Sportovní a pohybová fotografie – panning a dlouhé expoziční časy Fotoporadna

Sportovní a pohybová fotografie – panning a dlouhé expoziční časy

Martin LukešAktualizováno: 9. 9. 2014 v 12:00 • Rubrika: Fotoporadna

Fotografování pohybu a zvláště sportu má většina fotografů spojeno hlavně s krátkými expozičními časy, které pohyb na snímku zmrazí. Fotografie je pak hezky ostrá. Dlouhé časy, které zachycují určitou dráhu pohybujícího se objektu, známe především z fotek zachycujících ohňostroje, tekoucí vodu (ať už potůčky, nebo vodopády) nebo například dráhy světel dopravních prostředků či pohyb hvězdných těles na noční obloze. Zkušenější a kreativnější fotografové vědí, že delší expozice patří i do sportovní fotografie a takto pořízené snímky díky nim získávají zvláštní kouzlo a dynamiku.

O focení pohybu ať už na krátké, nebo dlouhé expoziční časy jsme už v našem Magazínu zveřejnili několik článků. V tomto Vás seznámíme s tím, jak využít pohybovou neostrost ve svůj prospěch. Pohybová neostrost, lidově řečeno rozmazaná fotka, je jednou z nejčastějších fotografických chyb, která provází tento obor od jeho vzniku. Důvodem je pohyb fotografovaného objektu během expozice, nebo naopak u statických záběrů může pohnout pro změnu fotograf fotoaparátem. Tím dojde ke stejnému efektu, tedy k rozmazané, přesněji řečeno, pohybově neostré fotografii.


foto: Martin Lukeš / pohybově ostrá fotografie / čas: 1/1250s / clona: F7.1 / ISO: 800

Vše se v podstatě odvíjí od nedostatku světla. Při špatném světle potřebujeme delší čas, aby fotografie nebyla tmavá. V jiném případě si fotograf ubere světlo vysokým zacloněním, které potřebuje k docílení určité hloubky ostrosti. U statických záběrů je řešení celkem jednoduché, můžete použít stativ, což vám dává téměř neomezené možnosti při vysokém zaclonění a dlouhých časech. Pokud chcete zmrazit pohyb a nemáte dostatek světla, lze využít na kratší vzdálenosti blesk, nebo všeobecně vyšší citlivost ISO. Díky němu ale zase roste hladinu šumu a výsledná fotografie ztrácí na kvalitě.


foto: Petr Jansa / panning / čas: 1/100s / clona: F4 / ISO: 100

Existují ale případy, kdy fotograf nechce pohyb zmrazit, ale naopak ho na části, případně na celé fotografii, přiznat. Nejznámějším takovým případem je tzv. panning neboli švenkování. Při tomto postupu nastaví fotograf relativně delší čas, což je při focení pohybu někde mezi 1/100s – 1/20s. Samozřejmě hodně záleží na míře rozmazání, kterého chce dosáhnout.


foto: Zbyněk Zácha / dlouhý čas expozice / čas: 1s / clona: F13 / ISO: 100 / ND filtr

Pak si zaostří na pohybující se objekt, například automobil na závodní dráze, chvilku objekt sleduje, takže pohybuje fotoaparátem stejnou rychlostí ve stejném směru a pak během pohybu zmáčkne spoušť a exponuje záběr. Fotoaparát je vůči autu v podstatě v klidu, protože se oba pohybují stejně, ale pozadí (případně popředí) a vlastně všechno ostatní je rozmazané. Kolem auta se v podstatě vytvoří jedna souvislá šmouha, kterou způsobil pohyb fotoaparátu během expozice a výsledek je tak ostré auto na rozmazaném pozadí, což působí velmi efektně.


foto: Martin Lukeš / záměrné rozmazání pohybu / čas: 1/50s / clona: F9/ ISO: 125

Lze to samozřejmě udělat i obráceně, že použijete delší čas a fotoaparátem nepohybujete, takže zůstane všechno ostré, jen pohybující se objekty se rozmáznou a na snímku se promění ve šmouhu. Tento způsob se ale nepoužívá tak často. Švenkování ale není vůbec jednoduchá záležitost. Fotograf musí nejen vystihnout optimální čas expozice, ale také velmi přesně synchronizovat pohyb fotoaparátu s pohybem a dráhou fotografovaného objektu.


foto: Jan Zavadil / panning / čas: 1/25s / clona: F11 / ISO: 100

Při kratších expozičních časech nad 1/100s se většinou nedá pohnout přístrojem o tolik, aby bylo výsledné rozmazání zajímavé, a nebo se musí pohybovat mnohem rychleji a to se pak většinou špatně synchronizuje.


foto: Martin Lukeš / panning / čas: 1/50s / clona: F9 / ISO: 125

Naopak při delších časech než je 1/20s zase může dojít k tomu, že fotograf neudrží vertikální směr a fotoaparát roztřese. Tím pádem bude sledovaný objekt také neostrý stejně jako zbytek fotografie. Navíc je samozřejmě potřeba zohlednit i vzdálenost fotografované scény a použité ohnisko. Čím větší detail zabíráte, tím přesnější musí být načasování, protože jak známo v detailech se projeví sebemenší chybička a to platí u ostrosti dvojnásob.


foto: Petr Jansa / panning / čas: 1/50s / clona: F7.1 / ISO: 640

V neposlední řadě hraje velkou roli také rychlost pohybujícího se objektu. Je to tedy taková malá alchymie a určitě jde do jisté míry o cvik a zkušenosti. Zásadním problémem totiž je to, že během expozice není v hledáčku ani na displeji fotoaparátu nic vidět, protože světlo jde rovnou na snímač a kontrola plynulosti pohybu fotoaparátem je tedy čistě intuitivní.


foto: Bob Gajdoš / panning / čas: 1/60s / clona: F5 / ISO: 200

Velmi dobrou pomůckou může být při panningu monopod, případně stativ. Všeobecně se tyto věci při focení pohybu většinou nepoužívají, protože expoziční časy jsou tak krátké, že se dají bez problémů udržet z ruky. Zmiňovaný postup je ale výjimkou. Monopod, případně stativ s hlavou povolenou v horizontálním směru, fixuje fotoaparát vertikálně, takže nedojde k jeho roztřesení. Dále pomáhá pro lepší koordinaci a plynulost pohybu a v neposlední řadě odlehčí rukám. Celá řada sportů se fotografuje ohnisky přes 300mm a mnohé objektivy s lepší světelností jsou nejen velké, ale také poměrně těžké.


foto: Zbyněk Cincibus / panning / čas: 1/4s / clona: F25 / ISO: 100

Velkým otazníkem je také stabilizátor obrazu. Pokud ho necháme zapnutý, eliminuje se sice vertikální chvění, ale zároveň „táhne“ do protipohybu což může být kontraproduktivní. Všeobecně se tedy doporučuje stabilizátor vypnout a je jedno, zda je optický v objektivu, nebo mechanický na snímači fotoaparátu. Výjimkou jsou pokročilé přístroje a objektivy, které umožňují vypnout stabilizaci pouze v horizontálním směru, ale v tom vertikálním jsou stále aktivní.


foto: Martin Lukeš / panning / čas: 1/50s / clona: F5.6 / ISO: 125

Ne každý švenk se vždycky povede, navíc málokdy napoprvé a zvláště když začínáte. Když to ale vyjde, tak výsledek určitě stojí za to. Výsledná fotografie pak vypadá stejně, jako plakáty ze závodů Formule jedna, které zná asi každý kluk.


foto: Petr Jansa / panning / čas: 1/80s / clona: F11 / ISO: 100

uvodní foto: Petr Jansa / panning / čas: 1/80s / clona: F8 / ISO: 200



Zobrazeny komentáře (3 - 1)

  • 3

    Bouška

    Reaguje na (2) | Dobrý den, pane Janso, díky za upřesnění, kolega se asi přepsal. Údaje jsem opravil.

    Luděk Bouška - Megapixel, Šéfredaktor magazínu, Lektor fotografických kurzů, 09.07.2014 | Reagovat

  • 2

    Jansa

    U fotografie motorky s číslem 18 jsou údaje nesmyslné. Jedná se o čas 1/100 clona F/4 a ISO 100. Při zadaných parametrech by tato fotografie nemohla vzniknout.

    Petr Jansa, 08.07.2014 | Reagovat

  • 1

    Avatar

    ..jóoo Petra Jansy je pro Megapixel škoda :))

    Honza, 08.07.2014 | Reagovat

Vložit nový komentář

: *

:

: *


Tip: odkaz na konkrétní komentář vytvoříte tak, že napíšete jeho číslo do hranatých závorek. Příklad: [1] na webu zobrazí odkaz na komentář číslo 1

Komentáře slouží ke zveřejnění vašeho názoru, děkujeme za vaše příspěvky. Jako provozovatelé této diskuse si vyhrazujeme právo na odstranění nevhodných komentářů.


Související články

  • Vyhodnocení soutěže - MRAZIVÉ OKAMŽIKY Blog Vyhodnocení soutěže - MRAZIVÉ OKAMŽIKY

    Martin LukešAktualizováno: 25. 3. 2016 v 7:19

    Počasí naší únorové soutěži moc nepřálo, takže jste si mrazivých okamžiků moc neužili, ale i tak se nám v Galerii sešlo mnoho velmi povedených záběrů. Garant soutěže, fotograf extrémních sportů Jakub Frey, všechny…

  • Jak se fotí SUPERENDURO Fotoporadna Jak se fotí SUPERENDURO

    Martin LukešAktualizováno: 17. 3. 2016 v 10:42

    Před pár týdny jsem si všiml plakátů vylepených po Praze, které lákaly k návštěvě mezinárodního halového závodu v motocyklové disciplíně SUPER ENDURO. Říkal jsem si, že by to mohla být docela zajímavá podívaná už jen…

  • ÚNOROVÁ FOTO SOUTĚŽ - MRAZIVÉ OKAMŽIKY Blog ÚNOROVÁ FOTO SOUTĚŽ - MRAZIVÉ OKAMŽIKY

    Martin LukešAktualizováno: 2. 2. 2016 v 16:57

    První února odstartovalo další kolo naší velké celoroční fotografické soutěže na téma ROK S MEGAPIXELEM. To bude korespondovat s ročním obdobím a budeme se v něm věnovat fotografování zimních sportů. Téma nese název…

  • Vyhodnocení soutěže Sport - rychleji, výš, dál Blog Vyhodnocení soutěže Sport - rychleji, výš, dál

    Luděk BouškaAktualizováno: 14. 8. 2014 v 15:31

    Sedmé kolo naší celoroční fotografické soutěže Rok s Megapixelem bylo tentokrát věnováno sportovní fotografii. I tentokrát se sešlo velké množství dobrých fotografií, celkově jich bylo zhruba 1 300. Z tohoto počtu ty…

  • Sportovní fotografie - inspirujte se v naší Galerii Fotoporadna Sportovní fotografie - inspirujte se v naší Galerii

    Martin LukešAktualizováno: 24. 7. 2014 v 12:31

    Do uzávěrky naší fotografické soutěže zbývá ještě 7 dní a vy máte poslední víkend na to ulovit nějaké sportovní záběry. Pro ty, kteří nemají se sportovní fotografií takové zkušenosti, jsme pro inspiraci připravili…

Doporučené stránky

  • Jak fotit sport

    Fotografování sportu a nebo obecně pohybu patří k velmi oblíbeným fotografickým disciplínám. Protože se jedná v podstatě o odvětví reportážní…

  • Mrazivé okamžiky

    Tepová frekvence stoupá, dech se zrychluje a ledový vítr bičuje promrzlou tvář. Pokoření další výzvy je na dosah. Zima otevřela svou náruč všem,…

  • Sport - rychleji, výš, dál

    Léto a hlavně prázdniny jsou ideálním ročním obdobím pro výlety, outdoor a s tím samozřejmě souvisí i nejrůznější sportovní aktivity. Záměrně jsme…

Fotografie z galerie

Přejít do galerie

Související články

Nejbližší události

Nové recenze

Přihlásit

Přihlásit pomocí Facebooku

nebo e-mailem


Košík

Způsoby doručení

Doprava zdarma od 10 000 Kč

Nahrát fotku

Do fotosběrny Do galerie

Do fotosběrnyDo galerie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Souhlasím