepříjemného výrazu, přepálen.

7

Taffey, 5. 8. 2013 |Reagovat

L

neřeš to tak, nám jde o foceni a ne o češtinu

6

Lucka, 24. 7. 2013 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.