Magazín

Fotoporadna

Na cestách zpracovávám fotky 100% na tabletu

Jan BřezinaAktualizováno: 8. 9. 2023 v 16:51 • Rubrika: Fotoporadna

Na cestách zpracovávám fotky 100% na tabletu

Každý fotograf má jiné workflow, jiný styl práce a fotí něco trochu jiného. Já mám dva oddělené světy. Když jsem v Praze, tak fotím portréty a svatby. Většinu roku jsem ale na cestách a věnuji se zejména krajinářské a cestovatelské fotografii. Při všech cestách je mým společníkem iPad. Jak to vypadá, když chcete fotografie zpracovávat na iPadu?

Obsah

Jaký iPad?

Zásadním krokem je vybrat správný iPad. Já jsem se rozhodl pro iPad Pro 12,9“ s procesorem M1 a kapacitou 2 TB, což byla opravdu velká investice, ale ani trochu jí nelituji. V první řadě iPad Pro nabízí výkon srovnatelný se špičkovými PC, takže na něm bez problémů zpracovávám tisíce RAW fotografií z Fujifilm GFX 100s, tedy 16bitových RAW souborů s rozlišením 100 MPix. O mnoho větší data už ve fotografii nevyrobíte. Úhlopříčka 12,9“ je pro mě minimem pro provádění retuší. Zkoušel jsem i menší tablety, které by na cestách zabraly méně místa, ale displej byl pro mě už příliš malý. Navíc právě 12,9“ iPad Pro jako první nabízí referenční režim, tedy aspoň nějakou podobu profesionální správy barev pro fotografy. A kapacita? Asi bych vystačil s 1 TB, ale protože při cestách stříhám i videa, raději jsem si připlatil na dvojnásobek. Vzhledem k tomu, že mám běžně zabráno kolem 1,2 TB, tak jsem dobře udělal.

Jaký software?

Základem dobrého workflow je správný software. Pro mě je hlavním pracovním nástroje Adobe Lightroom a bez něj si práci dnes ani neumím představit. Každý večer vyndám paměťové karty z fotoaparátů a postupně je pomocí rychlé čtečky stáhnu přímo do Adobe Lighroomu. Tam fotografie okamžitě třídím a pomocí Apple Pencil provádím jak vyvolání RAW formátu, tak pokročilé úpravy a retuše. Lightroom veškeré změny provádí nedestruktivně, takže je možné je případně doladit později na velkém monitoru.

Pro moje workflow je důležité i to, že Lightroom automaticky synchronizuje všechny snímky i úpravy na Creative Cloud, takže přes noc proběhne synchronizace sloužící jako záloha a ráno jsem připraven začít nanovo.

Pokud potřebuji skládání fotografií do panoramatu, HDR skládání nebo třeba Focus stacking, tak si snímky z Adobe Lightroom pošlu do Affinity Photo, zde provedu potřebnou operaci a výsledek uložím zpět do Lightroom, abych zachoval uspořádání dat.

Záloh není nikdy dost

Protože málo není nikdy dost, tak poté, co snímky v Adobe Lightroom protřídím, tak vybrané fotografie jako další zálohu ještě exportuji na rychlý externí SSD, který přes USB-C připojuji opět přímo k iPadu. Znamená to, že každý den končím s tím, že jednu kopii fotografií mám v iPadu, druhou na Creative Cloudu a třetí na externím SSD.

Výstup přímo na cestách

Díky referenčnímu režimu jsem schopen pracovat v barevném prostoru sRGB s velmi vysokou shodou, takže pokud je to potřeba, tak jsem schopen přímo na cestách exportovat tisková data do TIFF formátu a odesílat je přes cloud přímo do tiskárny. Případně dám do konkrétních alb přístup kolegům, kteří se mnou spolupracují na úpravách například v případě přípravy knih. Export JPEGů pro sociální sítě je samozřejmostí. S iPadem jde na cestách zvládnout celé fotografické workflow.

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.