HDR - fenomén současnosti (1.díl) Fotoporadna

HDR - fenomén současnosti (1.díl)

Martin LukešAktualizováno: 6. 8. 2013 v 9:47 • Rubrika: Fotoporadna

Zřejmě každý fotograf se někdy dostal do situace, kdy chtěl zachytit určitou scénu, kterou lidským okem “nějak” viděl, ale na snímku pak bylo všechno jinak. typickým příkladem je hornatá krajina za denního světla, kdy buď vyjde nádherná dramatická obloha s mraky, ale místo hor jsou jen černé siluety, nebo naopak vyjdou na snímku krásně vykreslené hory, ale místo oblohy svítí přepálený flek. Vše je dáno dynamický rozsahem digitálních snímačů, dříve kinofilmů a ještě dříve dalších světlocitlivých materiálů. S tímto problémem se perou celé generace od počátku vynálezu fotografie. A spát to nedá nejen fotografům, ale také výrobcům a vývojářům fotografické techniky. V tomto článku se vám pokusíme přiblížit, jaké jsou možnosti fotografa i techniky samotné.


Rozsah 7 EV (1/2s ;   1/4s ;   1/8s ;   1/15s ;   1/30s ;   1/60s ;   1/125s ;   1/250s)

Proč fotoaparáty nezaznamenají to co vidíme?

Odpověď je v podstatě velmi prostá. Lidské oko je mnohem citlivější než fotografické materiály, nebo digitální snímače a dokáže najednou zaznamenat věští škálu jasů a stínu. Jednoduše tam kde ještě vidíme detaily jak ve stínu tak na ostrém světle, fotoaparáty už "slepnou". Na snímku pak dojde k přeexpozici - vypálení světlého fleku, nebo k podoexpozici - černé ploše. Pro tyto špatně naexponovaná místa se zažily výrazy přepál a podpal. Přesto, že fotoparáty zvládnou zachytit pouze část kontrastu, oproti lidskému oku, existuje mnoho způsobů jak se s tímto problémem vypořádat. Cíl je ve všech případech stejný. Zvýšení dynamického rozsahu. (anglicky: High Dynamic Range)



Co je dynamický rozsah
Ve fotografii dynamickým rozsahem nazýváme schopnost zachytit určitou škálu jasů a stínu měřeno v expozičních krocích. Současné digitální fotoaparáty střední třídy mají dynamický rozsah kolem 10-12 Evs. Kvalitnější přístroje pak, podobně jako profesionální kinofilmy,  zhruba 12-15 Evs. I to může být ale v některých situacích málo. V tu chvíli by měl každý fotograf znát další možnosti a vyhodnotit co bude pro daný snímek nejlepší.


Dynamický rozsah fotografie

Filtry, aneb jak předejít přepalům
Velmi jednoduchým a efektivním způsobem jak se zbavit v určitých situacích přepalu, je použití filtrů. Při fotografování krajin se používá velmi často tzv. přechodový filtr. Ten je z části čirý a z části zatmavený. Přechod je samozřejmě plynulý, aby na snímku nevznikla ostrá hrana. Tmavá část se většinou nastaví na oblohu kde je více jasů a tím se srovná vysoký světelný kontrast.


Bez použití filtru                                                       S použitím přechodového filtru

Dalším filtrem, který pomáhá k zamezení přepalů je filtr šedý neutrální, všeobecně značený jako ND (anglicky: Neutral Density). Ten je zatmavený celý a pomáhá především v situacích, kdy chceme použít delší čas pro dosažení určitého efektu, ale clonové číslo nestačí na to aby na fotografii nevznikly přepaly. Typickým příkladem použití ND filtrů je tekoucí voda, vyhlazení vodní hladiny, nebo rozmáznutí plovoucích mraků na obloze. ND filtry se nabízí s různou intenzitotu zaclonění pro docílení konkrétní délky expozice. Lépe řečeno pro znásobení clonového čísla. Nejsilnější šedé filtry protáhnou délku expozice až na několik vteřin. To může mít za následek, že pohyblivé objekty, například lidé na ulici, nebo auta na silnici, na fotografii vůbec nebudou zachyceny.


Delší čas bez použití filtru                                     Delší čas s použitím ND filtru

Vždy je lepší tmavší fotografie, než přepal
Zkušenější fotografové vědí, že je vždy lepší vyfotit snímek o něco tmavší, než ho přepálit. Tmavší místa se dají v počítači vždy trochu prosvětlit, zvláště pokud fotografujete do nekomprimovaného formátu RAW. Naopak přepal jde zachránit velmi těžko. V RAWu to sice trochu jde, ale přepal nesmí být moc silný. Co ale potom s tmavými místy na fotografii? Existuje několik jednoduchých způsobů jak do nich dostat světlo, což už je v podstatě zvyšování dynamického rozsahu.


Podexponovaný snímek                                        Vyrovnání expozice v počítači bez přepalu

Jak projasnit stíny
Vždy je optimální naexponovat snímek tak aby byl bez přepalů, pokud s nimi necheceme nějak záměrně pracovat. Pokročilejší fotoaparáty jsou dokonce vybaveny indikací přepalů. Když je tato funkce aktivovaná, zobrazí se při prohlížená na LCD přeexponovaná místa. Sám tuto funkci používám a mohu ji vřele doporučit. Některé přístroje jsou také vybaveny funkcí “projasnění stínu”. V praxi to funguje tak, že snímač detekuje ta nejtmavší místa ve scéně a lokálně je zesvětlí. Na rozdíl od kompenzace expozice, kde měníme stíny a světla po celé ploše snímku, jsou upravována pouze kritická místa. Jedním z prvních výrobců, ktery začal tento systém používat masově byl Nikon a funkci nazval D-Lighting. V současné době většina pokročilejších fotoaparátu Nikon nabízí dva způsoby použití D-Lightingu. První je aktivní, kdy přístroj upravuje snímek ještě před uložením. Druhou varianta tzv. pasivní umožňuje editovat snímek dodatečně. Upravená fotografie se poté uloží na kartu jako nový soubor. V obou případech lze nastavit několik úrovní této funkce. I tento proces už v podstatě lze nazvat HDR, protože určitým procesem zvyšujeme dynamický rozsah fotografie.


Funkce Nikon D-Lighting

No a jak projasnit stíny, v případě že váš fotoaparát není vybaven podobnou funkcí? To se dozvíte již brzy v pokračování seriálu o HDR fotografii.



Zobrazeny komentáře (16 - 1)

  • 16

    Avatar

    Reaguje na (15) | HDR is the future and it provides EIZO

    Jan Vacek, 06.08.2015 | Reagovat

  • 15

    Kulhavý

    Ještě stojí za zmínku, že HDR je vpodstatě zavádějícím pojmem. Technicky se nejedná o zvýšení dynamického rozsahu, ten je pevně dán počtem bitů snímače či formátu a nemění se. Fakticky se jedná o kompresi, tedy jak na médium s daným dynamickým rozsahem dostat scénu s rozsahem jasu větším, než je ono médium schopné zachytit. Z nějakého důvodu se ale nesprávné označení HDR uchytilo. Jinak naprosto souhlasím s Taffey Reaguje na (10) | - HDR je módní, HDR je líbivé, skoro bych řekl až nadužívané, ale ne všude se hodí a není automaticky zárukou dobré fotografie. Zachování detailů po celé ploše snímku dodává jakousi plochost až nepřirozenost. Naopak snímky s přepaly nebo podpaly se dají kreativně využít k vytvoření nálady nebo pro svůj velký kontrast. Jako příklad zmíním výše uvedený obrázek jeptišky s dravcem. Snímek po úpravě sice dodá detaily v obličeji, ale osobně mi příjde nudnější. Naopak levý snímek, pokud by se ještě zvýšil kontrast až do ztráty detailů v jasech (t.j. skoro do černo-bílé) dostává značnou dramatičnost. Takže ve výsledku jde o to, co chcete snímkem vyjádřit, a ne nutně, aby všechny detaily byly zachovány. Proto napřed přemýšlejte nad motivem (CO) a teprve pak nad zpracováním (JAK).

    Petr Kulhavý, 07.10.2014 | Reagovat

  • 14

    Kulhavý

    Ještě pár korektur: na začátku "přepál a podpal", "pokud s nimi necheceme ... pracovat", "zobrazí se při prohlížená na LCD"/

    Petr Kulhavý, 07.10.2014 | Reagovat

  • 13

    Moc pěkný ,pro začátečníka poučný článek a diskuze pod ním.Díky :)

    Drijak, 19.08.2013 | Reagovat

  • 12

    Lukeš

    Reaguje na (5) | Děkuji za jazykovou korekci. Již jsem si to opravil.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 14.08.2013 | Reagovat

  • 11

    Lukeš

    Reaguje na (10) | V podstatě s Vámi souhlasím. Osobně doporučuji histogram vůbec nesledovat, protože to člověka akorát zdržuje od "práce". Podobným fotorafům, kterého popisujete říkám "lovci histogramů". Na druhou stranu kontrolu přepalů mám zapnutou na fotografii pořád. Neříkám, že přepal na fotce nesmí být, naopak jsem ho mnohokrát v naší galerii komentoval pozitivně. Na druhou stranu když má nevěsta místo svatebních šatů bílý flek, nebo někomu bliká na displeji půlka obličeje, je dobré to vědět hned v terénu, když je ještě možnost snímek zopakovat. Souhlasím i s tím že je lepší skládat HDR z více expozic, ale tomu se bude věnovat pokračování článku ;)

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 06.08.2013 | Reagovat

  • 10

    Avatar

    Jo, pro začátečníky výtečný článek. Jen bych přidal osobní názor na ty věčné přepaly, podpaly a nevyrovnané histogramy. JAkmile tomu jednou propadnete, jste v čudu. Opustí vás radost z focení a nebudete dělat nic jiného, než kontrolovat histogramy. Osobně považuji HDR tak, jak je laickou veřejností vnímáno a používáno, za naprosty hyzdič fotografie, neboť potlačuje většinu dynamiky, která by, na fotkách, mohla být. Navíc celoplošná kresba není, u většiny fotek, vůbec pro dobro věci, protože umožňuje těkat po mnoha titěrných drobnostech na fotce a nesoustředit se na to hlavní. Přepal je výtečný výtvarný prvek, nedovedu si, mnohé své fotky, bez přepalu, vůbec představit. Jasně, pokud jsou to obrovské fláky bílé s ostře ohraničenými okraji, jak tomu, velmi často, bývá, tak je to špatně. Ale přepalu bych se vůbec nebál. Minulou sobotu se ženil kamarádův syn, měli pozvaného profíka na celodenní focení a můj kámoš fotil jako druhý fotograf. Když už poněkolikáté kontroloval histogram, přišel k němu ten profík a řekl mu, že z něj nikdy žádný pořádný fotograf nebude, protože je zpitomělý "fotonaukou" z moderních knížek a že se má na přepaly vykašlat. A měl pravdu. Jen je třeba vědět, kde je ta hranice, kde už přepal vadí. Pokud už ale HDR nebo DRO používat, tak nikoli to, které zařizuje sám foťák, ale lepší je nastavit sekvenční snímání s rozdílnou expozicí -1 0 +1 EV a doladit to přesně v editoru. Jakmile to necháte na foťáku, už to nespravíte. Pokud to na foťáku nechat chcete, nastavujte nejniží úroveň. Osobně ale dávám přednost přechodovému filtru. Ale kdo by se s tím tahal, že?

    Taffey, 05.08.2013 | Reagovat

  • 9

    Avatar

    Reaguje na (4) | Dane Šebesto, Vy jste mi to vzal z úst. Jasně, že oko nerozezná detaily ve stínech a světlech současně. Je to přesně, jak píšete. Když se podíváte na scénu, kde je hodně sněhu a na něm je velký, černý pes, tak vidíte jen siluetu psa, o nějakých detailech nemůže být ani řeči. Až se podíváte na psa, vylezou detaily na něm, ale zmizí ze sněhu. Sníh bude, použiju-li mi nepříjemného výrazu, přepálen.

    Taffey, 05.08.2013 | Reagovat

  • 8

    Avatar

    neřeš to tak, nám jde o foceni a ne o češtinu

    Lucka, 24.07.2013 | Reagovat

  • 5

    Avatar

    Moc hezky napsaný článek. Dojem trochu kazí některá gramatická pochybení, jako "...mohu jí vřele doporučit" (skloňování osobního zájmena ONA) nebo "...snímač detekuje ty nejtmvaší místa" (skloňování ukazovacího zájmena TO). Překlep NEJTMVAŠÍje omluvitelný.

    Petr Strádal, 24.07.2013 | Reagovat

  • 4

    Avatar

    Dobrý den, na začátku článku se praví: "Lidské oko je mnohem citlivější než fotografické materiály, nebo digitální snímače a dokáže najednou zaznamenat věští škálu jasů a stínu." Mám dojem, že jsem někde četl, že lidské oko zvládne naopak velice malý rozsah jasů - ovšem tím, jak rychle těká po jednotlivých částech pozorované scény, dokáže se rychle přizpůsobovat lokálnímu jasu. Tedy podobně, jako je to s ostrostí vidění - ostře vidíme jen velmi malou část zorného pole, ale to se rychle přesouvá a celkový dojem pro naše vnímání je, že "celý obrázek je ostrý". ( Pak také mozku stačí malý datový tok, na rozdíl od např. videopřenosu - tam musí být celý obrázek ostrý k dispozici stále, protože přenosový systém nemůže vědět, kam se ve který zlomek sekunky pozorovatel podívá. Nemluvě o více pozorovatelích...)

    Daniel Šebesta, 24.07.2013 | Reagovat

  • 3

    Avatar

    I pro mě byl tento článek velkým přínosem.

    Lucka, 23.07.2013 | Reagovat

  • 2

    Lukeš

    Reaguje na (1) | Děkuji za komentář, jsem rád že se článek líbil a budu se snažit, aby tomu bylo tak i u dalších pokračování.

    Martin Lukeš - Megapixel, Šéfeditor galerie, Lektor fotografických kurzů, 16.07.2013 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    Touto cestou chci velice poděkovat autorovi tohoto článku za kvalitní komentář o HDR.

    jan masař, 16.07.2013 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

Doporučené stránky

  • Krajina snů

    Podzim patří z pohledu fotografa, k jednomu z nekrásnějších ročních období. Příroda hraje všemi barvami, na zlatou hodinku se nemusí čekat do noci a…

  • Jak fotit krajinu

    Tento fotografický a v podstatě i výtvarný žánr, patřil vždy k těm nejpopulárnějším jak mezi profesionálními fotografy, tak i mezi těmi amatérskými.…

  • Jak fotit panorama

    Touha zachytit snímek s co nejširším úhlem záběru je téměř stejně stará jako vynález fotografie samotný. První dochované patenty na panoramatické…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím