Fotoporadna
Martin Lukeš • Aktualizováno: 6. 8. 2013 v 10:47 • Rubrika: Fotoporadna
HDR - fenomén současnosti (1.díl)
Zřejmě každý fotograf se někdy dostal do situace, kdy chtěl zachytit určitou scénu, kterou lidským okem “nějak” viděl, ale na snímku pak bylo všechno jinak. typickým příkladem je hornatá krajina za denního světla, kdy buď vyjde nádherná dramatická obloha s mraky, ale místo hor jsou jen černé siluety, nebo naopak vyjdou na snímku krásně vykreslené hory, ale místo oblohy svítí přepálený flek. Vše je dáno dynamický rozsahem digitálních snímačů, dříve kinofilmů a ještě dříve dalších světlocitlivých materiálů. S tímto problémem se perou celé generace od počátku vynálezu fotografie. A spát to nedá nejen fotografům, ale také výrobcům a vývojářům fotografické techniky. V tomto článku se vám pokusíme přiblížit, jaké jsou možnosti fotografa i techniky samotné.
Sdílet na
Přečtěte si také
Vyhlášení výsledků fotosoutěže PORTRÉTNÍ RETUŠ a video soutěže ONE-TAKE
30. 4. 2024 v 11:10 • RUBRIKA: BLOG
Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 38. díl - optimalizace dynamického rozsahu
MARTIN LUKEŠ • 23. 4. 2024 v 14:16 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 37. díl - režim HDR a expoziční bracketing
MARTIN LUKEŠ • 12. 4. 2024 v 11:28 • RUBRIKA: FOTOPORADNA
Komentáře k článku
SK
Na pojmu HDR ve fotografii není nic zavádějícího, dokud nesmícháte dohromady dynamický rozsah zachytávané scény a dynamický rozsah jejího následného zobrazení. V HDR fotografii jde skutečně o to, zachytit scénu s širokým dynamickým rozsahem a je jedno, do kolika bitů to uděláte. Skládáním různých expozic se právě obchází omezení dynamického rozsahu a bitové hloubky snímače - s 12bitovým snímačem s rozsahem 7 EV klidně zachytíte scénu s rozsahem 12 EV a výsledek získat v 16 bitech. Jak se potom výsledek namapuje na klasické zobrazovací techniky (monitor/papír) je jiná věc a je na to několik různých technik.A druhá věc - HDR automaticky neznamená, že budou dokonale prokreslené stíny i světla. Máte stále svobodu volby udělat přepaly a podpaly, kde se vám líbí, jen je nemusíte dělat tam, kde vám to nadiktuje technické omezení snímače.
Stanislav Kneifl, 31. 5. 2017 |Reagovat
JV
HDR is the future and it provides EIZO
Jan Vacek, 6. 8. 2015 |Reagovat
Ještě stojí za zmínku, že HDR je vpodstatě zavádějícím pojmem. Technicky se nejedná o zvýšení dynamického rozsahu, ten je pevně dán počtem bitů snímače či formátu a nemění se. Fakticky se jedná o kompresi, tedy jak na médium s daným dynamickým rozsahem dostat scénu s rozsahem jasu větším, než je ono médium schopné zachytit. Z nějakého důvodu se ale nesprávné označení HDR uchytilo.
Jinak naprosto souhlasím s Taffey - HDR je módní, HDR je líbivé, skoro bych řekl až nadužívané, ale ne všude se hodí a není automaticky zárukou dobré fotografie. Zachování detailů po celé ploše snímku dodává jakousi plochost až nepřirozenost. Naopak snímky s přepaly nebo podpaly se dají kreativně využít k vytvoření nálady nebo pro svůj velký kontrast. Jako příklad zmíním výše uvedený obrázek jeptišky s dravcem. Snímek po úpravě sice dodá detaily v obličeji, ale osobně mi příjde nudnější. Naopak levý snímek, pokud by se ještě zvýšil kontrast až do ztráty detailů v jasech (t.j. skoro do černo-bílé) dostává značnou dramatičnost.
Takže ve výsledku jde o to, co chcete snímkem vyjádřit, a ne nutně, aby všechny detaily byly zachovány. Proto napřed přemýšlejte nad motivem (CO) a teprve pak nad zpracováním (JAK).
Petr Kulhavý, 7. 10. 2014 |Reagovat
Ještě pár korektur: na začátku "přepál a podpal", "pokud s nimi necheceme ... pracovat", "zobrazí se při prohlížená na LCD"/
Petr Kulhavý, 7. 10. 2014 |Reagovat
Moc pěkný ,pro začátečníka poučný článek a diskuze pod ním.Díky :)
Drijak, 19. 8. 2013 |Reagovat
Děkuji za jazykovou korekci. Již jsem si to opravil.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 14. 8. 2013 |Reagovat
V podstatě s Vámi souhlasím. Osobně doporučuji histogram vůbec nesledovat, protože to člověka akorát zdržuje od "práce". Podobným fotorafům, kterého popisujete říkám "lovci histogramů". Na druhou stranu kontrolu přepalů mám zapnutou na fotografii pořád. Neříkám, že přepal na fotce nesmí být, naopak jsem ho mnohokrát v naší galerii komentoval pozitivně. Na druhou stranu když má nevěsta místo svatebních šatů bílý flek, nebo někomu bliká na displeji půlka obličeje, je dobré to vědět hned v terénu, když je ještě možnost snímek zopakovat. Souhlasím i s tím že je lepší skládat HDR z více expozic, ale tomu se bude věnovat pokračování článku ;)
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 6. 8. 2013 |Reagovat
T
Jo, pro začátečníky výtečný článek. Jen bych přidal osobní názor na ty věčné přepaly, podpaly a nevyrovnané histogramy. JAkmile tomu jednou propadnete, jste v čudu. Opustí vás radost z focení a nebudete dělat nic jiného, než kontrolovat histogramy. Osobně považuji HDR tak, jak je laickou veřejností vnímáno a používáno, za naprosty hyzdič fotografie, neboť potlačuje většinu dynamiky, která by, na fotkách, mohla být. Navíc celoplošná kresba není, u většiny fotek, vůbec pro dobro věci, protože umožňuje těkat po mnoha titěrných drobnostech na fotce a nesoustředit se na to hlavní. Přepal je výtečný výtvarný prvek, nedovedu si, mnohé své fotky, bez přepalu, vůbec představit. Jasně, pokud jsou to obrovské fláky bílé s ostře ohraničenými okraji, jak tomu, velmi často, bývá, tak je to špatně. Ale přepalu bych se vůbec nebál. Minulou sobotu se ženil kamarádův syn, měli pozvaného profíka na celodenní focení a můj kámoš fotil jako druhý fotograf. Když už poněkolikáté kontroloval histogram, přišel k němu ten profík a řekl mu, že z něj nikdy žádný pořádný fotograf nebude, protože je zpitomělý "fotonaukou" z moderních knížek a že se má na přepaly vykašlat. A měl pravdu. Jen je třeba vědět, kde je ta hranice, kde už přepal vadí. Pokud už ale HDR nebo DRO používat, tak nikoli to, které zařizuje sám foťák, ale lepší je nastavit sekvenční snímání s rozdílnou expozicí -1 0 +1 EV a doladit to přesně v editoru. Jakmile to necháte na foťáku, už to nespravíte. Pokud to na foťáku nechat chcete, nastavujte nejniží úroveň. Osobně ale dávám přednost přechodovému filtru. Ale kdo by se s tím tahal, že?
Taffey, 5. 8. 2013 |Reagovat
T
Dane Šebesto, Vy jste mi to vzal z úst. Jasně, že oko nerozezná detaily ve stínech a světlech současně. Je to přesně, jak píšete. Když se podíváte na scénu, kde je hodně sněhu a na něm je velký, černý pes, tak vidíte jen siluetu psa, o nějakých detailech nemůže být ani řeči. Až se podíváte na psa, vylezou detaily na něm, ale zmizí ze sněhu. Sníh bude, použiju-li mi nepříjemného výrazu, přepálen.
Taffey, 5. 8. 2013 |Reagovat
L
neřeš to tak, nám jde o foceni a ne o češtinu
Lucka, 24. 7. 2013 |Reagovat
Všechny dotazy (15)