Magazín

Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 35. díl - ROZDÍL MEZI ELEKTRONICKOU A MECHANICKOU ZÁVĚRKOU

Martin LukešAktualizováno: 17. 5. 2022 v 13:37 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 35. díl - ROZDÍL MEZI ELEKTRONICKOU A MECHANICKOU ZÁVĚRKOU

S nástupem druhé generace bezzrcadlovek přibyl do tabulky základní specifikace fotoaparátů jeden nenápadný, ale velmi důležitý parametr, kterým je elektronická závěrka. Poměrně dlouho nebyla této funkci přisuzovaná velká důležitost a mezi těmi všemi megapixely, velikostí snímače, dynamickým rozsahem rozlišením hledáčku a dalšími důležitými parametry poměrně zapadala. To je ale trochu škoda, protože jde o opravdu velmi zajímavou a mnohdy nedocenitelnou věc. Mnozí méně zkušení fotografové možná vlastně ani nevědí, co si po tímto pojmem představit a už vůbec neznají jaký je rozdíl mezi tímto novějším typem závěrky a tím starším mechanickým. Pojďme si je tedy trochu porovnat a vysvětlit si nejen jaký je mezi nimi rozdíl, ale také pro jaké situace se daný typ závěrky hodí.

Obsah

Jakou funkci plní závěrka fotoaparátu

Téměř dvě staletí jsme byli zvyklí na jediný typ závěrky a tou byla ta mechanická. Jde o lamelový mechanismus umístěný mezi objektivem a snímačem, který po určitou dobu pouští světlo na snímač. Tato doba je známa jako expoziční čas, nebo také jako délka expozice. Závěrku lze v určitém rozsahu řídit a díky tomu si můžeme nastavit konkrétní čas expozice tak, aby odpovídal daným světelným podmínkám nebo typu fotografované scény.

Závěrka tedy ve fotoaparátu plní dvě primární funkce. Tou první je samotné umožnění dopadu světla na snímač nebo jiné záznamové médium (dříve kinofilm). K tomu, aby vznikla fotografie, potřebujeme určitý objem světla. Ten lze regulovat pomocí více, či méně otevřené clony, nebo nastavením konkrétní hodnoty citlivosti ISO. Když se ani jedna z těchto možností nehodí, protože například nechcete otvírat clonu pro zachování větší hloubky ostrosti a ani nechcete zvýšit ISO, protože by snímač začal generovat šum, nezbývá, než si světlo dohnat poslední možnou cestou a tou je delší čas expozice. Díky tomu si fotoaparát posbírá větší objem světla a fotografie není tmavá.


Druhým neméně důležitým úkolem závěrky je kontrola pohybové neostrosti na fotografii. Díky krátkým časům závěrky lze na fotografii zmrazit pohybující se objekt, který tak působí ostře. Naopak déle otevřená závěrka vytváří při fotografování dynamické scény pohybovou neostrost. Ta je často nechtěná, ale může jít také o určitý záměr. Typickými scénami se záměrnou pohybovou neostrostí jsou například fotografie tekoucí vody, pohybujících se mraků na obloze, ohňostrojů, nebo jedoucích dopravních prostředků v noci a za šera.

Závěrka digitálního fotoaparátu | Megapixel
Jednotka mechanické závěrky profesionální zrcadlovky Nikon D3x

Princip mechanické závěrky

Mechanická závěrka je umístěná v útrobách fotoaparátu před snímačem nebo kinofilmem. Tato závěrka je označovaná jako štěrbinová. Jde o systém dvou lamel (jaskýchsi žaluzií), které se pohybují stejnou rychlostí. Mezerou (štěrbinou) mezi nimi proniká světlo, které dopadá na snímač a tím dochází k samotné expozici. Dobu osvitu určuje šířka této mezery. U delších expozičních časů jsou lamely otevřené na maximum, naopak u krátkých expozičních časů je štěrbina závěrky nejužší.

Mechanismus závěrky ale nemusí být nutně umístěný v těle fotoaparátu. Některé typy velkoformátových kamer používají tzv. centrální závěrku, která je součástí objektivu. Ta má narozdíl o té štěrbinové kruhový profil a je velmi podobná systému clony objektivu. Funguje na principu tří, případně více lamel, které se rozvírají a tím dochází k průniku světla na snímač. Tento typ závěrky nedisponuje tak krátkými časy jako štěrbinová závěrka a obvykle lze použít maximálně 1/750 s. Oproti tomu dokáže synchronizovat blesk i při 1/500 s, což štěrbinová závěrka neumí. U ní je běžný synchro čas mezi 1/160 s až 1/250 s.

Vraťme se ale ke klasickému formátu, kterým jsou posledních 20 let digitální zrcadlovky a k jejich stále silnější konkurenci, kterou jsou bezzrcátkové systémy. Oba typy fotoaparátů používají mechanickou závěrku řízenou elektronicky. Jde o koncept prověřený staletím, který funguje velmi spolehlivě. Pokrok ale zastavit nelze, a tak se pár chytrých hlav sešlo a začali koketovat s myšlenkou, zda jsou ještě mechanické lamely závěrky potřeba.


Princip mechanické štěrbinové závěrky (delší, střední a krátký čas)

Jak funguje elektronická závěrka

Obrazový senzor je přeci elektronická součástka, která jde zapnout a vypnout a tak se nabízí otázka, zda by sám sobě nedokázal být onou pomyslnou závěrkou. Zrodila se tak myšlenka stvořit závěrku "jakou svět neviděl". Ano, je to přesně jako s tou jitrnicí v pohádce Obušku z pytle ven. Elektronická závěrka totiž není žádná fyzická součástka.

Jde v podstatě pouze o schopnost aktivovat a deaktivovat snímač v určitém časovém úseku tak, aby světlo začal vstřebávat a pak ve správný okamžik zase přestal. A když už to jde u bezzrcadlovek bez mechanického zrcátka, tak proč by to nešlo i bez mechanické závěrky. No a tím byl koncept elektronické závěrky na světě.

Přetransformovat ale tento nápad do reálně podoby není zdaleka tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jak mechanická, tak elektronická závěrka mají svá pro a proti. Určitě se vzájemně velmi hezky doplňují, ale stále tu jsou určité bariéry, proč se zatím nejde zbavit mechanické závěrky úplně. V současné době je tedy na trhu mnoho bezzrcadlovek a i pár zrcadlovek, které disponují kombinací obou závěrek.

Obrazový snímač digitálního fotoaparátu | Megapixel
Elektronická závěrka je součástí obrazového senzoru

V loňském roce 2021 se už ale dokonce objevila první bezzrcadlovka, která nemá mechanickou závěrku a spoléhá pouze na tu elektronickou. Jde o Nikon Z9 a výrobce tvrdí, že už vychytal všechny mouchy, které s sebou nese absence mechanické závěrky. Čas tedy ukáže, zda se mu to skutečně povedlo a pokud ano, je dost pravděpodobné, že se stejnou cestou vydají i ostatní výrobci. Bohužel v případě zmiňovaného Nikonu je nutné upřesnit, že jde o vlajkovou loď značky a tudíž se fotoaparát pohybuje v kategorii nad 150 000 Kč.

Na to, až se stanou fotoaparáty bez mechanické závěrky cenově dostupnější si tedy patrně ještě nějakou dobu počkáme a tak máme spoustu času na to si vysvětlit hlavní rozdíly mezi těmito typy závěrek.

Profesionální bezzrcadlovka Nikon Z9 | Megapixel
Nikon Z9 (2021) - první digitální fotoaparát bez mechanické závěrky
Lamely slouží pouze k ochraně snímače

Výhody a nevýhody mechanické závěrky

Jednou z nevýhod mechanické závěrky je její samotná konstrukce. Jde o systém založený na fyzickém pohybu žaluzií a při něm dochází k určitému opotřebení. Je třeba si uvědomit, že pohyb závěrky musí být založený na velmi přesném algoritmu, u kterého nemůže docházet k absolutně žádným odchylkám. Pokud by například závěrka exponovala časem 1/125 s namísto 1/500 s, je to pro výslednou fotografi zásadní. A to jak z hlediska objemu posbíraného světla, tak z hlediska případné pohybové neostrosti.

U většiny současných zrcadlovek a bezzrcadlovek proto výrobci testují tzv. životnost závěrky. Při tomto měření se zjišťuje, kolik cyklů je daná závěrka schopná zvládnout z hlediska její fyzické výdrže. U modelů nižší a střední třídy je to obvykle kolem 100 000 cyklů a u vyšších řad fotoaparátů pak jedenapůlnásobek až čtyřnásobek.

Určitě to ale neznamená, že se po stotisícé fotografii závěrka rozpadne na prach. V podstatě jde o určité zárukou stanovené minimum. Znám mnoho případů, kdy počet fotografií konkrétního fotoaparátu desetinásobně překročil hodnotu, na kterou byl testovaný výrobcem a zrovna tak jsem zažil situaci, kdy bylo nutné závěrku vyměnit asi po dvou měsících nijak náročného provozu u modelu skoro za ¼ milionu korun. Přesto je potřeba brát mechanické opotřebení závěrky jako nevýhodu, protože je spousta žánrů, kde dostává tato součástka doslova na frak. Své o tom ví například svatební fotografové, sportovní reportéři, milovníci wildlife, časosběrů, nebo animátoři, kteří místo kamer používají zrcadlovky a bezzrcadlovky.

U elektronické závěrky je životnost dána samotným snímačem, takže je teoreticky neomezená. A přesně to je pro některé žánry k nezaplacení. Jde především o situace, kdy během jednoho focení vznikají tisíce až desetitisíce fotografií. Ptáte se, kdo by proboha pořizoval takové množství snímků na jedné akci? Vyprávět by například mohli sportovní a svatební reportéři, kteří často využívají sekvenční snímání, aby jim neutekl žádný z klíčových momentů. Dále to mohou být fotografové produktů, kteří za den pořídí také stovky až tisíce fotografií. A největší záhul dostává závěrka při časosběrném snímání nebo vytváření timelaps videí, které se skládají až z několika desítek tisíc záběrů.

Podobně jsou na tom i makrofotografové, kteří kvůli prodloužení hloubky ostrosti skládají výsledný záběr opět z několika desítek až stovek fotografií. To nemluvě o animovaných filmech, kde je obvykle potřeba 24 políček na jednu vteřinu záběru. Na minutu animovaného filmu je to tedy 1440 snímků a na desetiminutový večerníček animátor pořídí 14 400 záběrů za předpokladu, že se všechno povede. Takže když započítám i ty nepovedené, jsme na 20 000 a u pěti dílů krátkého animovaného seriálu jsme na 100 000 záběrech.

S elektronickou závěrkou naštěstí životnost této součástky řešit nemusíte.

Časosběrná videa se mnohdy skládají z mnoha desítek až stovek tisíc snímků.

Mikrootřesy způsobené cvaknutím

Se samotným mechanickým pohybem tohoto typu závěrky souvisí i její další nevýhoda a tou je fyzické klapnutí závěrky. Jednoduše řečeno i při pohybu lamel závěrky vzniká určitá kinetická energie, která se přenáší do dalších součástek systému, což může způsobit mikrochvění. Nejde o stejné chvění jako když na fotoaparát působí vnější vlivy, ale přesto může být dostatečně silné na to, aby se jeho část přenesla do expozice a na fotografii se následně projevila pohybová neostrost. Vzhledem k tomu, že je tato neostrost způsobená pohybem fotoaparátu a ne pohybem fotografovaného objektu, propíše se do každého jednoho pixelu celého snímače. Výsledkem je více či méně neostrá fotografie. Tato mikro neostrost nemusí být na první pohled patrná a lze ji pozorovat až na větším výstupním zařízení, nebo při velkoformátovém tisku. O to víc je ale tato neostrost zrádnější.

Celý obsah článku mohou zobrazit pouze přihlášení uživatelé, kteří jsou členy zákaznického programu.

Přihlaste se nebo se zdarma zaregistrujte. Díky registraci můžete čerpat skvělé výhody.

Výhody programů

 
Možnost výměny zboží i z offline transakcí 14 dní 30 dní
Doprava zdarma Standard PPL + zásilkovna zdarma
Osobní asistent NE ANO
Sleva na čištění čipu 30 % 1 × zdarma, dále 30 %
Sleva na fotokurzy 10 % 20 %
Sleva na tiskové služby 10 % 15 %
Bonus při výkupu zboží na protiúčet 5 % 10 %
Profil v Galerii Megapixel Mega Mega + 
Sleva na pronájem ateliéru 10 % 30 %
Parkování zdarma při nákupu ANO ANO
Sleva v kavárně 30 % 100 %
Historie nákupů/účtenek ANO ANO
   

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (20) | Dobrý den, děkuji za upozornění. Zreviduji to.

21

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 25. 2. 2022 |Reagovat

CK

U výhod a nevýhod mechanické závěrky čtu jen nevýhody... je to tak? Pak je to nevhodný název kapitoly.

20

Christian Kopec, 24. 2. 2022 |Reagovat

Of

Reaguje na (5) | To by mě teda zajímalo, na jakém fotoaparátu elektronická Závěrka cvaká a na jakém fotoaparátu je mechanická závěrka nezničitelná věc, která vydrží navždy. U elektronické závěrky jde přeci o rychlé načítání snímače bez jakéhokoliv pohybu mechanických součástí, elektronická Závěrka je přeci pouze pojem a ne fyzická věc, co se na pojmu může pokazit po x1000 fotkách, oproti tomu mechanická Závěrka je věc, která se ve fotoaparátu pohybuje( je složená ze dvou lamel a ty lamely jsou složený každá z několika částí) a ve velkém případě je to v podstatě nejporuchovější věc fotoaparátu. Zajímalo by mne, jaký máte fotoaparát - myslím že nezničitelná mechanicka závěrka na světě neexistuje. (Mám doma několik fotoaparátů s porouchanou první či druhou lamelou v mechanické Závěrce)
Díky za Odpověď

19

Odivený fotograf, 19. 7. 2020 |Reagovat

TV

Reaguje na (8) | Presne tak. Par zasadnich veci nebylo zmineno k pochopeni teto problematiky. Takto podane to totiz nedava smysl.

18

Tomáš Vlk, 3. 11. 2018 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (16) | Dobrý den, přiznám se, že nevím jak to paní Kurková myslela. Životnost elektronické závěrky žádný výrobce neuvádí a skutečně by z principu neměla být omezena. Nevím jestli paní neprohodila termíny, ale i mechanická závěrka jde vyměnit, stejně jako senzor samotný.

17

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 13. 3. 2018 |Reagovat

LK

Dobrý den.
Zabývám se focením skládané makrofotografie, kde na jeden výsledný snímek je potřebných 100 až 300 fotek. Zaručenou životnost závěrky tedy přesáhnu v krátkém čase, podobně jako při focení timelapse videí.
A protože uvažuji o zakoupení nového foťáku, tak bych rád věděl, jak je to s životností elektronické závěrky u bezzrcadlovek Sony A... Dle mého názoru by měla být skoro nekonečná, nicméně jeden příspěvek Markéty Kurkové zde píše, že vydrží jen pár tisíc a pak je foťák na odpis. Tak nevím, čeho se mám chytit. Bližší informace jsem nikde nenašel. Dá někdo seriozní odpověď ?

16

Libor Kubát, 7. 3. 2018 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (13) | Dobrý den, dnes už je elektronická závěrka i součástí profesionálních zrcadlovek. Osobně bych se tedy nebál přístroje s tímto typem závěrky. Ale jde samozřejmě o to jaký konkrétní model zvolíte.

15

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 16. 2. 2018 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (13) | Dobrý den, dnes už je elektronická závěrka i součástí profesionálních zrcadlovek. Osobně bych se tedy nebál přístroje s tímto typem závěrky. Ale jde samozřejmě o to jaký konkrétní model zvolíte.

14

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 16. 2. 2018 |Reagovat

lh

Jsou fotoaparaty s plne elektronickou zaverkou tak dobre abych je mohl pouzivat na timelapse tvorbu videi? Konkretne me zajimaji bezzrcadlovky od sony a7r... na timelapse pouzivam okrajove ale chci se mu venovat bezestrachu o zaverku a zrcadlo jako to mam u ninejsiho nikonu d3300... chci prejit na FF d750 ale nechci tak drahou masinu nicit timelapse snimkovanim...mate k tomu nekdo nejake osobni postrehy nebo radu jakym smerem se ubirat? Primarne fotim

13

lukáš hebeda, 6. 2. 2018 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (11) | Dobrý den, u elektronické závěrky se nic neopotřebovává...

12

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 2. 5. 2017 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.